@article { author = {هرسینی, ایرج and حاجی زاده نمین, علی}, title = {تحلیل علل ریشه‌ای خرابی جعبه‌دنده سیاره‌ای توربین بادی}, journal = {مجله مهندسی مکانیک}, volume = {28}, number = {6}, pages = {3-9}, year = {2020}, publisher = {انجمن مهندسان مکانیک ایران}, issn = {1605-9719}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {توربین بادی مجموعه‌ای پیچیده از سیستم‌های الکترومکانیکی است که انرژی جنبشی باد را به توان الکتریکی تبدیل می‌کند. امروزه استفاده از توربین‌های بادی بسیار شایع است و این توربین‌ها بیشتر در محیط‌های بسیار نامساعد فعال هستند و در معرض انواع خرابی‌ها قرار می‌گیرند. طبق تحقیقات صورت گرفته، جعبه‌دندهٔ سیاره‌ای توربین بادی سهم بسزایی در از کارافتادگی آن دارد و این در حالیست که تاکنون شمار اندکی از محققان به بررسی خرابی‌های جعبه‌دندهٔ توربین بادی و علل ریشه‌ای این خرابی‌ها پرداخته‌اند. در این مقاله، ابتدا خرابی‌های مختلف جعبه‌دندهٔ توربین بادی بوسیلهٔ عملیات میدانی جمع‌آوری شده و تحلیل حالات خرابی و اثرات آنها (FMEA) صورت گرفته است. سپس، با بهره‌گیری از استاندارد MIL-STD-1629A و معیار عدد اولویت ریسک (RPN) به تشخیص خرابی‌های اصلی و مهم این تجهیز پرداخته شده است؛ اصلی‌ترین خرابی‌های حاصل به ترتیب عبارتند از: وجود ترک در چرخ‌دندهٔ خورشیدی (پینیون)، سایش دندانه‌های چرخ‌دندهٔ خورشیدی (پینیون) و ارتعاشات غیر عادی بیرینگ چرخ‌دندهٔ خورشیدی (پینیون) مرحله سوم. نهایتاً، تحلیل درخت عیب (FTA) برای خرابی اصلی ارائه شده است تا بدین ترتیب بتوان علل این خرابی را ریشه‌یابی نموده و گامی مفید و مؤثر در جهت کاهش و یا حذف علل آن در تحقیقات آتی برداشت.}, keywords = {جعبه‌دنده توربین بادی,FMEA,RPN,چرخ‌دنده,FTA}, url = {https://mmep.isme.ir/article_38545.html}, eprint = {https://mmep.isme.ir/article_38545_c64835fa11abceca372872b981fc3cd8.pdf} }