@article { author = {ریزه وندی, علی and حیاتی, سجاد and کاظمی, محمد مهدی}, title = {شبیه‌سازی و مقایسه‌ عملکرد دو کنترلر PID و تطبیقی برای سیستم تعلیق فعال 10 درجه آزادی خودرو}, journal = {مجله مهندسی مکانیک}, volume = {31}, number = {1}, pages = {84-96}, year = {2022}, publisher = {انجمن مهندسان مکانیک ایران}, issn = {1605-9719}, eissn = {}, doi = {10.30506/mmep.2022.550137.2002}, abstract = {سیستم تعلیق بدون شک یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین زیر سیستم‌های یک خودرو محسوب می‌شود. در این پژوهش جهت تحلیل کامل ارتعاشات حرکت‌های بدنه و شاسی خودرو که به سرنشینان وارد می‌شود از مدل کامل خودرو با 10 درجه آزادی استفاده شده است. پس از شبیه‌سازی سیستم تعلیق خودرو و طراحی یک سیستم تعلیق فعال به منظور دفع اغتشاشات وارده، مقایسه‌ای بین دو نوع کنترلر PID و تطبیقی برای سیستم‌های تعلیق اشاره شده به عمل خواهد آمد و تفاوت‌ها در کنترل ارتعاشات مورد مطالعه قرار می گیرد. به دلیل ثابت بودن بهره‌های کنترلر PID و همچنین وجود عدم قطعیت در سیستم تعلیق خودرو، کنترلر PID به خوبی قادر به کنترل و کاهش ارتعاشات وارد شده بر بدنه خودرو نمی باشد، پس در این کار از کنترلر تطبیقی با بهره غیر ثابت جهت کنترل و کاهش ارتعاشات وارد از سوی ناهمواری‌های سطح جاده به بدنه خودرو استفاده شده است. نوآوری این پژوهش طراحی دو نوع کنترلر PID و تطبیقی جهت کاهش ارتعاشات وارده بر خودرو در سه فیدبک جابجایی، سرعت و شتاب برای مدل 10 درجه آزادی (کامل) خودرو می باشد.}, keywords = {سیستم تعلیق خودرو,کنترلر PID,سیستم تعلیق فعال,کنترلر تطبیقی,مدل 10 درجه آزادی خودرو}, url = {https://mmep.isme.ir/article_252344.html}, eprint = {https://mmep.isme.ir/article_252344_b0b4f0dc0e3d37b1c130fc82c9c5f164.pdf} }