%0 Journal Article %T اهمیت بهینه‌سازی سیستم تهویه در پارکینگ‌های بسته %J مجله مهندسی مکانیک %I انجمن مهندسان مکانیک ایران %Z 1605-9719 %A امنیان, جواد %A معرفت, مهدی %D 2016 %\ 09/20/2016 %V 25 %N 3 %P 53-60 %! اهمیت بهینه‌سازی سیستم تهویه در پارکینگ‌های بسته %K جریان تهویه %K مونو اکسید کربن %K دریچه‌های خروجی آلودگی %K حد مجاز آلاینده %K جریان پیستونی %R %X استانداردهای موجود در طراحی سیستم تهویه، حد مجاز آلاینده‌ها و میزان هوای تهویه در پارکینگ‌های بسته را ارائه می‌کنند. علاوه بر دمش هوای تهویه باید بهبودهایی هم در هندسه و نوع چیدمان دریچه‌های ورودی هوا و خروجی آلاینده ایجاد کرد تا بهترین شرایط کیفیت هوای داخلی در پارکینگ‌های بسته ایجاد شود. بدین منظور، در این مقاله نخست انواع پارکینگ‌ها و الزامات مورد نیاز آن جهت تهویه معرفی و روش محاسبة میزان هوای لازم تهویه بیان شده است. در ادامه، انواع الگوهای جریان هوا در پارکینگ‌های بسته و بهترین الگوی جریان معرفی شده است. بهترین الگوی جریان در پارکینگ‌های بسته در صورتی اتفاق می‌افتد که دریچه‌های تأمین هوا و خروجی آلاینده در دورترین فاصله از هم قرار داشته باشند و جریان پیستونی در پارکینگ ایجاد شود. تولید این الگوی جریان به بهبودهای هندسی در پارکینگ نیاز دارد و با استفاده از تغییرات لازم در موقعیت دریچه‌های ورودی هوا و دریچه‌های خروجی آلودگی می‌توان این الگوی جریان را ایجاد نمود. %U https://mmep.isme.ir/article_22844_0dfada3fc45e661726e40ad6c0ee03ba.pdf