per
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
2013-03-21
22
1
16
25
24109
کاربرد پیلهای سوختی در سیستم پیشرانش هواپیماهای بدون سرنشین سبک
جاماسب پیرکندی
jamasb_p@yahoo.com
1
مهناز ذاکری
m.zakeri@kntu.ac.ir
2
استادیار / مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر تهران
استادیار مهندسی هوافضا، قطب علمی طراحی و شبیهسازی سامانههای فضایی،دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
امروزه، با توجه به روند روبه رشد استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در صنایع نظامی، استفاده از سیستمهای نوین تولید قدرت، که علاوه بر بازدهی بالا قدرت مناسبی جهت افزایش مداومت پروازی داشته باشند، در اولویت قرار گرفته است. هدف این مقاله، بررسی امکان بهکارگیری پیل سوختی پلیمری بهعنوان یک سیستم پیشرانش نوین در تأمین توان لازم برای هواپیماهای بدون سرنشین سبک است. برای این منظور، ابتدا کاربرد پیلهای سوختی در هواپیماهای بدون سرنشین مرور و، پس از آن، یک سیستم پیشرانش با حضور پیل سوختی پلیمری جهت تأمین توان الکتریکی هواپیمای بدون سرنشین سبک معرفی میشود. در ادامه، اجزای این سیستم از قبیل پیل سوختی، مخازن هیدروژن، موتور و ملخ بررسی و در نهایت پارامترهای مهم و اثرگذار در انتخاب و طراحی این دسته از سیستمهای پیشرانش معرفی میشود.
https://mmep.isme.ir/article_24109_c98ff5d9c0682dfed7904e8ac79f3802.pdf
پیل سوختی پلیمری
سیستم پیشرانش
هواپیمای بدون سرنشین سبک
پهپاد
per
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
2013-03-21
22
1
26
35
24110
بهینهسازی فنهای مجرایی در پهپادها با اسـتفاده از کـنترل فـعال جـریان
محسن جهانمیری
jahanmiri@sutech.ac.ir
1
امیرحسین نیکسرشت
nikser@sutech.ac.ir
2
مهدی نادرزاده
mehdi.naderzadeh89@gmail.com
3
دانشیار دانشکده مهندسی مکانیک و هوافضا دانشگاه صنعتی شیراز
استادیار دانشکدة مهندسی مکانیک و هوافضا، دانشگاه صنعتی شیراز
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکدة مهندسی مکانیک و هوافضا، دانشگاه صنعتی شیراز
امروزه پهپادهای فن مجرایی، با توانایی فرود و برخاست عمودی و بدون نیاز به باند، بهطور گسترده مورد استفاده قرار میگیرند. افزایش نیروی پیشرانش بهعلت وجود مجرا، سبب پیچیدهتر شدن آئرودینامیک این وسائل در مقایسه با روتورهای بدون مجرا شده است. اما هنوز مسائل حلنشدهای نیز در رابطه با این سیستم وجود دارد. نشتی جریان نوک روتور و جدایش جریان درون و خارج از مجرا منابع مهمی از اتلاف آئرودینامیکی فنهای مجراییاند و اثری معکوس بر کارایی آئرودینامیکی این وسیله دارند. توانایی ادارهکردن جریان بهمنظور بهبود کارایی یا عملکرد از اهمیت بالایی برخوردار است. از جمله زمینههای تحقیقاتی پیشرو در عرصة مکانیک سیالات، کنترل فعال جریان است. مزایای کنترل جریان شامل بهبود کارایی و مانورپذیری، بهرة اقتصادی، افزایش برد و محموله است. در این مقاله روشهای نوین تغییر آئرودینامیک فن مجرایی با استفاده از کنترل فعال جریان مطرح شده است.
https://mmep.isme.ir/article_24110_363ae528e3f8da89aa24e7484d08d474.pdf
فن مجرایی
پهپاد
کنترل فعال جریان
روشهای بهینهسازی
per
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
2013-03-21
22
1
36
43
24111
بررسی عملکرد موتورهای درونسوز با تکیه بر مطالعة روشهای ترکیبی استفاده از هیدروژن با گاز طبیعی و تأثیر آن بر کارکرد موتور
سیاوش گرمسیرینژاد
sgarmsiry@gmail.com
1
نیما غیاثـی طبـری
ghiasi@diau.ac.ir
2
کارشناس مهندسی مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دشتستان
استادیار گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دشتستان
در این مقاله پژوهشهایی که تاکنون دربارة ترکیب هیدروژن و گاز طبیعی انجام شده است بهطور جامع بازبینی میشود. یک روش مؤثر برای جبران نواقص سوختی و کند سوختن گاز طبیعی، مخلوطکردن آن با سوختهای دیگر است؛ سوختهایی که دارای حد اشتعالپذیری بالایی باشند. بهنظر میرسد که هیدروژن بهدلیل اشتعالپذیری بالا و سرعت زیاد سوختن، بهترین گزینة گازی است. ترکیب گاز طبیعی با هیدروژن، نسبت هوای اضافی مخلوط سوخت را افزایش میدهد و سبب کاهش فشار مؤثر متوسط ترمزی میشود. همچنین با توجه به قابلیت اشتعالپذیری زیاد هیدروژن، افزودن آن به گاز طبیعی میتواند سرعت سوختن مخلوط را افزایش دهد. بهطور کلی، افزودن هیدروژن به گاز طبیعی سبب کاهش آلایندههای منوکسید کربن و هیدروکربنهای نسوخته میشود، از طرفی میزان اکسیدهای نیتروژن را نیز افزایش میدهد. از جمله دلائل افزایش اکسیدهای نیتروژن میتواند ناکارآمدی کاتالیزور باشد که اگر یک مبدل کاتالیستی سهراهه در شرایط کاری خوب؛ یعنی در دمای کاملاً گرم 400 درجة سانتیگراد یا بیشتر، کار کند، میتواند 98 تا 99 درصد از مونوکسید کربن، 95 درصد از اکسیدهای نیتروژن و بیش از 95 درصد از هیدروکربنها را ازآلایندههای گاز خروجی برطرف کند.
https://mmep.isme.ir/article_24111_4b72b4e5e00c6857035f67549f977d4a.pdf
هایتن
گاز طبیعی فشرده
هیدروژن
موتور درونسوز
آلاینده
per
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
2013-03-21
22
1
44
62
24112
روش فراصوت لیرزی در ارزیابیهای غیرمخرب
محمدرضا چهرهزاد
chehrezad.mr@gmail.com
1
فرهنگ هنرور
honarvar@kntu.ac.ir
2
دانشجوی کارشناس ارشد مهندسی مکانیک، گرایش ساخت و تولید، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک گرایش ساخت و تولید دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
با گسترش علوم، لیزر وارد زمینههایی گستردهتر از جمله دانش روبه رشد فراصوت[i] نیز شده است. امروزه روشهای بازرسی فراصوتی بهطور گستردهای جهت ارزیابیهای غیرمخرب مواد و قطعات گوناگون بهکار میرود. ترکیب دو روش لیزر و فراصوت منجر به کشف روشی متفاوت در ارزیابی غیرمخرب قطعات با کاربردهای جدید و سودمند شده است. تولید امواج فراصوت توسط لیزر بدون نیاز به مادة واسط میباشد و از طرف دیگر بهکمک این روش میتوان تمامی حالتهای موج شامل امواج ریلی[ii]، عرضی افقی، عرضی عمودی و طولی را تحریک کرد. لیزرهای پالسی میتوانند منابع خوبی در سیستم فراصوت لیزری باشند. نمایانسازی نوری امواج فراصوتی، بهطور کلی توسط تداخلسنجی و یا تجهیزات دیگر، جهت اندازهگیری جابهجایی سطح استفاده میشود.
[i]. ultrasound
[ii]. Reyleigh
https://mmep.isme.ir/article_24112_579865ba3b108b7a9f84ea02708665bc.pdf
فراصوت
لیزر
ارزیابی غیرمخرب
تداخلسنجی
per
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
2013-03-21
22
1
63
73
24113
رویکرد راهرفتن برای توانبخشی بیماران ناتوان حرکـتی با استفاده از الگوریتم یادگیری تکراری
اسماعیل پروری
semko_61@yahoo.com
1
وهاب امینی آذر
aminiazar@iau-mahabad.ac.ir
2
عادل اکبری مجد
akbarimajd@uma.ac.ir
3
فرید نجفی
fnajafi@guilan.ac.ir
4
دانشکدة فنی و مهندسی، گروه مکاترونیک، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهر
گروه مهندسی برق، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
گروه مهندسی برق و کامپیوتر، دانشکدة فنی و مهندسی، دانشگاه محقق اردبیلی
دانشگاه گیلان
عمولاً فیزیوتراپها با اعمال نیرو و گشتاور کمکی به مفاصل اندامها سعی میکنند که در بازیابی الگوی راهرفتن صحیح به بیماران کمک کنند و آنها را برای انجام تمرینهای فیزیوتراپی آموزش دهند. در این رهگذر، یکی از مشکلات موجود، احتمال اجرای نادرست حرکات بهوسیلة بیمار و در نتیجه صدمهرساندن مضاعف به مفاصل است. در این مقاله رویکرد راهرفتن توانبخشی از یک الگوریتم یادگیری تکراری الهام گرفته شده که در آن از ویژگیهای راهرفتن تکراری استفاده شده است. در این روش، گشتاور مورد نیاز در گام فعلی، براساس اطلاعات گرفتهشده از گامهای قبل محاسبه میشود.
https://mmep.isme.ir/article_24113_40e04efd008ed2db195515955ed8e344.pdf
رویکرد راهرفتن توانبخشی
الگوریتم یادگیری تکراری
دستگاههای توانبخشی روباتیکی
per
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
2013-03-21
22
1
74
82
24114
تحلیل ترمودینامیکی سیکل ترکیبی تولید هیدروژن هستهای و محاسبة بازده سیکل
احسان خانهآباد
1
حسین رضا دارابی
2
آبتین عطایی
3
گروه مهندسی انرژی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران
گروه مهندسی انرژی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
در این مقاله سیکل ترکیبی تولید هیدروژن هستهای با کوپلینگ و ترکیب دو سیکل متفاوت راکتور اتمی با خنککنندة گازی HTGR و سیکل ترموشیمیایی کلر - مس معرفی و بررسی شده است. سپس، تحلیل ترمودینامیکی سیکل با کدنویسی اختصاصی در نرمافزار اییز[i] انجام شده است. نتایج حل تحلیلی و همزمان معادلات پایستگی جرم و انرژی بسیار امیدوارکننده بوده، بهطوریکه برای دمای متعارف مورد استفاده در راکتورهای دمابالا با خنککنندة گازی؛ یعنی 900 درجة سانتیگراد راندمان مطلوب 5/36 درصد محاسبة شده است.
[i]. Engineering Equation Solver (EES)
https://mmep.isme.ir/article_24114_cb34bcebb17106763f89e9b60b5efad5.pdf
هیدروژن
راکتور اتمی دمابالا
خنککنندة گازی
HTGR
EES
سیکل ترموشیمیایی
per
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
2013-03-21
22
1
83
90
24115
طراحی و ساخت کلکتور خورشیدی استوانهای با لولة گیرندة مارپیچ مسی و بررسی تجـربی عملکرد آن با استفاده از آب و نانوسیال اکسید آلومینیوم
سیده کبری اسدی یوسفآباد
asadi_mechanik@yahoo.com
1
کوروش گودرزی
kgoudarzi@yu.ac.ir
2
محمود یعقوبی
yaghoubi@shirazu.ac.ir
3
احسان شجاعیزاده
ehsan_shojaeizadeh@yahoo.com
4
کارشناس ارشد مهندسی مکانیک، دانشگاه علوم تحقیقات بروجرد
اسـتادیار گروه مهندسی مکانیک، دانشکدة مهندسی، دانشگاه یاسوج
استاد دانشکدة مهندسی مکانیک، دانشگاه شیراز
دانشکدة فنی و مهندسی، دانشگاه کرمانشاه
امروزه انرژی خورشیدی، بهدلیل عدم آلودگی و تجدیدپذیر بودن، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. کلکتور استوانهای مورد بررسی در این مقاله از نوع کلکتور لولهای است، با این تفاوت که در آن بهجای تیوپ با پوششی از مادة جاذب، یک کویل بهصورت لولههای مسی مارپیچی در مرکز کلکتور قرار داده شده است. با مارپیچیکردن یک لوله، امکان افزایش انتقال حرارت بدون ایجاد اغتشاش در جریان یا افزایش سطح انتقال حرارت وجود دارد. در این حالت نیروهای گریز از مرکز با ایجاد جریان ثانویه، که از یک جفت گردابه طولی تشکیل شده است، ضریب انتقال حرارت جابهجایی را افزایش میدهند. در این مقاله بعد از طراحی و ساخت کلکتور خورشیدی مورد نظر، کارایی حرارتی آن با استفاده از آب و نانوسیال اکسید آلومینیوم در دبیهای گوناگون در درصد جرمی ۱/۰ و تأثیر استفاده از نانوسیال اکسید آلومینیوم در کلکتور بررسی شده است. پس از تستگیری بر روی کلکتور خورشیدی استوانهای و تحلیل نتایج، میتوان نتیجه گرفت که میزان اثرگذاری نانوسیال بر کارایی کلکتور خورشیدی استوانهای در مقایسه با آب بیشتر است.
https://mmep.isme.ir/article_24115_263fab2a7b21af7d0c9bd7a3a1d60674.pdf
کلکتور خورشیدی استوانهای
کارایی حرارتی
نانوسیال اکسید آلومینیوم
per
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
2013-03-21
22
1
91
96
24116
جایزة کیت گلیسن
محمد اسدزاده
mohammad.asadzadeh@gmail.com
1
کارشناس مهندسی مکانیک ویراستار ارشد مجلة مهندسی مکانیک
https://mmep.isme.ir/article_24116_f43f9d269e1e8b512c97a8f8f1c48e59.pdf