@article { author = {افشاری, ابراهیم and ابراهیم‌پور, علی and علیان, تقی and طاووسی, داوود and پاشایی, امیر}, title = {بررسی روش‌های پیش‌گرمایش هوا و آب و افزایش بازده هیتر ایستگاه تقلیل فشار گاز}, journal = {مجله مهندسی مکانیک}, volume = {25}, number = {3}, pages = {33-43}, year = {2016}, publisher = {انجمن مهندسان مکانیک ایران}, issn = {1605-9719}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {ایران با داشتن 15.5 درصد از ذخایر گازی جهان، بعد از روسیه با 26.3 درصد، در رتبة دوم جهان از نظر ذخایر گازی قرار دارد و می‌توان گفت دومین صادرکنندة گاز است. مصرف گاز در داخل کشور نیز زیاد بوده نرخ متوسط مصرف سالانه آن در 15 سال گذشته حدود 12 درصد بوده است. با توجه به شرایط اقلیمی کشور، گاز مسیری طولانی را طی می‌کند تا آمادة مصرف شود و با توجه به دبی بالای آن، افزایش بازده در هر مرحله می‌تواند صرفه‌جویی زیادی را درپی داشته باشد. در ایستگاه‌های تقلیل فشار گاز، کاهش فشار سبب کاهش دما می‌شود که این امر جداشدن هیدرات‌های سنگین‌تر و حتی یخ‌زدگی در لوله‌ها را درپی دارد. به‌منظور جلوگیری از این پدیده، قبل از رگلاتور هیتر قرار داده می‌شود که عموماً بازده این هیتر به‌علت تلفات حرارت بالای دودکش، پایین است. در این مقاله، ضمن معرفی انواع هیترهای ایستگاه تقلیل فشار به بررسی روش‌های متنوع افزایش بازده هیترها پرداخته و این روش‌ها مقایسه می‌شود. نتایج حاصل نشان می‌دهد که استفاده از ریکوپراتور باعث می‌شود در ایستگاه تقلیل فشاری مانند ایستگاه هسا در اصفهان، دمای هوا 60 درجه پیش‌گرم شده و این افزایش دما سبب صرفه‌جویی مصرف سوخت در حدود 10 درصد می‌شود.}, keywords = {گاز طبیعی,هیتر,ایستگاه تقلیل فشار,تلفات حرارتی,ریکوپراتور}, url = {https://mmep.isme.ir/article_22842.html}, eprint = {https://mmep.isme.ir/article_22842_431b3e83610e7ac88f3ca16d6a8e1628.pdf} }