%0 Journal Article %T آشنایی با سیستم‌های‌ مدیریت حرارتی باتری‌های لیتیوم یون در خودروهای برقی %J مجله مهندسی مکانیک %I انجمن مهندسان مکانیک ایران %Z 1605-9719 %A قنبرلو, محسن %A مسیح طهرانی, مسعود %A مولایی منش, غلامرضا %D 2019 %\ 03/21/2019 %V 28 %N 1 %P 35-41 %! آشنایی با سیستم‌های‌ مدیریت حرارتی باتری‌های لیتیوم یون در خودروهای برقی %K خودروهای برقی %K سامانه مدیریت حرارتی %K باتری لیتیوم یون %K خنک‌کاری باتری لیتیوم %R %X یکی از مهمترین اجزای خودرو‌های برقی باتری است که نقش اصلی را در خودروهای برقی و نقش مکمل را در خودروهای هیبرید، ایفا می‌کند. باتری‌های لیتیوم یون، در بین گزینه‌های دیگر باتری با توجه به قیمت تمام‌شده‌ی پایین‌تر، طول عمر و چگالی انرژی بالا، مورد توجه و استفاده‌ی بیشتری قرار گرفته‌اند. اما مشکلات گرمایی مربوط به این باتری‌ها استفاده از آنها برای مصارف بالای انرژی را با محدودیت‌هایی روبرو کرده‌است. از این رو، خنک‌کاری و مراقبت باتری لیتیوم یون از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. استراتژی‌های خنک‌کاری باتری به سه دسته اصلی خنک‌کاری فعال، خنک‌کاری غیرفعال و خنک‌کاری ترکیبی تقسیم‌بندی می‌شود. روش‌های معمول خنک‌کاری مجموعۀ باتری، روش‌های هواخنک، آب‌خنک‌، لوله حرارتی، ترموالکتریک، صفحه سرد و مواد تغییر فازدهنده است. سامانهبرقیروش مواد تغییر فازدهنده روش نسبتاً جدیدی است که از مزایای بسیاری اعم از عدم نیاز به صرف انرژی، توزیع‌دمای یکنواخت در مجموعۀ باتری و راحتی در به‌کارگیری برخوردار است. سامانه مدیریت حرارتی با مواد تغییر فازدهنده به تنهایی سامانه خنک‌کاری غیرفعال محسوب می‌شود، اما زمانی که این سامانه با یک سامانه مدیریت حرارتی فعال مانند هواخنک یا آب‌خنک ترکیب می‌شود، نتایج به شکل قابل توجهی بهتر می‌شود، لذا امروز سامانه‌های خنک‌کاری ترکیبی بیشتر مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته‌اند. %U https://mmep.isme.ir/article_35744_1605b50a3e2834251ea719107fd3fb6c.pdf