per
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
2016-06-21
25
2
9
16
22454
شبیهسازی دینامیکی و تحلیل بارهای وارد بر نوعی جاده قابل حمل سبک
مجتبی رضایی
mm_rezayi@mut.ac.ir
1
احمد محمودی
mahmahmad@gmail.com
2
ابوذر اسحقی اسکوئی
aeoskui@yahoo.com
3
رضا حسینی ثانی
r_hoseini2011@yahoo.com
4
کارشناس ارشد، پژوهشکده علوم و فناوری دفاعی شمال غرب، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، ارومیه
کارشناس ارشد، پژوهشکده علوم و فناوری دفاعی شمال غرب، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، ارومیه
دانشجوی دکتری، دانشگاه تهران، تهران
کارشناس ارشد، پژوهشکده علوم و فناوری دفاعی شمال غرب، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، ارومیه
با توجه به اینکه بعضی از مناطق جغرافیایی ایران بهویژه مناطق کوهستانی شمال غرب اقلیم سرد و کوهستانی با بارشهای زیاد برف و باران دارند، اغلب بهدلیل بارشهای زیاد برف و باران و نیز ایجاد گلولای در مسیرهای مواسلاتی، گاه این جادهها برای مدتهای طولانی بسته میشوند و عملاً ارتباط نقاط روستایی و نیز مراکز نظامی مرزی قطع میگردد. از جمله روشهای حل این مشکل و کمک به عادیسازی رفتوآمد، پیشنهاد طراحی و ساخت جادههای قابل حمل توسط خودرو و نفر است که در مواقع ضروری روی بستر این راهها قرارگرفته و بهعنوان جادة پوششی عمل میکنند. در این مقاله نوعی پروفیل آلومینیومی ناودانیشکل جهت استفاده بهعنوان جادة قابل حمل برای نوعی خودرو تویوتا هایلوکس با بار کلی 3 تن طراحی شده و حرکت خودرو روی آن بهصورت دینامیکی شبیهسازی و تحلیل شده است. در پایان تنشهای اعمالی براساس زوایای پروفیل و نیز سرعت حرکت خودرو روی پروفیل مورد بررسی قرار میگیرد.
https://mmep.isme.ir/article_22454_8a39368aba3bbcbce5e88fe3da738795.pdf
جاده قابل حمل
پروفیل آلومینیومی
تنش اعمالی
زاویه پروفیل
per
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
2016-06-21
25
2
17
24
22455
بررسی اثر دوخت لایههای تقویتکننده بر استحکام ضربه پاندولی کامپوزیتهای شیشه - اپوکسی
مریم منادی
maryam.monadi@aut.ac.ir
1
هوشنگ نصرتی
hnosraty@aut.ac.ir
2
مجید طهرانی دهکردی
mtehrani@lit.sku.ac.ir
3
کارشناس ارشد مهندسی نساجی، دانشکده مهندسی نساجی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران
دانشیار دانشکده مهندسی نساجی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران
استادیار گروه فرش، دانشکده هنر، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد
معمولاً بهمنظور بهبود عملکرد کامپوزیتهای پلیمری در برابر ضربه، از روش دوخت در راستای ضخامت تقویتکننده استفاده میشود. در این مقاله اثر برخی از پارامترهای دوخت بر خواص ضربة پاندولی کامپوزیتهای تقویتشده با پارچه شیشه بررسی شده است. برای تهیة کامپوزیتها از لایههای پارچة شیشه با بافت تافته بهعنوان تقویتکننده و رزین اپوکسی بهعنوان ماتریس استفاده شده است. نمونههای کامپوزیتی بهروش لایهگذاری دستی تهیه شدهاند. برای مشاهدة اثر دوخت بر عملکرد ضربة پاندولی کامپوزیتها یک نمونة بدون دوخت برای مقایسه با نمونههای دوختهشده تولید شده است. بهمنظور بررسی اثر زاویة دوخت، لایههای تقویتکننده با زاویههای صفر، 45 و 90 درجه و ترکیبی از این زوایا توسط ماشین دوخت صنعتی بههم دوخته شدهاند. همچنین برای مشاهدة اثر نحوة دوخت لایههای مختلف، لایههای پارچه در سه حالت متفاوت دوخته شدهاند. نتایج آزمایشهای ضربة پاندولی بر نمونههای بررسیشده نشان میدهد که نحوة دوخت لایههای مختلف و زاویههای دوخت متفاوت بر انرژی جذبشده توسط نمونه تأثیرگذار بوده است. همچنین نمونة دوختهنشده در مقایسه با سایر نمونهها کمترین مقدار انرژی ضربهای جذبشده را دارد.
https://mmep.isme.ir/article_22455_fc238c177ad0bad6327ea7954be04aa6.pdf
کامپوزیت
پارچه شیشه
ضربه پاندولی
دوخت در راستای ضخامت
per
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
2016-06-21
25
2
25
34
22457
تأثیر نفوذ عناصر بر خواص سطحی و مکانیکی آلیاژهای حافظهدار
محمد بیات
mohamadbayat.mc@gmail.com
1
سید روحالله کاظمی بازاردهی
2
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی شریف، تهران
استادیار گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه گیلان، گیلان
با ظهور آلیاژهای حافظهدار و گسترش چشمگیر کاربردهای آنها در صنعت خودرو و پزشکی، راهکارهای متنوعی برای تطبیق این آلیاژها با ملزومات کاربر بهوجود آمده است. این آلیاژها چون در حالت خالص تنها در دمای معین و گسترة بسیار کمی دو اثر پزودوالاستیک و حافظهشکلی را از خود نشان میدهند، برای کاربردهای صنعتی مناسب نیستند، اما در صورت افزودن عناصری چون روی و مس و زیرکونیم، میتوان میزان دمای شروع و پایان این دو اثر را تنظیم کرد و این بازه را گسترش داد. این آلیاژها بهعلت داشتن میزان قابل توجهی نیکل میتوانند در بافتهایی که ایمپلنت آلیاژ حافظهدار در آنها بهکار رفته است، بافت را مسموم کنند. بههمین جهت با اکسیداسیون سطح آلیاژ و ایجاد یک لایة میانی خنثی میتوان بهطور قابل ملاحظهای مانع نفوذ نیکل در بافت شد. در این مقاله برخی از آثار وجود عناصر هافنیم، زیرکونیم و هیدروژن بر آلیاژهای حافظهدار و نیز اثر اکسیداسیون بر نیتینول مورد بررسی قرار گرفته است.
https://mmep.isme.ir/article_22457_7f674fdfa8f20cc725a3d7216332935f.pdf
نیتینول
هافنیم
زیرکونیم
هیدروژن
اکسیداسیون
آلیاژ حافظهدار
per
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
2016-06-21
25
2
35
42
22458
طراحی کنترل کننده فازی برای کنترل وضعیت یک ربات پرنده چهار روتوره
حوری خدایاری
hourikhodayari@yahoo.com
1
فرشاد پازوکی
pazooki_fa@srbiau.ac.ir
2
علیرضا خدایاری
arkhodayari@yahoo.com
3
علیرضا غیاث
a.r.ghias@gmail.com
4
دانشجوی دکتری مهندسی هوافضا، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران
استادیار گروه مهندسی هوافضا، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران
استادیار گروه مهندسی هوافضا، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران
کارشناس ارشد مهندسی هوافضا، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران
کنترل وضعیت پروازی رباتهای پرندة دارای روتور، از جمله مسائلی است که در بهبود عملکرد این دسته از وسائل پرنده نقش مؤثری دارد. از جمله عوامل برهمزنندة وضعیت رباتهای پرندة روتوری میتوان به اغتشاشاتی که در خلال پرواز در زوایای پروازی وسیلة پرنده ایجاد میشود اشاره کرد. طی سالیان گشذته، یکی از راههای اصلاح و بهبود این مشکل، استفاده از کنترلکنندههای گوناگون است. در این مقاله ابتدا گونهای از رباتهای پرندة روتوری با عنوان کوادروتورها معرفی میشوند. پس از مقایسه میان این نوع ربات پرنده و سایر وسائل پرنده و بررسی ساختار عملکردی آن، روند طراحی یک کنترلکنندة فازی جهت کنترل وضعیت سیستم ربات ارائه میشود. در ادامه، شبیهسازی کوادروتور مورد نظر در نرمافزار متلب انجام و نتایج حاصل از این شبیهسازی بیان شده است. در پایان مشاهده میشود که کنترلکنندة فازی طراحیشده ضمن مقاومبودن در برابر تغییر پارامترهای سیستم قادر به از بین بردن اغتشاشات وارده بر وضعیت پرواز آن در بهترین و کوتاهترین زمان ممکن است.
https://mmep.isme.ir/article_22458_aec48e75e22a4abea3d51a55ab5add45.pdf
کنترل کننده فازی
ربات پرنده
شبیه سازی
کوادروتور
وضعیت پروازی
per
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
2016-06-21
25
2
43
52
22459
محاسبه کمینه نرخ هوادهی استاندارد و بررسی پارامترهای عملکردی در سیستم تهویه محیط آزمایشگاههای تحقیقاتی هیدروژن و پیل سوختی
ابراهیم علیزاده
fccenter@mut.ac.ir
1
محمد رضایی فیروزجایی
2
مجید خورشیدیان
khorshidian@mut.ac.ir
3
مجید رهگشای
4
سید حسین مسروری سعادت
hsaadat@mut.ac.ir
5
استادیار مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، پژوهشکده علوم و فناوری دفاعی شمال، آزمایشگاه تحقیقاتی پیل سوختی، فریدونکنار
کارشناس ارشد مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، پژوهشکده علوم و فناوری دفاعی شمال، آزمایشگاه تحقیقاتی پیل سوختی، فریدونکنار
کارشناس ارشد مهندسی شیـمی، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، پژوهشکده علوم و فناوری دفاعی شمال، آزمایشگاه تحقیقاتی پیل سوختی، فریدونکنار
کارشناس ارشد مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، پژوهشکده علوم و فناوری دفاعی شمال، آزمایشگاه تحقیقاتی پیل سوختی، فریدونکنار
کارشناس ارشد مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، پژوهشکده علوم و فناوری دفاعی شمال، آزمایشگاه تحقیقاتی پیل سوختی، فریدونکنار
پیلهای سوختی در مقایسه با موتورهای احتراق داخلی از بازدهی بیشتر، آلودگی صوتی و آلایندگی کمتری برخوردارند. سوخت فناوری پیل سوختی گاز هیدروژن است که یکی از خطرناکترین گازها از لحاظ اشتعالپذیری و قابلیت انفجار است. لذا طراحی محیط آزمایشگاهی ایمن برای ساخت و تست پیل سوختی لازم و ضروری است. از جمله مهمترین اصولی که در آزمایشگاه مذکور باید براساس استاندارد NFPA 853 و IEC 60079 برای سیستمهای تولید توان پیلسوختی لحاظ شود، طراحی سیستم تهویه مناسب جهت جلوگیری از انتشار و انفجار گاز هیدروژن است. لذا در این مقاله با مروری بر مفاهیم تهویة استاندارد و ایمن، مهمترین پارامترهای طراحی این نوع تجهیزات ایمنی برای محیطهای آزمایشگاهی پیلسوختی مورد بررسی قرار گرفته و بهعنوان مطالعة موردی، برای یک دستگاه تست با دبی گاز ورودی هیدروژن 54 نرماللیتر بر دقیقه با تبیین الگوریتم بهینة محاسبات، زمان تخلیه برای برونرفت از ناحیة خطر و حداقل دبی تخلیة لازم براساس ظرفیت فوت مکعب بر دقیقه برآورد گردید. همچنین اثر پارامترهای فشار، دما و قطر نشتی بر میزان نرخ تهویه و حجم منطقه خطر بررسی شده است. نتایج محاسبات انجامشده در آزمایشگاه تحقیقاتی مرکز پیلسوختی دانشگاه صنعتی مالک اشتر اجرا و مورد بهرهبرداری قرار گرفته است.
https://mmep.isme.ir/article_22459_88bf36e09b6baba6e0fa239f81f4b917.pdf
تهویه استاندارد
قطر نشتی
حداقل دبی تخلیه
آزمایشگاه هیدروژن
دستگاه تست پیلسوختی
per
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
2016-06-21
25
2
53
64
22460
شبیهسازی بالستیک داخلی موتور موشک سوخت جامد بدون شیپوره با استفاده از روش کسر حجمی
محمدحسن جوارشکیان
javareshkian@ferdowsi.um.ac.ir
1
مصطفی زاهدزاده
2
دانشیار دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد
دانشجوی کارشناسی ارشد هوافضا، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد
در این مقاله بالستیک داخلی موتورهای موشک سوخت جامد بدون شیپوره با استفاده از حل عددی برای هندسة تقارن محوری بررسی شده است. مادة پیشران درون محفظة احتراق بهصورت استوانة توخالی در نظر گرفته شده و یک روند عددی برمبنای روش حجم محدود و الگوریتم فشار مبنا در یک شبکه جابهجا شده بهمنظور شبیهسازی عددی جریان سیال قابل تراکم لزج در داخل موتورهای موشک مذکور توسعه داده شده است. معادلات ناویر استوکس برای جریان قابل تراکم گسسته شده و با روش المان حجم محدود حل شده است. برای شبیهسازی جریان ناپایا، ابتدا تصور میشود سطح سوزش با زمان تغییر نمیکند و جریان پایاست. با این فرض میتوان مقادیر اولیة کمیتهای جران را برای جریان ناپا محاسبه کرد. در این مقاله از روش کسر حجمی و روش یانگز برای پیشبینی سطح سوزش در هر لحظه استفاده شده است. بهمنظور اعتبارسنجی شبیهسازی، بخشی از نتایج این تحقیق با نتایج تحلیلی و تجربی مقایسه شده است. این مقایسه تطابق خوبی را نشان میدهد و صحت شبیهسازی را تأیید مینماید.
https://mmep.isme.ir/article_22460_baf23696a0e896c7a6c16c33b9fc6b40.pdf
نرخ سوزش
سوخت جامد
موشک بدون شیپوره
روش کسر حجمی
per
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
2016-06-21
25
2
65
74
22461
تولید آزمایشگاهی آلیاژ آلومیناید تیتانیوم گاما
بهزاد جباریپور
beh.jabbaripour@iauctb.ac.ir
1
مهرداد مطلبپور علیشاهی
2
استادیار گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران
کارشناس مهندسی مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران
ترکیبات آلومینایدهای تیتانیوم به این دلیل که ویژگیهای حرارتی آلیاژهای پایه تیتانیوم را توسعه دادهاند، جذابیت فراوانی دارند. باوجود داکتیلیتة کمتر این دسته از مواد نسبت به آلیاژهای متداول پایه تیتانیوم، این ترکیبات گپ و خلأ موجود در قابلیت عملکردی مواد سبک وزن در محدودة دمایی 500 تا 700 درجة سانتیگراد را پر کردهاند. آلیاژهای آلومیناید تیتانیوم براساس فازهای بینفلزی γ (TiAl) و α2 (Ti3Al) بهعنوان موادی که از پتانسیل بالایی برای برآوردن نیازهای طراحی پیشرفته برای سیستمهای تبدیل انرژی، که براساس دماهای سرویسدهی بالاتر، وزنهای سبکتر و سرعتهای عملیاتی بالاتر صورت میگیرند، شناخته میشوند. ترکیبات بینفلزی آلومیناید تیتانیوم براساس خواص مکانیکی خود میتوانند در محدودة وسیعی از قطعات در صنعت خودروسازی، صنایع هوافضا، توربینهای نیروگاه برق و موتورهای توربین گازی استفاده شوند. در این مقاله مراحل تولید آزمایشگاهی، عملیات حرارتی و کنترل کیفی شمشهای γ-TiAl تولیدشده بهروش ریختهگری ذوب قوسی تحت خلأ تشریح میشود. همچنین برای اطمینان، بر روی شمشهای تولیدشدة آزمایشات XRD، چگالیسنجی و متالوگرفی انجام میگیرد. نتایج حاصل از آزمایشات نشان میدهد که آلیاژ تولیدشده γ-TiAl با حجم تولید پایلوت آزمایشگاهی، با توجه به استانداردهای موجود، کیفیت مناسبی دارد.
https://mmep.isme.ir/article_22461_c5e4e115d47dcf499d24d43b7f6c2aa6.pdf
ترکیب بینفلزی γ-TiAl
روش کوره ذوب قوسی تحت خلأ
ریختهگری
per
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
2016-06-21
25
2
75
94
22462
فولادهای تولاکس و قابلیتهای آن در جایگزینی بهجای دیگر فولادها
نوید صفرپور
safarpour.navid@yahoo.com
1
عیسی خوران
eisa.khoran@gmail.com
2
محمد خوران
mokhoran@gmail.com
3
کارشناس ارشد مهندسی مواد، دانشگاه تهران، تهران
کارشناس ارشد مهندسی مواد، دانشکده مهندسی مواد، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان
دانشجوی دکترای مهندسی مکانیک، مجتمع آموزش عالی اسفراین، اسفراین
فولادهای تولاکس آخرین محصول شرکت فولادسازی اس. اس. ای. بی. در سوئیس هستند. این شرکت در سالهای قبل فولادهای پراستفاده دیگری مانند هاردآکس را که یک فولاد ضدسایش متداول در صنعت است را نیز تولید و روانه بازار کرده است. فولادهای تولاکس با هدف جایگزینی فولادهای متداول مورد استفاده در صنعت ماشینسازی ساخته شدهاند. فولادهای تولاکس در سه دستة تولاکس 33، تولاکس 40 و تولاکس 44 ساخته و روانه بازار شدهاند. بهطور معمول فولادهای ماشینسازی مورد استفاده در صنعت تحت عملیات کوئنچ و تمپر قرار میگیرند تا سخت شوند و به خواص مورد نظر برسند. در نتیجه همین عمل نیز دارای تنشهای باقیماندة زیادی میشوند که کارایی این فولادها را تحت تأثیر قرار میدهد و البته انجام این عملیات حرارتی هزینة زیادی نیز بهدنبال دارد؛ اما فولادهای تولاکس پیشسختشده بوده و بعد از خرید تنها به ماشینکاری نیاز دارند و بهدلیل انجام تمامی فرایندهای عملیات حرارتی در کارخانة اس. اس. ای. بی. دارای کمترین میزان تنش باقیمانده هستند. هدف از انجام این پژوهش معرفی فولادهای تولاکس و کارایی آنها در صنعت و انجام مقایسهای بین خواص این فولادها با فولادهای متداول صنعت ماشینسازی همچون سی. کی. 45، ام. او. 40، وی. سی. ان. 150 و وی. سی. ان. 200 میباشد. در پایان این نتیجه حاصل میشود که فولادهای تولاکس میتوانند بهراحتی جایگزین فولادهای متداول در صنعت شوند.
https://mmep.isme.ir/article_22462_7e40aefe531489c1f8aa3e3bef1ad67b.pdf
شرکت فولادسازی اس. اس. ای. بی
فولاد تولاکس
تولاکس 33
تولاکس 40
تولاکس 44
per
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
2016-06-21
25
2
95
106
22463
مروری بر اختلال تخلیه الکترواستاتیک در ماهواره و معرفی نرمافزار برهمکنش پلاسما با فضاپیما
آرمان صمدی
armansamadi69@yahoo.com
1
مسعود ابراهیمی
ebrahimikm@modares.ac.ir
2
حسین جهانبخش
hjahan58@gmail.com
3
دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
دانشکده علوم کاربردی، دانشگاه صنعتی مالک اشتر
امروزه فناوری ساخت و پرتاب ماهوارهها یکی از ضروریترین و مهمترین نیازهای هر کشور است. قسمتهایی از فضا مانند مگنتوسفر و کمربندهای تشعشعی و همچنین فعالیتهای خورشیدی و ذرات پرانرژی خورشیدی پراکنده در فضا، بر ماهوارهها و مدارهای الکترونیکی آنها تأثیر میگذارند که به نوعی سبب ایجاد اختلال در سیستم الکترونیکی ماهواره میشوند. بنابراین برای اینکه ماهواره بتواند مأموریت خود را بهطور کامل انجام دهد، بررسی شرایط محیطی و آسیبهای احتمالی آن و جلوگیری از بروز خسارت ناشی از این شرایط محیطی اهمیت پیدا میکند. دو پدیدة مهم در مطالعة برهم کنش محیط فضا بر ماهواره یا فضاپیما شارژ سطحی و شارژ عمقی هستند که در این مقاله مبانی آنها تشریح شده است. نظر به اهمیت این دو پدیده نرمافزارهایی تخصصی توسعه داده شده است. یکی از نرمافزارهای تخصصی در این حوزه نرمافزار برهمکنش پلاسما با فضاپیما یا به اختصار SPIS میباشد. این نرمافزار برهمکنش پلاسما با فضاپیما امروزه به نرمافزار استاندارد اتحادیة اروپا برای مدلسازی و شبیهسازی برهم کنش پلاسما با فضاپیما تبدیل شده است. هدف اصلی این مقاله معرفی سازوکار ایجاد اختلال تخلیة الکترواستاتیکی بر ماهواره و در نهایت معرفی نرمافزار مذکور است.
https://mmep.isme.ir/article_22463_86cedf2f906f6023553e984fc4dac5f6.pdf
تخلیه الکترواستاتیکی
شارژ سطحی
شارژ عمقی
اختلاف پتانسیل
SPIS
per
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
2016-06-21
25
2
107
113
22464
مروری بر روشهای مختلف پایش وضعیت توربین بادی
ایرج هرسینی
iraj_harsisni@yahoo.com
1
علی حاجیزاده نمین
a.hajyzadeh@gmail.com
2
استادیار و عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، کرج
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، کرج
توربین بادی عبارت است از مجموعهای پیچیده از سیستمهای الکترومکانیکی که انرژی جنبشی باد را به توان الکتریکی تبدیل میکند. امروزه استفاده از توربینهای بادی بسیار رواج یافته است. این ادوات بیشتر در محیطهای بسیار نامساعد کار میکنند و بههمین دلیل در معرض انواع خرابیها قرار میگیرند. در این مقاله، به مرور و بررسی انواع روشهای عیبیابی و پایش وضعیت قسمتهای متنوع توربین بادی (مانند سیستم انتقال توان، پرهها، برجک و یاتاقانها) پرداخته میشود. از جمله مهمترین این روشها میتوان به روشهای آنالیز ارتعاشات، تحلیل درخت عیب، آزمایش فراصوت و جر اینها اشاره داشت. روشهای مذکور میتوانند علاوه بر اینکه وقوع خرابی در سیستم توربین بادی را پیشگیری نمایند و مانع از کار افتادگی آن شوند، سبب صرفهجویی در هزینههای نگهداری و تعمیرات توربینها شده و میزان دقت و کیفیت شناسایی خرابیها را بهبود بخشند. بر این اساس، روش نشر آوایی نسبت به روش آنالیز ارتعاشات دقیقتر و در مدت زمان کمتری به وجود عیب پی میبرد. این در حالی است که روش فراصوت تنها تخمینی از محل و نوع عیب بهدست میدهد؛ گفتنی است دقیقترین روشی که امروزه در امر عیبیابی توربین بادی استفاده میشود، روش رادیوگرافی است.
https://mmep.isme.ir/article_22464_71a8ee3b16ad58b5b9119c9ab898d12b.pdf
توربین بادی
عیبیابی
پایش وضعیت
مدیریت نگهداری