@article { author = {امیان, محمد and گلرنگ, سهند and ذاکری, مهناز}, title = {کاهش شدت صوت در خروجی موتور جت به‌کمک نازل دندانه‌دار}, journal = {مجله مهندسی مکانیک}, volume = {25}, number = {6}, pages = {31-38}, year = {2017}, publisher = {انجمن مهندسان مکانیک ایران}, issn = {1605-9719}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {مسئله سروصدا و ایجاد آلودگی صوتی در پرواز هواپیماها همواره به‌عنوان یک معضل اساسی مطرح بوده است. به‌دلیل آثار فیزیولوژیکی مضری که سروصدای تولیدشده توسط هواپیما روی خلبان، مسافران، کارکنان فرودگاه‌ها و ساکنان حومة فرودگاه دارد، کاهش شدت صوت اهمیت بیشتری پیدا کرده است. در این مقاله صدای ناشی از نازل خروجی جت به‌عنوان یک منبع مهم آلوده‌کنندة صوتی هواپیما مورد توجه قرار گرفته است. دندانه‌دار کردن نازل به‌عنوان یکی از جدیدترین فناوری‌های کاهش شدت صوت برای موتورهای جت مورد استفاده قرار می‌گیرد که در آن آثار ناشی از تغییر پارامترهای هندسی نازل دندانه‌دار بر میدان جریان خروجی نازل و سطح صدای تولیدی بررسی و تحلیل شده است. نتایج نشان می‌دهد که تغییر در طول دندانه‌ها تأثیر چندانی بر میدان جریان و سطح صدای تولیدی ندارد، در حالی‌که میزان نفوذ دندانه‌ها و تعداد دندانه‌ها پارامتر مهمی در افت سرعت در ناحیة مرکزی و شدت صوت می‌باشد.}, keywords = {موتور جت,شدت صوت,نازل چورون,نازل دندانه‌دار}, url = {https://mmep.isme.ir/article_24636.html}, eprint = {https://mmep.isme.ir/article_24636_6fceda863128ed50591127ddc122c8d1.pdf} }