انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
24
2
2015
05
22
مروری بر خرابیهای رایج و روشهای عیبیـابی در آسـانسورهای مسـافربر
16
26
FA
مهشاد
عطایی
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک
دانشگاه علم و صنعت ایران
mahshad_ataei@mecheng.iust.ac.ir
محمد
ریاحی
دانشیار دانشکدة مهندسی مکانیک
دانشگاه علم و صنعت ایران
riahi@iust.ac.ir
آسانسورها نقش مهمی در نقل و انتقال افراد و اشیاء در ساختمانها دارند. از همین رو، شناخت انواع خرابی و روشهای عیبیابی این تجهیزات در جای خود امری مهم و ضروری محسوب میشود. در این مقاله، انواع خرابیهای رایج در آسانسورها، همچون خرابی سازوکار دربها، ترمز، الکتروموتور، مدارهای ایمنی، تابلوی برق و جز اینها معرفی میشود. سپس روشهای متنوع دادهکاوی، همچون شبکههای عصبی و سیستم چندعامله که بهمنظور تشخیص عیوب گوناگون در آسانسورها مورد استفاده قرار میگیرند، بررسی میگردد. در ادامه، سیستمهای نظارت و کنترل از راه دور، که امروزه در کانون توجه متخصصان قرار گرفته است و از جمله موارد کارآمد در عیبیابی آسانسورها میباشد، تشریح میگردد. روشهای مذکور میتوانند علاوه بر پیشگری از خرابی و از کار افتادگی آسانسورها، سبب صرفهجویی در هزینههای نگهداری و تعمیرات این دسته از تجهیزات شوند و میزان دقت و کیفیت شناسایی خرابیها را بهبود ببخشند.
آسانسور,نگهداری و تعمیرات,عیبیابی,دادهکاوی,نظارت و کنترل از راه دور
https://mmep.isme.ir/article_21776.html
https://mmep.isme.ir/article_21776_71067e1698b931a76d4d8efdff4b4cc2.pdf
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
24
2
2015
05
22
تأثیر نانوسیالات در بهبود فرایند جوشش استخری
27
41
FA
امیر
میرزا قیطاقی
دانشجوی دکتری، دانشکدة مهندسی مکانیک
دانشگاه علم و صنعت ایران
a_m_gheitaghy@mecheng.iust.ac.ir
حمید
صفاری
دانشیار دانشکدة مهندسی مکانیک
دانشگاه علم و صنعت ایران
saffari@iust.ac.ir
طی سالیان اخیر، افزودن نانوذرات معلق در سیالات خنککننده بهعنوان راهکاری برای بهبود خواص حرارتی سیستمها بسیار مورد توجه قرار گرفته است. هرچند هنوز هم نظری قطعی دربارة ساوکار بهبود انتقال حرارت برای نانوذرات داخل سیال ارائه نشده است، اما پژوهشگران آزمایشات متعددی دربارة قابلیت کاربرد آنها انجام دادهاند و نانوسیالات را نسل آیندة سیالات خنککننده میدانند. از جمله زمینههای مهم انتقال حرارت که با نرخهای بالای شار سروکار دارد، جوشش است. علاوه بر پیچیدگیهای رفتار نانوسیال، سازوکار فرایند جوشش نیز هنوز بهدرستی درک نشده است. طی یک دهة گذشته، مطالعات آزمایشگاهی گستردهای دربارة جوشش نانوسیالات با تغییر پارامترهای جنس و زبری و ترشوندگی سطح گرمکن، جنس و اندازه و شکل نانوذرات، نوع سیال پایه و شرایط فشار و دما، زمان و روند انجام آزمایش و جز اینها انجام شده است. در این مقاله، ابتدا مفهوم بهبود جوشش استخری و نتایج حاصل از تأثیر نانوسیالات بر شار حرارتی بحرانی و انتقال حرارت جوششی مرور میشود. سپس، دلائل افزایش قطعی شار حرارتی بحرانی (البته با مقادیر متفاوت) و نتایج متناقض انتقال حرارت جوششی با توجه به پارامترهای زیاد دخیل در فرایند مانند تغییر در خواص سطح گرمکن و خواص فیزیکی سیال پایه بررسی میشود. در پایان، مسیر آیندة تحقیقات در این زمینه با توجه به ابهامات موجود و تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز برای بررسی دقیقتر فرایند جوشش نانوسیالات ارائه میگردد.
نانوسیال,شار بحرانی,انتقال حرارت,جوشش استخری
https://mmep.isme.ir/article_21777.html
https://mmep.isme.ir/article_21777_9be334710ee0bf6079c2d99927eb5bcb.pdf
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
24
2
2015
05
22
نقش فرایند برنشینگ در تولید قطعات با کیفیت سطح بالا
42
50
FA
محمد
خوران
کارشناس ارشد مهندسی مکانیک
عضو هیئت علمی مجتمع آموزش عالی اسفراین
mokhoran@gmal.com
محمد حسین
صادقی
عضو هیئت علمی دانشکدة مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس
sadeghim@modares.ac.ir
عیسی
خوران
کارشناسی ارشد مهندسی مواد
دانشکدة فنی دانشگاه شهید باهنر
mit.khoran@gmail.com
کیفیت سطح پایانی، مخصوصاً زبری سطح، از جمله مهمترین پارامترهایی است که بهدلیل اهمیت بالا در کارایی محصول نهایی بسیار مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است و مقالات متعددی در مورد بهینهسازی آن منتشر شده است. برنشینگ از جمله روشهایی است که علاوه بر مزایای گوناگون، تأثیر زیادی بر زبری سطح محصول نهایی دارد. این فرایند یک روش عملیات سطحی مکانیکی بدون برادهبرداری است که با تغییر شکل پلاستیکی سطح قطعه، بهوسیلة کارسختی و فشردگی در لایههای سطحی قطعهکار در کاهش زبری سطح قطعه مؤثر است. این روش بهدلیل صرفة اقتصادی و قیمت تمامشدة پایین، منجر به تولید محصول با کیفیت و ارزان شده و توان رقابتی کالا را در بازار بالا میبرد. در این مقاله اصول عملکرد فرایند، پارامترهای ورودی و خروجی و آخرین پیشرفتهای این حوزه از دانش معرفی شده و تأثیر فرایند بر جنسهای مختلف و چالشهای آن مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در پایان، فرصتها و موقعیتهای موجود در بهکارگیری فرایند ذکر شده است.
زبری سطح,برنشینگ,تنش پسماند,فشردگی لایههای سطحی,کار سرد
https://mmep.isme.ir/article_21778.html
https://mmep.isme.ir/article_21778_99b5fba3b2dae1da91a90c97c553c530.pdf
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
24
2
2015
05
22
بهینهسازی سیستمهای برداشت، خرمنکوبی و جداسازی کمباین برای کاهش تلفات ذرت دانهای
51
61
FA
روحالله
محمد سنابادی
کارشناسی ارشد مکانیک ماشینهای کشاورزی
مربی پژوهشی، پژوهشکدة مهندسی جهاد
rohollahmohammad@yahoo.com
محمدرضا
مستوفی سرکاری
استادیار بخش مکانیک ماشینهای کشاورزی
مؤسسة تحقیقات فنی و مهندسی
mostofi08@gmail.com
معمولا ًفرایند برداشت ذرت با کمباین با تلفاتی همراه است. این تلفات منجر به کاهش سود میشود و اگرچه نمیتوان مقدار آن را به صفر رساند، اما میتوان آن را در حد قابل قبولی کنترل کرد. اصولاً کمباین را با ایجاد تغییراتی چون تعویض هد برداشت، تعویض ضدکوبنده و قراردادن صفحات پوششی روی استوانة کوبنده برای برداشت ذرت دانهای آماده میکنند. از جمله مهمترین مسائل موجود دربارة برداشت ذرت دانهای، جلوگیری از تلفات این محصول است که بخش قابل ملاحظهای از تلفات دانه در زمان اجرای عملیات برداشت در هد کمباین (هنگام جداسازی بلال از ساقه) و در بخش کوبنده و ضدکوبنده (بهدلیل شکستهشدن بلالها) رخ میدهد. شرایط اولیه اجرای پروژة تحقیقاتی در مزرعة 400 هکتاری مؤسسة تحقیقات اصلاح و تهیة نهال و بذر[i]، بخش تحقیقات ذرت دانهای و گیاهان علوفهای، عبارت است از سرعت کوبنده برابر با 750 دور بر دقیقه و رطوبت محصول 6/11 درصد بر پایة خشک. نتایج حاصل از برداشت محصول و میزان تلفات دانه و اندازهگیری آن نشان میدهد که در دماغههای معمولی، که نیروی وارده برای جداسازی ساقه بهصورت عمودی وارد میشود، تلفات زیادی در هنگام برداشت محصول بهوجود میآید و سبب ریزش بیش از اندازه میشود. با مشاهدة نتایج طرح و معنادار شدن نتایج بر صفحات جداکننده و بهمنظور کاهش تلفات برداشت محصول در دماغة کمباین، الزامی است نسبت به تغییرات لازم روی دماغههای ساخت داخل کشور اقدام اساسی صورت گیرد.
<br clear="all" />
[i]. Seed and Plant Improvement Institute, http://www.spii.ir (accessed June 26, 2015)
کمباین ذرت,کاهش ضایعات برداشت,اصلاح هد کمباین,سیستم کوبنده و ضدکوینده,واحد تغذیه
https://mmep.isme.ir/article_21779.html
https://mmep.isme.ir/article_21779_56c01335b96782f353bb084c23f9310c.pdf
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
24
2
2015
05
22
استفاده از جاذبهای انرژی بیضوی در خودروها جهت حفاظت از عابران پیاده
62
72
FA
عباس
نیکنژاد
استادیار بخش مهندسی مکانیک
دانشگاه یاسوج
aniknejad@mail.yu.ac.ir
علیرضا
جهانگیریان
دانشیار بخش مهندسی هوافضا
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
ajahan@aut.ac.ir
علیرضا
شامیری
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
a.shamiri @aut.ac.ir
حسام
آسیائی
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک
دانشگاه صنعتی شیراز
asiaei.hessam@yahoo.com
از جمله پرمخاطرهترین اتفاقات ممکن در جریان تصادف یک خودرو با عابر پیاده، برخورد سر عابر با درب موتور و قطعات سخت زیرین آن است. بهمنظور کاهش آسیبهای وارده بر عابران پیاده در برخورد از روبرو، تاکنون راهحلهای متنوعی بررسی و پیشنهاد شده است. بسیاری از این راهحلها نیازمند نصب حسگر در جلوی خودرو جهت تشخیص اولیة برخورد است. نحوة عملکرد بیشتر این سیستمهای ایمنی، افزایش فاصلة میان درب موتور و قطعات سخت زیرین آن و ایجاد سطحی انعطافپذیر و نرم در محل برخورد سر عابر با خودرو است که با بالابردن درب موتور به روشهای گوناگون صورت میگیرد. راهحل دیگر، نصب درب موتور و سپر با قابلیت جذب مقدار زیادی انرژی است. در این مقاله، انواع سیستمهای ایمنی تعبیهشده جهت حفاظت از عابران پیاده در برخورد از جلو و طرز کار آنها بررسی شده است. در پایان نیز نوعی جاذب انرژی فلزی با سطح مقطع بیضوی، با هدف افزایش ایمنی عابران پیاده در برخورد با بخش جلویی خودرو معرفی شده است.
برخورد روبرو,جاذب انرژی بیضوی,سیستمهای ایمنی,عابر پیاده,خودرو
https://mmep.isme.ir/article_21780.html
https://mmep.isme.ir/article_21780_db2fb7605c963c9f6b18927d1338b31e.pdf
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
24
2
2015
05
22
ژنراتورهای مگنتوهیدرودینامیک و چالشهای استفادة از آنها برای کاهش هزینة تولید برق
73
88
FA
محمد
پورجعفرقلی
0000-0001-8859-6838
دانشجوی دکتری مهندسی مکانیک
دانشگاه کاشان
mpourjafargholi@gmail.com
قنبرعلی
شیخزاده
دانشیار دانشکدة مهندسی مکانیک
دانشگاه کاشان
sheikhz@kashanu.ac.ir
از چند دهة پیش تاکنون، تقاضا برای برق به اندازة هشداردهندهای بیشتر از میزان برق تولیدی افزایش یافته است. روشهای فعلی تولید برق چندان کارآمد نیست و حتی ممکن است برای همگامشدن با افزایش میزان تقاضا، کافی یا مناسب نباشد. از جمله روشهای نوین تبدیل انرژی، تولید انرژی الکتریکی از انرژی جنبشی پلاسما (گاز یونیزهشده) در ژنراتورهای مگنتوهیدرودینامیک یا ام. اچ. دی. میباشد. در این مقاله، با بررسی مطالعات انجامشده در این حوزه، ضمن معرفی ژنراتورهای هیدرودینامیک مغناطیسی، چالشهای استفاده از آنها برای کاهش هزینة تولید برق مورد بررسی قرار میگیرد. در این ژنراتورها، با جریانیافتن پلاسما در راستای عمود بر یک میدان مغناطیسی، مطابق پدیدهای به نام فارادی، میدانی الکتریکی در جهت عمود بر دو جهت بردار جریان سیال و بردار میدان مغناطیسی القا میشود. تنها تفاوت بین ژنراتورهای ام. اچ. دی. و چرخنده، استفاده از پلاسما بهجای قطعات متحرک است. مزیت اصلی ژنرتورهای ام. اچ. دی. نیز وزن نسبتاً اندک آنها در مقایسه با ژنراتورهای متعارف است که موجب استقبال از آنها در صنایع هوایی و دریایی شده است. بازدة عملی تولید برق با استفاده از این ژنراتورها کمتر از 60 درصد نیست. از اینرو، اهمیت تولید برق با این روش در آینده بیشتر مشخص خواهد بود.
فارادی,ژنراتور هیدرودینامیک مغناطیسی,پلاسما,جریان مستقیم,میدان مغناطیسی القایی
https://mmep.isme.ir/article_21781.html
https://mmep.isme.ir/article_21781_62aaa82747977c3df80225ebf561712f.pdf
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
24
2
2015
05
22
توربین گاز خورشیدی و نقش آن در آیندة نیروگاههای حرارتی
89
97
FA
جاماسب
پیرکندی
استادیار مجتمع دانشگاهی هوافضا
دانشگاه صنعتی مالک اشتر
jamasb_p@yahoo.com
مهران
نصرتالهی
استادیار مجتمع دانشگاهی هوافضا
دانشگاه صنعتی مالک اشتر
mnosratollahi@gmail.com
در میان انرژیهای تجدیدپذیر، خورشید بهعنوان منبع بیپایان انرژی، همواره در کانون توجه پژوهشگران قرار گرفته است. استفاده از انرژی تابشی خورشید در سیستمهای تولید توان رایج مانند توربینهای گاز میتواند نقش مهمی در کاهش مصرف سوخت و میزان آلایندگی محیط زیست داشته باشد. از طرفی، این مسئله سبب میشود بازده سیکلهای مورد نظر افزایش و عملکردشان بهبود یابد. کشور جمهوری اسلامی ایران بهلحاظ دارابودن مناطق آفتابخیز فراوان از قابلیت بالایی بهمنظور استفاده از انرژی خورشیدی در سیستمهای تولید توان برخوردار است. توربین گاز خورشیدی از جمله سیستمهای تولید توان است که طی سالیان اخیر بهشدت مورد توجه محققان و پژوهشگران قرار گرفته است. هدف این مقاله بررسی عملکرد سیکل توربین گاز خورشیدی و معرفی انواع پیکربندیهای آن میباشد. در این سیستمها، از انرژی حرارتی خورشید جهت پیشگرم کردن هوا و سوخت ورودی به محفظة احتراق سیکل توربین گاز استفاده میشود. نتایج نشان میدهد که استفاده از این سیستمها میتواند سبب افزایش بازده، صرفهجویی در مصرف انرژی، کاهش آلودگی ناشی از سوختهای فسیلی و نهایتاً کاهش هزینههای مرتبط با تولید انرژی شود.
توربینگاز,متمرکزکنندة خورشیدی,افزایش بازده,کاهش آلایندگی
https://mmep.isme.ir/article_21782.html
https://mmep.isme.ir/article_21782_69062e0e8cf5a2063e6aeb14d03fe993.pdf