@article { author = {نادری, شایان and ترابی, فرشاد}, title = {مروری بر روش های شبیه سازی دنباله در مزارع بادی}, journal = {مجله مهندسی مکانیک}, volume = {27}, number = {2}, pages = {3-7}, year = {2018}, publisher = {انجمن مهندسان مکانیک ایران}, issn = {1605-9719}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {با توجه به اثرات مخرب گرمایش زمین و همچنین آلودگͬ های ایجاد شده در محیط زیست که قسمت عمده آن به علت استفاده از سوخت های فسیلͬ است، بشر به سمت استفاده از انرژی های تجدیدپذیر به ویژه انرژی بادی حرکت کرده است. توربین های بادی را مͬ توان به صورت منفرد و همنچنین به صورت مجموعه ای از توربین ها تحت عنوان مزرعه بادی نصب نمود. در مزارع بادی، توربین هایی که در ردیف های پایین دست قرار دارند همواره تحت تاثیر دنباله ناشͬ از توربین های بالادست قرار مͬ گیرند و میزان توان تولید آن ها نسبت به توربین هایی که در جریان آزاد قرار دارند کاهش مͬ یابد. به این دلیل، پژوهشͽران و صنعتگران روش های متعددی را مورد استفاده قرار مͬ دهند تا با استفاده از آن ها دنباله توربین ها و همچنین اثر آن ها بر توربین های مختلف در ردیف های پایین دست را بررسͬ کنند و در نهایت میزان توان تولیدی یͷ مزرعه بادی را پیش بینͬ نمایند. در این مطالعه روش های مختلف شبیه سازی دنباله شامل روش تمام روتور، خط محرک، دیس ͷمحرک و روش های تحلیلͬ بررسͬ شده اند و مزایا و معایب هرکدام به اختصار بیان شده است}, keywords = {انرژی تجدیدپذیر,توربین بادی,مزرعه بادی,دنباله,شبیه سازی عددی,شبیه سازی تحلیل}, url = {https://mmep.isme.ir/article_35517.html}, eprint = {https://mmep.isme.ir/article_35517_fcbb4204e714f0bf3caaa543b3602879.pdf} } @article { author = {ابوترابی, محمد مهدی and سلیمی نیا, عارف}, title = {تأثیر عملیات تبریدی بر خواص ابزارهای برشی}, journal = {مجله مهندسی مکانیک}, volume = {27}, number = {2}, pages = {8-12}, year = {2018}, publisher = {انجمن مهندسان مکانیک ایران}, issn = {1605-9719}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {ابزار به‌عنوان یکی از اجزای اصلی در سیستم‌های ماشین‌کاری، نقش مهمی در موفقیت آمیز بودن عملیات براده‌برداری بر عهده دارد. سختی زیاد، مقاومت در برابر سایش و خوردگی، چقرمگی زیاد و سختی زیاد در دمای بالا از ویژگی‌های یک ابزار برشی مناسب محسوب می‌شود. در این مقاله، ابتدا عملیات تبریدی به‌عنوان یکی از روش‌های خنک‌کاری تبریدی معرفی‌ شده و سپس با توجه به تحقیق‌های منتشر شده در این زمینه، تأثیر این روش بر خواص ابزارهای برشی مورد بررسی قرار گرفته است. عملیات تبریدی در زمینه‌های مختلفی کاربرد دارد. یکی از کاربردهای عملیات تبریدی، افزایش کارایی ابزارهای برشی است. عملیات تبریدی ابزارهای برشی باعث تغییر در خواص متالورژیکی و مکانیکی آن‌ها مانند افزایش سختی، بهبود ضریب هدایت حرارتی و مقاومت به سایش می‌شود. در ابزارهای فولادی، با کاهش مقدار آستنیت باقی‌مانده، سختی و مقاومت به سایش ابزار افزایش می‌یابد. علت بهبود برخی از خواص ابزارهای کاربایدی، افزایش حجم ذرات فاز اِتا (η) است.}, keywords = {عملیات تبریدی,ابزار برشی,کارباید,خواص مکانیکی}, url = {https://mmep.isme.ir/article_33135.html}, eprint = {https://mmep.isme.ir/article_33135_ffe1f5d0c6c8e0647202cc7dab4e29f2.pdf} } @article { author = {آقامحمدپور, محسن and اسماعیل زاده, پیمان and عبدی بهنق, رضا and کرمی, بشری}, title = {بررسی کاربرد روش جوشکاری التراسونیک در فرایند تولید باتری خودروهای الکتریکی}, journal = {مجله مهندسی مکانیک}, volume = {27}, number = {2}, pages = {13-18}, year = {2018}, publisher = {انجمن مهندسان مکانیک ایران}, issn = {1605-9719}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {در سال های اخیر، استفاده از خودروهای الکتریکی و هیبریدی، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. یکی از مهمترین قسمت های این خودروها باتری های لیتیوم-یونی آنها می باشد که از اتصال تعداد قابل توجهی از تب های الکترود به یکدیگر بدست می آیند. لذا تولید این باتری ها مستلزم استفاده از میزان قابل توجهی از اتصال از قبیل اتصال جوشی می باشد تا ظرفیت و توان مورد نیاز را پاسخگو باشد. این در حالیست که همواره استفاده از روش های جوشکاری ذوبی از قبیل جوشکاری نقطه ای مقاومتی و جوشکاری لیزر برای اتصال مواد ناهمسان با ضریب هدایت حرارتی بالا با مشکلاتی روبرو بوده است. جوشکاری التراسونیک یک روش جوشکاری نیمه جامد می باشد که در دهه های گذشته به طور گسترده در صنایع ساخت نیمه هادی ها مورد استفاده قرار گرفته و اکنون نیز در صنعت خودروسازی در تولید باتری های لیتیوم-یونی بکار گرفته می شود. در این مقاله به بررسی زوایای مختلف استفاده از فرایند جوشکاری التراسونیک در فرایند تولید این باتری ها پرداخته شده است.}, keywords = {باتری لیتیوم-یون,جوشکاری التراسونیک,تب باتری,خودرو الکتریکی}, url = {https://mmep.isme.ir/article_33137.html}, eprint = {https://mmep.isme.ir/article_33137_ba3ac4db242517f3bc9a9ebc9332bdcd.pdf} } @article { author = {ذوالفقاری, مهراد and آذرسینا, فرهود and کنی, علیرضا}, title = {مدلسازی یک سیستم انرژی بادی هوابرد مدل کایت پمپی}, journal = {مجله مهندسی مکانیک}, volume = {27}, number = {2}, pages = {19-26}, year = {2018}, publisher = {انجمن مهندسان مکانیک ایران}, issn = {1605-9719}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {سیستم انرژی بادی هوابرد مدل کایت پمپی با استفاده از پرواز کایت در ارتفاع تولید توان می کند. این سیستم در دو فاز کشش و بازکشش با استفاده از کشش کلاف واصل و چرخاندن فلکه ی کششی متصل به ژنراتور تولید توان میکند. در این مقاله پس از توصیف عملکرد تولید توان کایت مولد، اجزاء و تجهیزات سیستم معرفی شده اند. با استفاده از مدل ریاضی کواسی و مدل لوید ، پارامترهای این سیستم مانند زاویه‌ی کلاف ، زاویه ی آزیموث، نسبت کشش، ضریب کایت، توان سیکلی و.... معرفی شده اند. ضریب کایت برابر با 18.13، ضریب توان برابر با 48%، نسبت معادل سرعت نوک پره برابر با 8.82، فاکتور توان برابر با 9% و راندمان سیکل برابر با 53% بدست آمده است. نیروی وارد شده به کلاف در سرعت نامی 8 متر بر ثانیه در مرحله ی رفت برابر با 16042 نیوتن و در مرحله ی بازگشت برابر با 40.33 نیوتن می باشد. توان نامی این سیستم برابر با 47.162 کیلووات (توان نامی 50 کیلوواتی) و توان سیکل کامل در سرعت نامی برابر با 25.16 کیلووات می‌باشد. در آخر با استفاده از جداول مقایسه‌ی ضریب ظرفیت و هزینه‌ی همتراز شده‌ی انرژی نیروگاه های گوناگون با نیروگاه کایت مولد این نتیجه حاصل می شود که این سیستم به غیر از نیروگاه حرارتی با زغال سنگ، ضریب ظرفیت بیشتر و هزینه‌ی همتراز شده ی کمتری نسبت به دیگر نیروگاههای تولید انرژی دارد.}, keywords = {سیستم انرژی بادی هوابرد,کایت پمپی,توان سیکلی,فاکتور کشش,هزینه ی همتراز شده ی انرژی}, url = {https://mmep.isme.ir/article_33136.html}, eprint = {https://mmep.isme.ir/article_33136_459db823d2104593688aa8d21d96cf20.pdf} } @article { author = {قرئلی, کبری and بیات, حسین and پوریای ولی, حامد and جمالی, علی and حاجی زاده, حامد and رنجبر, محمد حسن and رشیدپور, نوید and سعیدی, سورنا and شفقت, شکیبا and طرقی, آرمین and عباس زاده, علی and عبدی, علی and علیزاده, بهنام and محمدی, محمد علی and یوسفی, مسعود}, title = {ایده‌ها و کاربردهای نوین انرژی‌های تجدیدپذیر}, journal = {مجله مهندسی مکانیک}, volume = {27}, number = {2}, pages = {27-34}, year = {2018}, publisher = {انجمن مهندسان مکانیک ایران}, issn = {1605-9719}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {امروزه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به عنوان راه حلی مناسب برای جلوگیری از آلودگی‌های زیستی سوخت‌های فسیلی پذیرفته‌شده است. انرژی‌های تجدیدپذیر از تنوع فراوانی برخوردار هستند که تنها برخی از آن‌ها میان محققان شناخته شده هستند. در این مقاله انواع متفاوتی از سایر انرژی‌های تجدیدپذیر، کاربردها، مزایا و معایب آن‌ها بیان شده است که حاصل تحقیقات دانشجویان درس انرژی‌های تجدیدپذیر دانشگاه تهران می‌باشد. این موارد شامل استخراج انرژی باد با الهام از درختان، تبدیل چاه‌های نفت رها شده به نیروگاه زمین‌گرمایی، تولید انرژی از تبخیر آب، نیروگاه مکش خورشیدی، توان اسمزی، ارائه روش‌هایی متفاوت برای ذخیره‌سازی انرژی گرمایی خورشید و در نهایت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در فرآیندهای شیرین‌سازی آب می‌باشد. کشور ایران در مقایسه با کشورهای پیشگام در این فناوری‌ها فاصله‌ی بسیاری دارد و با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر می‌توان از انتشار گازهای گلخانه‌ای جلوگیری کرده و در مصرف آب که یکی از مصارف نیروگاه‌های گازی و زغال سنگی است صرفه‌جویی نموده و در حل مسئله‌ی آب گام‌های موثری طی نمود. از این رو مطالعه و سرمایه‌گذاری بر روی این مباحث از اهمیت قابل توجه‌ای برای محققان و سیاست گذاران حوزه‌ی انرژی می‌باشد. آموزش صحیح خصوصا در سطح کارشناسی، راه را برای این مهم هموار می‌نماید.}, keywords = {انرژی‌های تجدیدپذیر,انرژی بادی,انرژی خورشیدی,توان اسمزی,ذخیره‌سازی انرژی}, url = {https://mmep.isme.ir/article_33140.html}, eprint = {https://mmep.isme.ir/article_33140_62cf6f7bbe8dcb459f184d8df968193b.pdf} } @article { author = {خوران, محمد and امیرآبادی, حسین and آذرهوشنگ, بهمن}, title = {بررسی و مطالعه بارگیری چرخ سنگ در فرایند سنگ‌زنی}, journal = {مجله مهندسی مکانیک}, volume = {27}, number = {2}, pages = {35-42}, year = {2018}, publisher = {انجمن مهندسان مکانیک ایران}, issn = {1605-9719}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {سنگ‌زنی یکی از فرایندهای مهم ماشینکاری محسوب شده که از ابزاری به نام چرخ سنگ برای براده برداری از سطح قطعه‌کار استفاده می‌کند. حین سنگ‌زنی عیوب مختلفی چون تولید حرارت بالا (منجر به سوختگی سطح، تغییر ساختار کریستالی ماده و تنش‌های پسماند کششی می‌شود)، خوردگی سریع چرخ سنگ، کیفیت سطح نامطلوب، نیروهای سنگ‌زنی بالا و ... وجود دارد که به انتخاب درست چرخ سنگ و شرایط ساختار آن بطور مستقیم و غیرمستقیم باز می‌گردد. چرخ سنگ در حین سنگ‌زنی ممکن است دچار پدیده‌ای به نام بارگیری می‌شود که کل فرایند تحت تاثیر قرار می‌دهد. بارگیری یکی از عیوب اساسی حین سنگ‌زنی است و پژوهشگران زیادی از دیرباز در حال مطالعه و ارائه روش‌های جهت شناسایی و کاهش آن بوده‌اند. در این مقاله اصول علمی ایجاد و اثرات عملکردی، تاثیر پارامترهای ورودی بر میزان بارگیری سنگ و آخرین پیشرفت‌های این حوزه از علم آورده شده است. چالش‌های موجود کنکاش و مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.}, keywords = {سنگ‌زنی,بارگیری سنگ,نیروی سنگ‌زنی,حرارت,سایش چرخ سنگ}, url = {https://mmep.isme.ir/article_33141.html}, eprint = {https://mmep.isme.ir/article_33141_a8488072d1394a137bc4165d79389b63.pdf} } @article { author = {معرفت, وحید and شیدایی گورچین قلعه, سعید and مشهدی کشتیبان, پیمان}, title = {شبیه سازی المان محدود و بررسی عملی کاهش ضریب اصطکاک با استفاده از روغن‌های پایه گیاهی}, journal = {مجله مهندسی مکانیک}, volume = {27}, number = {2}, pages = {43-48}, year = {2018}, publisher = {انجمن مهندسان مکانیک ایران}, issn = {1605-9719}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {اصطکاک یک عامل اساسی در هدر روی انرژی و همچنین مستهلک شدن فلزات در فرایندهای مختلف مکانیکی می‌باشد. در صنعت شکل دهی فلزات به منظور غلبه بر اصطکاک و اثرات آن معمولا از روانکاری استفاده می‌شود. مشکلات زیست محیطی در کاربرد روانکارهای معدنی، صنایع مختلف را به استفاده از روغن‌های زیست ‌سازگار سوق داده است. از جمله‌ی این روغن‌ها، روغن‌های پایه گیاهی هستند. هدف از این مطالعه، مقایسه عملکرد روانکارهای پایه گیاهی نسبت به روانکارهای پایه معدنی در صنعت شکل‌دهی سرد آلیاژ آلومینیوم به ویژه در صنعت فورجینگ می‌باشد. در این مقاله فرایند فورج مورد نظر آزمون فشار حلقه بوده و جهت ارزیابی اثر هر یک از روانکارها پارامتر اصطکاک مورد بررسی قرار گرفته است و برای استخراج ضریب اصطکاک از منحنی‌های کالیبراسیون استفاده شده است. نتایج حاصل از انجام آزمایشات تجربی نشان داد که اکثر روانکارهای پایه گیاهی به طور چشم‌گیری ضریب اصطکاک را نسبت به روانکار پایه معدنی کاهش می‌دهند. در نتیجه به دلیل قابلیت و راندمان بالای آنها در روانکاری و کاهش ضریب اصطکاک برشی، روانکارهای پایه گیاهی می‌توانند جایگزین بسیار مناسبی برای روانکارهای پایه معدنی باشد.}, keywords = {شکل دهی فلزات,روغنهای گیاهی,اصطکاک,آلیاژ آلومینیوم,آزمون فشار حلقه}, url = {https://mmep.isme.ir/article_33142.html}, eprint = {https://mmep.isme.ir/article_33142_34b1c74e4febe6459ca3aec6f5e8200a.pdf} } @article { author = {مقیم نژاد سرحمامی, مهدی and آزاده, شهیدیان}, title = {کاربرد امواج فراصوتی در درمان سنگ کلیه}, journal = {مجله مهندسی مکانیک}, volume = {27}, number = {2}, pages = {49-56}, year = {2018}, publisher = {انجمن مهندسان مکانیک ایران}, issn = {1605-9719}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {امواج فراصوتی دارای کاربردهای بسیاری در پزشکی هستند. از انباشت کریستالهای ادرار سنگ های کلیه بوجود می آیند. زمانی که اندازه این سنگ ها کوچک تر از 2 میلیمتر باشد به راحتی توسط بدن دفع می گردد و در غیر این صورت باید توسط پزشک دفع گردد. هایفو به امواج متمرکز با شدت بالا گفته می شود. یکی از کاربردهای هایفو در درمان سنگ شکنی کلیه می باشد. این مقاله به سنگ شکنی با استفاده از امواج فراصوت و ساز و کارهای موثر بر آن می پردازد که ساز و کارهای فیزیکی به دو بخش حرارتی و مکانیکی تقسیم بندی می گردد. دو نوع روش سنگ شکنی ESWL و BWL وجود دارد. در ESWL پروفیل امواج به صورت شوک می باشد و در نتیجه شوک وارده سبب تخریب سنگ ها می گردد. در روش BWL پروفیل امواج به شکل هارمونیک می باشد که سبب ایجاد رزونانس در سنگ و شکست آن می گردد.}, keywords = {سنگ شکنی,فراصوت,کاویتاسیون,هایفو,کلیه}, url = {https://mmep.isme.ir/article_33138.html}, eprint = {https://mmep.isme.ir/article_33138_9d6f8405d19da58bde42da91d7896a16.pdf} } @article { author = {قنبری مطلق, احمد and عبدالهی پور, سهیلا and سید شمس طالقانی, سید آرش}, title = {مولدهای الکتریکی مگنتوهیدرودینامیک و کاربرد آنها در صنایع هوافضا}, journal = {مجله مهندسی مکانیک}, volume = {27}, number = {2}, pages = {57-67}, year = {2018}, publisher = {انجمن مهندسان مکانیک ایران}, issn = {1605-9719}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {مولدهای جریان الکتریکی مگنتوهیدرودینامیک (MHD ) با اعمال میدان مغناطیسی بر ذره رسانای شتابدار، توان الکتریکی تولید می‌کنند. این دسته از مولدها، از یک سیال رسانا مانند پلاسما یا فلز مایع، به عنوان سیال عامل استفاده می‌کنند. در این مقاله ابتدا به معرفی روش‌های تولید پلاسما و یونیزاسیون پرداخته و سپس مکانیزم عملکرد مولدهای MHD توضیح داده شده است. در ادامه به معرفی دسته بندی‌های مختلف این نوع از مولدها براساس ساختار و سیال عامل پرداخته شده است. اما یکی از مهمترین دغدغه‌های مهندسان صنعت هوافضا طراحی دستگاه‌هایی با حداقل وزن است. مولدهای MHD بدون نیاز به قطعات صلب متحرک با وزن زیاد، قادر به تولید توان بالای الکتریکی هستند. در صنعت هوافضا از این مولدها می‌توان در پروازهای ماورای صوت، موتور موشک، پروازهای بازگشت به جو و همچنین به عنوان منبع تامین توان الکتریکی پرتاب کننده‌های ریل الکترومغناطیسی استفاده کرد.. . . . . . . . . . .}, keywords = {مگنتوهیدرودینامیک,مولد الکتریکی,نیروی لورنتس}, url = {https://mmep.isme.ir/article_33139.html}, eprint = {https://mmep.isme.ir/article_33139_15e4eaaf5244c449504c7c6c7ecb1699.pdf} }