per
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
2014-07-23
23
3
16
24
22112
مقدمهای بر بافتینگ و فلاتر واماندگی
میثم محمدی امین
mmohammadi@ari.ac.ir
1
استادیار مهندسی مکانیک پژوهشکدة سامانههای فضانوردی، پژوهشگاه فضایی ایران
از جمله پدیدههای مطرح در حوزة دانش ائروالاستیسیته بافتینگ و فلاتر واماندگی است؛ پدیدههایی که تاکنون مورد توجه بسیار پژوهشگران بودهاند. هدف از ارائة این مقاله معرفی پدیدههای مذکور و تشریح برخی از جنبههای مرتبط با آنهاست. برای این منظور، ابتدا به تاریخچه و تعریف بافتینگ پرداخته میشود. سپس حدود سرعت پروازی و زاویة حملهای که در آن بافتینگ ممکن است رخ دهد، بررسی میگردد. در بخش بعد به تعریف پدیدة فلاتر واماندگی، مشخصهها و روشهای جلوگیری از آن پرداخته میشود و در نهایت، دربارة مرزهای بافتینگ و فلاتر واماندگی و پدیدة بافتینگ فلاتر - که در پرواز گذرصوت ایجاد میگردد - بحث و نتیجهگیری میشود.
https://mmep.isme.ir/article_22112_1bae9c11a5dd349a1c7d46bcfbbc695d.pdf
ائروالاستیسیته
بافتینگ
فلاتر
واماندگی
ناپایداری ائروالاستیک
per
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
2014-07-23
23
3
25
30
22113
بررسی تغییر عناصر روکش الکترود ایی. 6013 بر بهبود خواص مکانیکی فلز جوش در جوشکاری قوس الکتریکی سی. کی. 45
سهند کارگرنژاد
s.kargarnejad@gmail.com
1
سامان خلیلپور آذری
s.khalilpour@mee.uut.ac.ir
2
فربد کاظمی
farbod_kazemi@gmail.com
3
عضو هیئت علمی گروه مهندسی مکانیک گرایش ساخت و تولید دانشگاه صنعتی ارومیه
عضو هیئت علمی گروه مهندسی مکانیک گرایش ساخت و تولید دانشگاه صنعتی ارومیه
دانشجوی مهندسی مکانیک گرایش ساخت و تولید دانشگاه صنعتی ارومیه
امروزه تحقیقات وسیعی بهمنظور بررسی تأثیر الکترودها در جوشکاری فولادهای آلیاژی انجام شده است. در این میان، انتخاب روکش مناسب برای الکترود نقش بسزایی در خواص نهایی جوش، اکسیژنزدایی از آن و حفاظت از حوضچة مذاب در جوشکاری ایفا میکند. در این مقاله، آثار تغییر شاخص بازی در روکش الکترودهای ایی. 6013[i] بر کیفیت جوش تولیدی، آنالیز شیمیایی فلز جوش و میزان استحکام مکانیکی آن در فرایند قوس الکتریکی بررسی شده است. برای این منظور از سه الکترود با مفتول یکسان و روکشهایی با شاخص بازی بهترتیب 26/0، 12/0 و 013/0 در جوشکاری فولاد سی. کی. 45[ii] استفاده شده و پس از آن، جوشهای تولیدشده بهکمک دستگاه کوانتومتری، آزمایش کشش و ضربة شارپی مطالعه شده است. نتایج حاصل از آزمایشات کشش و ضربه بهروش شارپی نشان میدهد که با افزایش شاخص بازی الکترود، استحکام مکانیکی فلز جوش کاهش یافته و میزان مقاومت به ضربه در آن افزایش مییابد. همچنین استفاده از الکترود ایی. 6013 با شاخص بازی بالا بازده مناسبی را در کنترل و کاهش میزان فسفر و سیلیسیوم موجود در فلز جوش ایفا مینماید. [i]. E6013 [ii]. Ck45
https://mmep.isme.ir/article_22113_bb9b4002a8e76f9a5a06159286d20fe4.pdf
جوشکاری
قوس الکتریکی
شاخص بازی
الکترود
ضربة شارپی
per
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
2014-07-23
23
3
31
38
22114
مقدمهای بر آسایش حرارتی
نگین معلمی خیاوی
negin.moallemi@modares.ac.ir
1
مهدی معرفت
maerefat@modares.ac.ir
2
دانشجوی دکتری مهندسی مکانیک دانشگاه تربیت مدرس
دانشیار بخش مهندسی مکانیک دانشگاه تربیت مدرس
از جمله نیازهای مهم محیطی، نگهداری شرایط آسایش حرارتی برای ساکنان است. این عامل اثر مستقیمی بر سلامت، میزان بهرهوری و روحیة افراد دارد. از سوی دیگر، ارزیابی آسایش حرارتی، فرایندی آگاهانه و دشوار است و مستلزم آگاهی از عوامل بسیاری چون شاخصهای فیزیکی، فیزیولوژیکی، ذهنی، روانشناختی و عوامل دیگر میباشد. برای برآورد شرایط آسایش حرارتی دو روش تطبیقی و توازن حرارتی وجود دارد. در این مقاله توضیحاتی کلی دربارة مفاهیم آسایش حرارتی، پایه و اساس فیزیولوژیکی تنظیم دمای بدن انسان، روش تطبیقی و روش توازن حرارتی آسایش حرارتی مطرح شده و دیاگرامهای آسایش حرارتی استاندارد انجمن مهندسی گرما، سرما و تهویه مطبوع امریکا[i] معرفی شده است.
[i]. American Society of Heating, Refrigerating and Air Conditioning Engineers (ASHRAE), https://www.ashrae.org (accessed October 5, 2014)
https://mmep.isme.ir/article_22114_aff68214b26f4d3830cea907b93cdfef.pdf
آسایش حرارتی
روش تطبیقی
روش توازن حرارتی
شاخص PMV-PPD
per
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
2014-07-23
23
3
39
50
22115
تأثیر فرایند جلادهی غلتکی بر بهبود عمر خستگی
محمد خوران
mokhoran@gmail.com
1
محمدحسین صادقی
sadeghim@modares.ac.ir
2
عیسی خوران
mit.khoran@gmail.com
3
کارشناس ارشد مهندسی مکانیک عضو هیئت علمی مجتمع آموزش عالی اسفراین
استاد دانشکدة مهندسی مکانیک دانشگاه تربیت مدرس
دانشجوی ارشد مهندسی مواد دانشکدة فنی دانشگاه شهید باهنر
جلادهی غلتکی[i] یکی از روشهای عملیات سطحی مکانیکی بدون برادهبرداری است که با تغییر شکل پلاستیک سطح قطعه، بهوسیله کارسختی، فشردگی سطح و ایجاد تنش پسماند فشاری در لایههای سطحی قطعهکار در کاهش زبری سطح، افزایش سختی، بالابردن مقاومت سایشی، مقاومت خوردگی و بالابردن عمر خستگی قطعه مؤثر است. این روش بهدلیل توجیه اقتصادی و قیمت تمامشدة پایین، منجر به افزایش بازده میشود. بههمین دلیل بسیاری از محققان برای گسترس این روش گامهایی برداشتهاند. این فرایند بهطور معمول برای اکثر سطوح داخلی و خارجی با انحناء و بدون انحناء قابل کاربرد است و محدود به قطعات مدور نمیشود. خستگی بهعنوان عاملی تعیینکننده در عمر قطعاتی که در معرض تنشهای متناوباند بسیار مورد توجه بوده و پژوهشگران همواره بهدنبال روشهایی برای به تأخیر انداختن شروع و انتشار ترکهای حاصل از خستگی بودهاند. برای این منظور، روش ساچمهزنی غالباً مورد استفاده قرار میگرفته است. فرایند جلادهی غلتکی مشابه ساچمهزنی با ایجاد تنش پسماند فشاری و نیز بهبود کیفیت سطح، انتشار ترک را به تأخیر میاندازد و از بعضی جهات مزایای بالاتری نیز دارد. در این مقاله اصول عملکرد فرایند، پارامترهای ورودی و خروجی و آخرین پیشرفتهای این حوزه از دانش ذکر شده و تأثیر فرایند بر جنسهای متنوع و چالشهای آن مورد بحث و بررسی قرار گرفته و فرصتها و نهایتاً موقعیتهای موجود بهکارگیری فرایند مطرح شده است.
[i].burnishing
https://mmep.isme.ir/article_22115_34609ac22a151505c471360891581fee.pdf
جلادهی غلتکی
خستگی
تنش پسماند
شکست
per
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
2014-07-23
23
3
51
59
22116
کاهش تنش پسماند جوش بهکمک سیم جوش دما پایین
جهان تقیزاده
taghizadeh@qut.ac.ir
1
محمد قاسمی
2
استادیار گروه مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی قم
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی قم
تاکنون روشهای متعددی برای کمینهکردن تغییر شکلهای جوش و تنشهای پسماند آن ارائه شده است. یک روش عملی و ساده که میتواند سبب کاهش تنشهای پسماند جوش شود، استفاده از سیمهای جوش با دمای پایین است. به این صورت که تغییر ماهیت مواد پرکننده میتواند سبب تغییر متالورژیکی در ناحیة جوش و منطقة تحت تأثیر جوش و درپی آن افزایش تنشهای پسماند انقباضی روی خط جوش گردد. بنابراین با ایجاد ترکیبات شیمیایی مناسب برای سیمهای جوش، کاهش چشمگیری در تغییر شکلهای ناشی از جوشکاری ایجاد خواهد شد. این مقاله بر اهمیت استفاده از انواع سیم جوش با مواد مختلف جهت کمینهکردن تنشهای پسماند و اعوجاجهای ناشی از آن در جوشکاری با استفاده از تحلیل عددی الاستوپلاستیک تمرکز دارد. در مدل عددی حاضر، ساختارجوش لببهلب با استفاده از سه مادة گوناگون بهعنوان پرکننده جهت بررسی ماهیت سیمهای جوش دما پایین بررسی شده است.
https://mmep.isme.ir/article_22116_3363507e2aa8eddd97f2049fee4d097d.pdf
جوشکاری
مدلسازی
سیم جوش
تنش پسماند
تغییر شکل
per
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
2014-07-23
23
3
59
65
22117
شبیهسازی حرکت یک ربات اسکلتخارجی پایینتنه
حمید مقدم فرد
h_moghadam89@ms.tabrizu.ac.ir
1
احمد محمودی
mahmahmad@gmail.com
2
مجتبی رضایی
mm_rezayi@mut.ac.ir
3
کارشناس ارشد مهندسی برق کنترل پژوهشکدة علوم و فناوری دفاعی شمال غرب دانشگاه صنعتی مالک اشتر، ارومیه
کارشناس ارشد مهندسی مواد پژوهشکدة علوم و فناوری دفاعی شمال غرب دانشگاه صنعتی مالک اشتر، ارومیه
کارشناس ارشد مهندسی هوافضا پژوهشکدة علوم و فناوری دفاعی شمال غرب دانشگاه صنعتی مالک اشتر، ارومیه
در این مقاله یک ربات اسکلتخارجی پایینتنه معرفی و حرکت آن مدلسازی شده است. ربات اسکلتخارجی پایینتنه بهعنوان یک دستگاه مکانیکی تعریف میشود که اساساً ساختاری مشابه اندامهای انسان دارد. این ربات توسط یک انسان بهعنوان اپراتور پوشیده میشود و هماهنگ با حرکات اپراتور کار میکند و سبب بالارفتن توان او میشود. این ربات باید بهگونهای طراحی و کنترل شود که حرکات انسان را بهسرعت و دقت تعقیب نماید. در این مقاله علاوه بر معرفی کامل این رباتها و دستهبندی انواع آنها، به مدلسازی دینامیکی یک نوع خاص از آن پرداخته شده است. این اسکلت خارجی دارای شش درجه آزادی است که توسط عملگرهای هیدرولیکی توانمند شده است. این ربات، با استفاده از نرمافزار ورکینگ مدل[i] شبیهسازی شده و گشتاورها و زوایای مفاصل اندام پایینتنه استخراج و ارائه شده است.
[i]. Working Model 4D
https://mmep.isme.ir/article_22117_fc9122089ce8616b58d5f86639fd244c.pdf
اسکلتخارجی پایین تنه
ربات پوششی
عملگر هیدرولیکی
مدل سازی دینامیکی
بیومکانیک
per
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
2014-07-23
23
3
66
84
22118
مروری بر کاربردهای متنوع مواد مرکب در صنایع هواپیماسازی
رضا جواهری
javaheri_r@mapnagroup.com
1
محمد اسدزاده
mohammad.asadzadeh@gmail.com
2
معاون بازاریابی و فروش بخش حملونقل ریلی، گروه مپنا
کارشناس مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کاشان
در این مقاله کاربردهای متنوع و چشمگیر مواد مرکب در حوزة صنعت حملونقل بهاجمال مرور و بررسی شده است. برای این منظور ابتدا، مقدمهای جامع از ظهور و بروز و کاربرد این دسته از مواد در صنعت حملونقل جادهای، ریلی و هوایی مطرح میشود. سپس کاربردهای متعدد مواد مرکب در صنعت طراحی و ساخت قطعات و بخشهای گوناگون انواع هواپیما، اعم از هواپیماهای تجاری، مسافری و نظامی، معرفی میگردد. پس از آن، موارد متعدد کاربرد کامپوزیتها در فرایند طراحی و ساخت انواع هلیکوپترها بررسی و نهایتاً مقایسهای آماری میان موارد کاربرد و میزان استفاده از مواد مرکب در انواع پرندههای تجاری و نظامی معرفی میشود. خوانندة این مقاله، پس از مطالعه و واکاوی مطالب عنوانشده، افق فراروی این صنعت فناورمحور را بهتر درک کرده، نسبت به کاربردهای متنوع این مواد درکی فنیتر پیدا خواهد کرد و قادر خواهد بود فرصتها و تهدیدهای فراروی صنعت تولید این مواد را تاحدودی مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.
https://mmep.isme.ir/article_22118_c05a7ce4d7314b078a263fd423c44c60.pdf
کامپوزیت
مادة مرکب
صنعت حملونقل
صنایع هواپیماسازی