per
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
2018-03-21
27
1
3
6
35518
معرفͬ سیستم های سرمایش تبخیری نقطه شبنم و کاربردهای آن ها
علی سوهانی
1
حسین صیادی
sayyaadi@kntu.ac.ir
2
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
متن حاضر به مروری کوتاه بر خنک کننده های تبخیری نقطه شبنم و کاربردهای آن ها مͬ پردازد. در ابتدا، مزایای سیستم های سرمایش تبخیری نسبت به سیستم های تبرید تراکمͬ بیان شده و پس از آن انواع مختلف سیستم های سرمایش تبخیری معرفͬ مͬ شوند. در ادامه، اساس عملͺرد سیستم های سرمایش تبخیری غیرمستقیم که خنک کننده های نقطه شبنم نوعͬ از آن ها هستند بیان شده و سپس درباره خنک کننده های نقطه شبنم و انواع مختلف متداول آن شامل سیستم های سرمایش تبخیری نقطه شبنم جریان مخالف و جریان متقاطع توضیح داده مͬ شود. در انتها نیز کاربردهایی که استفاده از سیستم های سرمایش تبخیری نقطه شبنم در آن ها متداول است شامل استفاده به منظور انجام عملیات تهویه مطبوع در ساختمان ها و به کارگیری برای پیش سرمایش هوای ورودی به کمپرسور در نیروگاه های تولید توان که در آن ها توربین گازی وجود دارد مورد بررسͬ قرار مͬ گیرند.
https://mmep.isme.ir/article_35518_2350ad64b69e3ad1a449bcba967ab36d.pdf
آرایش جریان متقاطع
آرایش جریان مخالف
پیش سرمایش هوای ورودی به کمپرسور
خنک کننده تبخیری غیرمستقیم
خنک کننده نقطه شبنم
سیستم سرمایش تبخیری
کاربرد مسͺونͬ
کاربرد نیروگاهی
per
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
2018-03-21
27
1
7
14
33093
مروری بر نقش پارامترهای موثر بر خمکاری کششی دورانی لوله
محمد آریایی
mohammadaryayi@gmail.com
1
علی باستی
basti@guilan.ac.ir
2
دانشکده مکانیک، دانشگاه گیلان، ایران
دانشکده مکانیک، دانشگاه گیلان، ایران
فرآیند خمکاری لولهها در صنایع کاربرد فراوانی دارد و با پیشرفتهای اخیر و لزوم استفاده از تجهیزات مستحکم و کم وزن، پژوهشهای بسیاری در مورد انواع روشهای خمکاری لولهها توسط محققین انجام شدهاست. خمکاری کششی دورانی ، یکی از متداولترین روش خمکاری لولههاست. در این فرآیند با استفاده از مجموعهای از قالبها، لوله به قالب خمکاری فشرده شده و با حرکت دورانی آن و ایجاد کشش ناشی از نیروهای تماسی بین قالبها، خم میشود. هدف این مقاله مرور تحقیقات اخیر در مورد روش فوق و پارامترهای موثر بر آن است. از بین این پارامترها میتوان به مشخصات هندسی و مکانیکی لوله، ضریب اصطکاک و لقی بین سطوح لوله و قالبها اشاره کرد که هرکدام تاثیر متفاوتی بر کیفیت و احتمال بروز عیوب در لوله دارند و نیازمند بررسی جداگانه هستند و با شناخت نحوه اثرگذاری آنها و با یک طراحی مناسب براساس آن میتوان لوله را با کیفیتی مطلوب، خم نمود.
https://mmep.isme.ir/article_33093_81e56cd9071832a8eec431fda7c601f7.pdf
خمکاری کششی دورانی
خمکاری لوله
شکلدهی فلزات
per
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
2018-03-21
27
1
15
21
33096
کاربردهای مواد پیزوالکتریک در سیستم تعلیق
محمد امامی مقدم
mohamademamimogadam@gmail.com
1
مسعود دهمرده
mdahmardeh@iust.ac.ir
2
مسعود مسیح طهرانی
masih@iust.ac.ir
3
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت ایران
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خوردو، دانشگاه علم و صنعت
استادیار، دانشکده مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت ایران
این مقاله به بررسی کاربردهای مواد پیزوالکتریک در سیستم تعلیق میپردازد. مواد پیزوالکتریک مواد هوشمندی هستند که با تغییرات ولتاژ، دچار تغییر طول میشوند و یا در اثر تغییر طول، ولتاژ تولید کنند. از این رو این مواد میتوانند به عنوان حسگر، عملگر و منبع تولید انرژی مورد استفاده قرار بگیرند. از طرفی سیستم تعلیق، یکی از قسمتهای مهم خودروست، که نقش تعیینکنندهای در فرمانپذیری و راحتی خودرو در حین حرکت دارد. سیستم تعلیق خودرو به شدت تحت ارتعاش است و این موضوع علاوه بر این که بر قابلیت فرمانپذیری خودرو و راحتی سرنشینان اثر میگذارد، اتلاف انرژی بالایی نیز دارد. این مقاله سعی دارد که با توجه به مطالعات انجام شده، توانایی پیزوالکتریک در کاهش معضلات سیستم تعلیق را بررسی کند. با توجه به اینکه سیستم تعلیق سخت، برای تحمل وزن و بهبود قابلیت فرمانپذیری خودرو و سیستم تعلیق نرم برای مجزا کردن خودرو از اختلالات ناشی از ناهمواریهای جاده مورد نیاز است، پیزوالکتریک میتواند در قالب یک حسگر و با یک طراحی مناسب، شرایط را بسنجد و در قالب یک عملگر، تغییرات مورد نیاز، برای تطبیق خودرو با شرایط رانندگی را اعمال کند. همچنین با توجه به مشکلات ناشی از کمبود منابع انرژی، مواد پیزوالکتریک میتوانند، انرژیهایی را که در سیستمهای ارتعاشی به صورت گرما آزاد میشود، بازیابی کنند.
https://mmep.isme.ir/article_33096_198679414df985a970b04f5b7161aa49.pdf
مواد پیزوالکتریک
سیستم تعلیق
بازیاب انرژی
عملگر
حسگر
per
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
2018-03-21
27
1
22
31
33098
مروری بر روش های نوین کاهش مصرف سوخت در کشتی ها
سید کاظم ساداتی ساروئی
s.kazemsadati@aut.ac.ir
1
آنالی داهیم
anali.dahim@yahoo.com
2
حمید زراعتگر
hamid@aut.ac.ir
3
مهندسی دریا، دانشگاه صنعتی امیر کبیر
دانشگاه غیر انتفاعی پارس
دانشکده مهندسی دریا، دانشگاه صنعتی امیر کبیر
با توجه به اهمیت کاهش جهانی مصرف انرژی در سالهای اخیر، این مسأله در مورد کشتیها نیز مطرح شده است. امروزه تلاش برای کاهش مصرف سوخت، جلوگیری از انتشار گازهای گلخانهای و آلایندههای جوی و همچنین هماهنگ شدن با قوانین جدید از جمله اهداف بزرگ پیش روی صنعت کشتیرانی جهان است. هدف از ارائه این مقاله مرور راهکارهای موجود برای کاهش مصرف سوخت در کشتیها میباشد. تغییر در طراحی و تغییرات اساسی در شکل بدنه کشتیها برای بهبود هیدرودینامیک کشتی در کاهش مقاومت و مصرف سوخت مؤثر است اما تنها راه حل، کاهش مقاومت شناور نیست. در این راستا تلاشها و تحقیقات زیادی صورت گرفته است که استفاده از انرژیهای جدید، استفاده از تجهیزات و ملحقات کاهش مصرف انرژی و استفاده از فناوریهای نوین در عملکرد موتور و ماشین آلات از این جمله می-باشند. در نهایت مدیریت صحیح انرژی در کشتی، انتخاب مسیر دریانوردی با توجه به وضع آب و هوا و اتوماسیون میتواند در کاهش مصرف سوخت تأثیر قابل ملاحظهای داشته باشد.
https://mmep.isme.ir/article_33098_c57fbf2d733dbade9eca20d93c3fb3a6.pdf
کاهش مصرف سوخت کشتی
انرژیهای جدید
تجهیزات کاهش مصرف انرژی
استفاده از فناوریهای نوین
مدیریت صحیح انرژی در کشتی
per
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
2018-03-21
27
1
32
37
33097
امکان سنجی فنی و اقتصادی ساخت و تولید توربین بادی عمود محور مقیاس کوچک خانگی برای استفاده در مناطق استان یزد
شهریار کوراوند
skouravand@ut.ac.ir
1
عضو هیات علمی گروه مکانیک بیوسیستم دانشگاه تهران
استفاده از انرژی باد موجب افزایش بهره وری و کاهش آلودگی محیط زیست می شود. بنابراین مهمترین اقدام در این زمینه طراحی و امکان سنجی بهره برداری دستگاههای تولید برق خانگی می باشد. در این مقاله هدف امکان سنجی ساخت و استفاده از توربینهای کوچک بادی مولد برق خانگی مناسب مناطق استان یزد می باشد. با توجه به اینکه تعداد مشترکان برق خانگی استان یزد در حدود 450 هزار مشترک می باشند چنانچه نوع طراحی توربین بادی متناسب با شرایط باد استان یزد طراحی شود می توان از نتایج این طرح صرفه جویی اقتصادی کرد. برای این منظور منطقه مروست به عنوان پایلوت طراحی در نظر گرفته شده است. طرح روتور توربین تلفیقی از روتورهای ساونیوس و داریوس می باشد که اولی دارای گشتاور تولیدی بالا و خود شروع کننده در سرعت های باد پایین است و دومی دارای کارایی بالا می باشد که ایرفویل حاصل به شکل J می باشد. امکان سنجی های تئوری، تکنولوژیکی و فنی انجام و سپس تحلیل های اقصادی بودن توربین ها برای سرعت باد متناسب با منطقه مروست در استان یزد انجام شده است. هزینه ساخت توربین حدود 1300 دلار خواهد بود که برای آن عمر مفید 15 ساله در نظر گرفته شده است. پیش بینی می گردد این استان با استفاده از نتایج این طرح بتواند سهم مناسبی از تولید برق حاصل از انرژی باد در کشور را به خود اختصاص دهد.
https://mmep.isme.ir/article_33097_704f6d0c94f639b940082b0d31eef096.pdf
توربین
انرژی باد
امکان سنجی
تحلیل اقتصادی
per
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
2018-03-21
27
1
38
45
33100
مطالعه و بررسی مکانیزم فرآیند کوبش اولتراسونیک و تأثیر آن بر خواص مکانیکی و متالورژیکی قطعات فلزی
مهدی وحدتی
vahdati@shahroodut.ac.ir
1
پوریا پوزش
m_vahdaty@yahoo.com
2
دانشگاه صنعتی شاهرود
دانشگاه صنعتی شاهرود
فرآیند کوبش اولتراسونیک، روشی جدید برای بهبود خواص فلز جوش و افزایش عمر خستگی سازهها میباشد. فرآیند کوبش اولتراسونیک با اِعمال ضربات مکانیکی ناشی از ارتعاشات فراصوت، باعث بهبود خواص مکانیکی و متالورژیکی سطوح قطعات فلزی میشود. فرکانس ارتعاش برای فرآیند کوبش اولتراسونیک در بازه 20 الی 40 کیلوهرتز قرار دارد. تأثیر عمده این فرآیند، افزایش استحکام خستگی مقاطع جوش داده شده تحت بارگذاری دینامیکی میباشد. کوبش اولتراسونیک با اِعمال تنشهای پسماند فشاری و با حذف و کاهش تنشهای پسماند کششی، باعث ایجاد تغییر شکل پلاستیک شده و با بستن دهانه ترکهای سطحی موجود در سطوح فلزات باعث افزایش طول عمر قطعات خواهد شد. بنابراین هر نیروی خارجی که سبب تخریب قطعه میشود، ابتدا باید بر تنشهای پسماند فشاری غلبه کند. همین موضوع سبب طولانیتر شدن عمر خستگی قطعه مورد نظر خواهد شد. در این مقاله، مکانیزم فرآیند کوبش اولتراسونیک و نقش آن در بهبود خواص مکانیکی و متالورژیکی مواد، مورد مطالعه و بررسی قرار میگیرد.
https://mmep.isme.ir/article_33100_072cc431cb5ed6864e649d43ffd2a1a2.pdf
کوبش اولتراسونیک
خواص مکانیکی
خستگی
تنش پسماند
خواص متالورژیکی
per
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
2018-03-21
27
1
46
56
33099
ارتقای توان لکوموتیو آمریکایی شرکت آلکو تا توان 3600 اسب بخار در هند
حامد مینایی
minaee_h@rai.ir
1
محسن نجاریان
najarian_m@rai.ir
2
کارشناس/اداره کل راه آهن خراسان
کارشناس واگن / راه آهن ج.ا.ا
از سال 1960 تولید لکوموتیوهای آمریکایی کمپانی ALCO با انتقال تکنولوژی در کشور هند تولید گردید. این لکوموتیو با توان 2600اسب بخار دارای 16 سیلندر بوده و تولید آن بدون هیچگونه تغییر در سیستم ها به مدت 25 سال انجام میگرفت. برای ارتقاء سطح تکنولوژی موتور مذکور جهت دستیابی به بهینه سازی مصرف سوخت و افزایش توان بدون اعمال تغییرات اساسی در شاکله موتور، مدیریت تحقیق و توسعه موتور در سال 1980 در مرکز تحقیق و توسعه راه آهن هند ایجاد گردید. از آن به بعد، تلاش هایی جهت نیل به اهداف ذکر شده در راه آهن هند انجام گرفت. در مرحله اول تغییرات مختلفی در موتور اصلی 16 سیلندر جهت دستیابی به کاهش مصرف سوخت به مقدار 6% و کاهش مصرف روغن به مقدار 15% انجام گرفت. با این تغییرات، موتور با نام موتور 2600 اسب بخار FE نام گرفت. در مرحله دوم، توان موتور از 2600 اسب بخار به 3100 اسب بخار ارتقاء یافت و در عین حال مصرف سوخت به میزان 8% و مقدار روغن مصرفی به میزان 25% کاهش یافت. در مرحله سوم و با استفاده از بهبود تکنولوژیکی، توان موتور به حدود 3600-3300 اسب بخار افزایش یافته و در عین حال مصرف سوخت به میزان 9.6% و مقدار روغن مصرفی به میزان 33% کاهش یافت. تغییرات مرحله چهارم جهت صحه گذاری و تست هم اکنون در سلول تست RDSO در حال انجام بر روی لکوموتیو می باشد. مصرف سوخت کنونی این لکوموتیو قابل رقابت با هر موتور روز تولید شده در دنیا می باشد.
https://mmep.isme.ir/article_33099_e80a3ac24ac8539f29643d0c2b3dc787.pdf
لکوموتیو
توان
سلول تست
توربوشارژر
پمپ انژکتور
per
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
2018-03-21
27
1
57
65
33094
ساختار مه ساز پالسی حرارتی بومی سازی شده جهت کاربرد داخلی
نوذر اکبری
nozar48@yahoo.com
1
دانشگاه هوایی شهید ستاری*هوافضا
هدف از این تحقیق بررسی ساختار و کاربرد مه ساز پالس حرارتی می باشد که برای اولین بار در کشور ساخته شده است. از امتیاز این دستگاه نسبت به مشابه خارجی آن قیمت بسیار پایین آن می باشد. تمامی قطعات آن بصورت بومی در داخل کشور تهیه و تولید شده است و هیچ قطعه ای برای آن از خارج وارد نگردیده است. از مهمترین کاربردهای آن تولید مه با وسعت زیاد میباشد که در صنعت کشاورزی و دام و طیور در بسیاری از کشورهای صنعتی جهان مورد استفاده قرار میگیرد. لذا به دلیل کاربری آسان، وسیع، متنوع و هزینهی کمتر، دست به ساخت نمونه اولیه مه پالس حرارتی زده شد. سعی بر آن است که با هدف گسترش تولیدات آن در ایران برای اولین بار، جایگزینی مناسب، مقرون به صرفه و بهینه برای روش های سنتی و یا پر هزینه دیگر در صنعت کشاورزی، دام و طیور، باغات و گلخانههای بزرگ شود. با توجه به ارزیابی های انجام شده این دستگاه با دستگاه های مشابه که بنام پالس فوگها نیز مشهورند و به تازگی وارد بازار کشور شده اند هیچ تفاوتی از نظر عملکردی با هم ندارند. اضافه بر این که قیمت تمام شده این دستگاه بسیار پایین تر از مشابه خارجی آن می باشد
https://mmep.isme.ir/article_33094_32b18be90b84b4c0617c071b194d9a5a.pdf
مه ساز پالسی حرارتی
موتور پالس جت
پالس فوگ
سمپاش ها
مه پاشی
per
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
2018-03-21
27
1
66
74
33101
بررسی کاربرد روش مگنتوهیدرودینامیک در سیستمهای تولید تراست
احمد قنبری مطلق
ahmad.ghanbari68@gmail.com
1
سهیلا عبدالهی پور
abdolahi@ari.ac.ir
2
سید آرش سید شمس طالقانی
arash.taleghani@gmail.com
3
دانشجو/پژوهشگاه هوافضا
مربی پژوهشگاه هوافضا
عضو هیات علمی/پژوهشگاه هوافضا
در طی سالهای اخیر علم مگنتوهیدرودینامیک یا به اختصار MHD به عنوان شاخهای نوین از علوم بین رشتهای، مورد توجه محققین صنایع مختلف از جمله صنعت هوافضا قرار گرفته است. از این رو دستگاههای مختلفی همچون سیستمهای تولید تراست، مبتنی بر این علم و با تکیه بر نیروی الکترومغناطیس، طراحی و ساخته شدهاند. اگرچه سیستمهای تولید تراست MHD میتوانند به عنوان پیشرانهای مستقل عمل کنند، اما در بعضی موارد نیز به عنوان راه حلی برای افزایش کارایی پیشرانههای شیمیایی پیشنهاد میشوند. آنها معمولا در این موارد به نام شتابدهنده MHD شناخته میشوند. این دسته از سیستمهای تولید تراست علاوه بر ضربه ویژه مناسب، دارای بازه مطلوبی از تراست نیز میباشند. در این مطالعه ابتدا مزیت این دسته از سیستمهای تولید تراست بیان میشود. در ادامه روشهای تولید پلاسما، که سیال عامل این سیستمها میباشد، توضیح داده شده و همچنین اساس کار و نحوه تولید تراست در این سیستمها بیان میشود. سپس انواع این سیستمها دستهبندی و تمایز بین آنها توضیح داده شده است. در این مقاله دسته بندی کلی براساس استفاده و یا عدم استفاده از الکترود صورت گرفته است و سایر ویژگیها از جمله ساختار و نوع میدان مغناطیسی ذیل این دسته بندی معرفی شدهاند.
https://mmep.isme.ir/article_33101_5e3d921b875bde2c57f5fccafd1dc3ce.pdf
MHD
پیشرانه
شتابدهنده
نیروی لورنتز