@article { author = {بهزاد, احسان and ابراهیمی, رضا}, title = {اثر تحریک مد عرضی بر ناپایداری احتراق ترموآکوستیکی}, journal = {مجله مهندسی مکانیک}, volume = {29}, number = {5}, pages = {29-42}, year = {2020}, publisher = {انجمن مهندسان مکانیک ایران}, issn = {1605-9719}, eissn = {}, doi = {10.30506/mmep.2020.119097.1793}, abstract = {در بسیاری از مدل‌های توسعه داده شده برای پیش‌بینی ناپایداری احتراق در موتورهای توربینی، مدهای عرضی در نظر گرفته نمی‌شوند. اما در محفظه‌های حلقوی به دلیل قابل مقایسه بودن عرض در برابر طول، مدهای عرضی با اهمیت می‌شوند. در موتورهای توربین گاز پدیده غالب ناپایداری احتراق از نوع ترموآکوستیکی است که در صورت وقوع می‌تواند باعث افزایش دما روی دیواره‌ها، افت بازده، افزایش آلاینده‌ها و از بین رفتن کنترل سیستم پیشران شود. با توجه به اهمیت این موضوع، در این تحقیق مهم‌ترین مراجعی که تاکنون موضوع ناپایداری احتراق را با توجه به این نوع مدها بررسی نموده‌اند، مورد بحث قرار خواهند گرفت. در ادامه نیز کلیات یک روش نوین سه مرحله‌ای مبتنی بر حل عددی LES، محاسبه تابع پاسخ شعله (FTF) و سپس استفاده از این تابع در حلگر آکوستیکی هلمهولتز ارائه خواهد شد تا با استفاده از آن بتوان پدیده ناپایداری احتراق ترموآکوستیکی را با هزینه محاسباتی مناسب شبیه‌سازی نمود.}, keywords = {ناپایداری احتراق,موتور توربین گاز,مدهای عرضی,شبیه‌سازی عددی}, url = {https://mmep.isme.ir/article_46573.html}, eprint = {https://mmep.isme.ir/article_46573_8de456477624785835ece65a85dbb57a.pdf} }