@article { author = {ابراهیم‌نژاد رفسنجانی, سلمان and نقوی, سعید}, title = {مروری بر تایرهای هوشمند}, journal = {مجله مهندسی مکانیک}, volume = {26}, number = {4}, pages = {5-14}, year = {2017}, publisher = {انجمن مهندسان مکانیک ایران}, issn = {1605-9719}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {امروزه سیستم‌های ایمنی خودرو همچون کنترل پایداری الکترونیکی و سیستم ترمز ضد قفل مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. اگرچه این سیستم­ها عملکرد خوبی دارند، اما هنوز فاقد اطلاعاتی از سطح تماس تایر و جاده می­باشند که سبب تولید نیروی اصطکاک می­شود. بررسی و رفع چنین چالشی به پیدایش مفهوم تایرهای هوشمند منجر شده است؛ مقوله‌ای که قادر به اندازه­گیری تغییر شکل تایر توسط حسگرهای به‌کار رفته است. این حسگرها به‌منظور جمع‌آوری اطلاعاتی دربارة تایر و مشخصات سطح تماس آن همچون نیروها و زاویة لغزش تایر به‌کار می‌روند. مشخصات سطح تماس تایر با جاده و تغییر شکل آن، دو عامل مهم و کلیدی برای تخمین نیرو و ضریب اصطکاک تایر معرفی شده است. در این مقاله، فعالیت‌های انجام‌شده دربارة تایرهای هوشمند مرور شده است.}, keywords = {سیستم پایداری خودرو,تایر هوشمند,حسگر,تغییر شکل تایر,تخمین ضریب اصطکاک}, url = {https://mmep.isme.ir/article_28325.html}, eprint = {https://mmep.isme.ir/article_28325_02dd0ddb5ff5ff22db896ee0511a8db1.pdf} } @article { author = {معصومی, علیرضا and شوشتری, علیرضا}, title = {فرایندهای نوین در مهندسی معکوس}, journal = {مجله مهندسی مکانیک}, volume = {26}, number = {4}, pages = {15-29}, year = {2017}, publisher = {انجمن مهندسان مکانیک ایران}, issn = {1605-9719}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {در مقالة حاضر راهبرد نوین در مهندسی معکوس بررسی شده است. برای این منظور، پس از بیان انواع فرایندهای مهندسی و معرفی اجمالی فرایند مهندسی معکوس، راهبرد جدید در طراحی مهندسی جهت انجام پروژه‌های مهندسی معکوس ارائه شده است. در این مقاله شش گام در طراحی نو و معکوس به‌طور کامل معرفی ‌شده و در بخش پایانی، جهت درک هرچه بهتر موضوع، فرایند مهندسی معکوس و روش‌های توصیف‌شده در این مقاله بر روی یک نمونه از مجموعه پروتز آداپتور چرخان اعمال شده است. در مطالعة موردی صورت‌گرفته پس ‌از انتخاب یک محصول مبتنی بر تحلیل نیازها، فرایند مهندسی معکوس با استفاده از راهبرد مثلث طراحی انجام ‌شده است. در این مقاله تأکید شده است که بهره‌گیری از روند مناسب طراحی مهندسی به‌لحاظ کاهش هزینه‌ها و زمان مؤثر خواهد بود. از طرف دیگر، توصیف ارائه‌شده در این مقاله، فرایند مهندسی معکوس را فراتر از فرایند کپی‌برداری قطعات، تصویر کرده و گسترة وسیعی از عملیات فنی، اقتصادی، بازاریابی و جز این‌ها را در برگرفته و کاربردهای گسترده‌ای را برای آن ذکر کرده است.}, keywords = {مهندسی معکوس,روش‌های طراحی مهندسی,جدول خانة کیفیت,پروتز,آداپتور چرخان,ماتریس تصمیم‌گیری,پریما}, url = {https://mmep.isme.ir/article_28326.html}, eprint = {https://mmep.isme.ir/article_28326_36e55fd0237e70ba1b845427fbacdd25.pdf} } @article { author = {شجاعی فرد1, محمدحسن and سعیدی گوگرچین, حامد and بناگر, عیسی and طبایی, امین}, title = {معرفی و کاربرد مواد هوشمند مغناطیسی در خودرو}, journal = {مجله مهندسی مکانیک}, volume = {26}, number = {4}, pages = {30-37}, year = {2017}, publisher = {انجمن مهندسان مکانیک ایران}, issn = {1605-9719}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {امروزه در صنایع خودروسازی رقابت شدیدی در خصوص تولید محصولاتی با ویژگی‌های منحصر به‌فرد وجود دارد. به‌کارگیری مواد هوشمند با خواص مکانیکی و ارتعاشی قابل کنترل در سیستم‌های خودرو امکان ایجاد شرایط مطلوب ایمنی و آسایش سرنشین را فراهم می‌آورد. در این مقاله، نخست به معرفی سیالات مغناطیسی پرداخته می‌شود. سپس شرح مختصری از نحوة عملکرد و کاربردهای خودرویی همچون دمپر و سیستم ترمزی، که بر پایة این مواد هستند، بیان می‌شود. در ادامه، الاستومرهای مغناطیسی به‌عنوان نسل جدیدی از این مواد معرفی می‌گردند. این دسته از الاستومرها شرایط کاری منحصربه­فردی دارند، همچنین به روش­های متنوعی می­توان آنها را مدلسازی کرد. چند نمونه از کاربردهای خودرویی این دسته از مواد مانند بوش­های بر پایة الاستومرهای مغناطیسی، تایرها با فناوری خاص و سیستم تعلیق شامل این مواد هوشمند بررسی خواهد شد. در پایان به یکی از ساده‌ترین روش­های اندازه‌گیری خواص مکانیکی الاستومرهای مغناطیسی پرداخته شده است.}, keywords = {مواد هوشمند,سیال مغناطیسی,الاستومر,الاستومر مغناطیسی}, url = {https://mmep.isme.ir/article_28327.html}, eprint = {https://mmep.isme.ir/article_28327_5495708d20410180c2331cc5e71dd1b7.pdf} } @article { author = {محمودی, مصطفی and پیرکندی, جاماسب and عبدالهی, امیر}, title = {روش‌های نمک‌زدایی در سیستم‌های آب‌شیرین‌کن خورشیدی}, journal = {مجله مهندسی مکانیک}, volume = {26}, number = {4}, pages = {38-45}, year = {2017}, publisher = {انجمن مهندسان مکانیک ایران}, issn = {1605-9719}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {ایران با میزان بارش متوسط سالیانه کمتر از 300 میلی‌متر کشوری است کم‌باران که با معضل کم‌آبی روبروست. متأسفانه علاوه بر این معضل، پراکندگی مناطق پرباران آن به‌نحوی است که به‌جز مناطق حاشیة دریای خزر و نقاط کوهستانی ایران، میزان بارش سالیانه بسیار اندک است و این کم‌آبی به‌خصوص در مناطق کوچک و دورافتاده نمود پیدا می­کند. همچنین در بسیاری از این مناطق، به‌دلیل کمبود آب و تخلیة سفره­های زیرزمینی طی سالیان اخیر میزان شوری آب افزایش یافته است. مناطق دیگری نیز به منابع آب شور دریا دسترسی دارند و در عین‌حال به شبکة توزیع و تصفیة آب دسترسی ندارند. بنابراین توسعة واحدهای نمک‌زدایی در مقیاس کوچک برای ایران ایده‌ای مناسب است. در این مقاله به بررسی فناوری‌های نمک‌زدایی خورشیدی پرداخته می‌شود و با استفاده از نتایج تحقیق، نمونه‌های عملیاتی آن برای استفاده توصیه می‌گردد.}, keywords = {نمک‌زدایی,آب‌شیرین‌کن,خورشیدی,مقیاس کوچک}, url = {https://mmep.isme.ir/article_28329.html}, eprint = {https://mmep.isme.ir/article_28329_b3a51f9671fd837ca0a09c815d5f9047.pdf} } @article { author = {حصولی, سهند and صمدی, احد}, title = {مروری بر کاربرد روش اثرگذاری نانو در اندازه‌گیری تنش پسماند}, journal = {مجله مهندسی مکانیک}, volume = {26}, number = {4}, pages = {46-53}, year = {2017}, publisher = {انجمن مهندسان مکانیک ایران}, issn = {1605-9719}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {تنش پسماند تنشی است که در یک جسم جامد بدون اعمال تنش خارجی وجود دارد. منشأ آن ناشی از عدم تطابق بین نواحی مختلف ریزساختاری در ماده است و بسته به فرایند تولید قطعه ممکن است در گسترة وسیعی از قطعات صنعتی موجود باشد و اثر قابل توجهی را بر عملکرد آنها بگذارد. بنابراین اندازه‌گیری و شناخت تنش پسماند در قطعات مهندسی از منظر علمی و فناوری بسیار مهم است. روش اثرگذاری نانو از جمله روش‌های اندازه گیری تنش پسماند به‌صورت غیرمخرب است که بر پایة نظریه‌های مکانیک محیط‌های ناپیوسته تنش پسماند جامدات را در مقیاس میکروسکوپی اندازه می‌گیرد و چند سالی است که توجه محققان فعال در این حوزه را به‌خود جلب کرده است. در این مقاله تحقیقات انجام‌شده در مورد اندازه‌گیری تنش پسماند با روش اثرگذاری نانو به اجمال مرور و بررسی شده است.}, keywords = {تنش پسماند,اثرگذاری نانو,میکرو تنش,ماکرو تنش,شکست پیش‌بینی‌نشده}, url = {https://mmep.isme.ir/article_28332.html}, eprint = {https://mmep.isme.ir/article_28332_650ebd7e46c3c1b1abe9328718721098.pdf} } @article { author = {عبدی بهنق, رضا and عبداللهی, هادی}, title = {مروری بر روش‌های بازیافت حالت جامد براده‌های ماشینکاری فلزات}, journal = {مجله مهندسی مکانیک}, volume = {26}, number = {4}, pages = {54-61}, year = {2017}, publisher = {انجمن مهندسان مکانیک ایران}, issn = {1605-9719}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {براده‌های ماشینکاری فلزات از جمله مهمترین منابع بازیافت به‌شمار می‌روند که بازیافت و برگرداندن آنها به چرخه تولید می‌تواند منافع بسیاری برای واحدهای تولیدی به‌همراه داشته باشد و از هدررفت منابع جلوگیری کند. با توجه به بازده پایین روش‌های ذوبی و ملاحظات زیست‌محیطی، محققان همواره درپی روش‌هایی بوده‌اند تا از این طریق عملیات بازیافت به ساده‌ترین حالت و زیر دمای ذوب فلز انجام شود. هدف این مقاله، ارائة گزارشی دربارة مهم‌ترین فرایندهای موجود در بازیافت حالت جامد براده­های ماشینکاری فلزات گوناگون است. در این رهگذر، با مرور تاریخچة بازیافت حالت جامد به بررسی چهار فرایند اکستروژن گرم، تغییر شکل پلاستیکی شدید، فورج و اکستروژن اصطکاکی پرداخته می‌شود. در هر بخش سعی شده است تا با ارائة توضیحات، مقایسة روش­های معمول و درکی مطلوب از مزایا و محدودیت­های هر یک از روش­ها ممکن شود. مرور تاریخچة فرایندهای حالت جامد نشان می‌دهد که این فرایندها می‌توانند جایگزین مناسبی برای فرایندهای ذوبی محسوب شوند.}, keywords = {بازیافت حالت جامد,براده,ماشینکاری فلزات,اکستروژن}, url = {https://mmep.isme.ir/article_28335.html}, eprint = {https://mmep.isme.ir/article_28335_0c1357e338d6cf895d0e6ee66f88bc3b.pdf} } @article { author = {حیدری, علیرضا and معصومی, علیرضا and آذرمی, حسین and شوشتری, علیرضا}, title = {تحقیق و ارزیابی طراحی کفش با استفاده از خودکارسازی نرم‌افزاری؛ بخش دوم}, journal = {مجله مهندسی مکانیک}, volume = {26}, number = {4}, pages = {62-72}, year = {2017}, publisher = {انجمن مهندسان مکانیک ایران}, issn = {1605-9719}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {امروزه ورود نرم‌افزارها و ماشین‌های رایانه‌محور به عرصة صنعت سبب شده است کیفیت، تنوع و سرعت تولید افزایش چشمگیری داشته باشد. این پیشرفت نرم‌افزاری صنعت نسبتاً پیچیدة کفش را نیز دستخوش تغییر کرده است. علاوه بر این، امروزه تولید کفش‌های طبی به‌عنوان یک ارتز، بسیار مورد توجه واقع‌ شده است، اما متأسفانه با تمام تلاش‌هایی که در کشور برای تولید ارزان‌تر این‌گونه کفش‌ها انجام ‌شده، به‌علت عدم استفاده از خودکارسازی، قیمت تمام‌شدة این محصول برای مصرف‌کنندگان مناسب نیست. با توجه به اهمیت موضوع، در ادامة مقالة نخست که در آن خودکارسازی طراحی کفش بررسی شد، در این مقاله خودکارسازی ساخت و تولید کفش بررسی‌ شده است. پس از توصیف مراحل تولید کفش و کاربرد نرم‌افزارهای اتودسک در این حوزه، در بخش مطالعة موردی، تولید یک نمونه کفش با بهره‌گیری از فرایند خودکارسازی نرم‌افزاری پیاده‌سازی شده است. در این فرایند ابتدا قالب تولید و الگوهای دوبعدی توسط دستگاه سی‌. ان. ‌سی. آماده شده است. در ادامه، نقشة مونتاژ جهت ارائه به کادر مونتاژ استخراج گردیده است. در پایان یک نمونه کفی طبی شخصی‌سازی و تولید و ارزیابی هزینة تولید با بهره‌گیری از خودکارسازی نرم‌افزاری انجام شده است.}, keywords = {کفش,خودکارسازی نرم‌افزاری,ارتز,کفش طبی,اسکن کف پا}, url = {https://mmep.isme.ir/article_28336.html}, eprint = {https://mmep.isme.ir/article_28336_9b40d1df12c7458145403d2fdc5d60d5.pdf} } @article { author = {مفتونى, نگین and کمالی, شادی}, title = {پدیدة پیزوالکتریک، برداشت انرژی و معرفی ماژول مربوطه در نرم‌افزار کامسول مالتی‌فیزیکس}, journal = {مجله مهندسی مکانیک}, volume = {26}, number = {4}, pages = {73-78}, year = {2017}, publisher = {انجمن مهندسان مکانیک ایران}, issn = {1605-9719}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {پدیدة پیزوالکتریک عبارت‌ است از توانایی تبدیل نیروهای مکانیکی به الکتریسیته که در برخی از سرامیک‌ها دیده می‌شود. در این مقاله پس از معرفی پدیدة پیزوالکتریک، کاربردهای متنوعی از آن ارائه می‌شود. چون استفاده از انواع انرژی جهت کاهش فشار موجود بر منابع سنتی انرژی نظیر سوخت‌های فسیلی در اولویت تحقیقاتی و عملیاتی قرار دارد، رویکرد برداشت انرژی از سیستم‌های متنوع توسط پدیدة پیزوالکتریک مورد توجه است. این برداشت انرژی می‌تواند از انواع منابع ارتعاشی با فرکانس‌های مختلف صورت گیرد. شبیه‌سازی‌های کامپیوتری روش مناسبی برای کمک به طراحی‌های مختلف هستند. نرم‌افزار کامسول، که بر اساس حل معادلات دیفرانسیل حاکم بر سیستم‌ها به روش اجزای محدود عمل می‌کند، دارای ماژولی جهت شبیه‌سازی سیستم‌های پیزوالکتریک است. در این مطالعه این ماژول بعد از معرفی کلی نرم‌افزار کامسول به‌صورت جزئی بررسی می‌شود. تیر یک‌سر گیرداری از جنس مادة پیزوالکتریک شبیه‌سازی و تأثیر تغییرات فرکانس و بار الکتریکی در کارکرد آن بررسی شده است. نتایج نشان می‌دهد که میزان ولتاژ و توان الکتریکی قابل حصول از ارتعاشات وارد بر یک مادة پیزوالکتریک به میزان فرکانس ارتعاش بستگی دارد. بیشینه برداشت انرژی الکتریکی نزدیکی فرکانس تشدید رخ می‌دهد. از این پدیده در کاربردهای صنعتی و پزشکی استفاده‌ می‌شود.}, keywords = {پیزوالکتریک,ماژول برداشت انرژی,شیبه‌سازی,نرم‌افزار کامسول,سیستم‌های انرژی}, url = {https://mmep.isme.ir/article_28338.html}, eprint = {https://mmep.isme.ir/article_28338_8186a6998e04059539b3255034f230cc.pdf} } @article { author = {صالحی فیروزآبادی, پویا and نجفی, اصغر}, title = {راه‌کارهای توسعة فناوری بازرسی غیرمخرب به‌روش فراصوتی و جریان گردابی در توربین‌های گاز و بخار}, journal = {مجله مهندسی مکانیک}, volume = {26}, number = {4}, pages = {79-92}, year = {2017}, publisher = {انجمن مهندسان مکانیک ایران}, issn = {1605-9719}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {بازرسی غیرمخرب به‌دلائلی چون صرفة اقتصادی، سرعت و بازدهی در صنعت، به‌ویژه در صنعت توربین‌های گاز و بخار، جایگاه ویژه‌ای دارد. در میان روش‌های مرسوم جهت بازرسی غیرمخرب، روش‌های بازرسی فراصوتی و جریان گردابی از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. روش فراصوتی پس از روش‌های چشمی و مایع نافذ پرکاربردترین روش بازرسی غیرمخرب است و به‌دلیل تنوع کاربرد و ماهیت پیچیدگی زیادی دارد. روش جریان گردابی نیز به‌دلیل حساسیت آن به ساختار قطعه، همین‌طور حساسیت زیاد نسبت به عیوب سطحی و قطعات با ضخامت کم، در بازرسی غیرمخرب دارای اهمیت ویژه‌ای است. در این مقاله، نخست اختراعات و مقالات جهانی، زمینه‌های فعالیت شرکت‌های مطرح در بازرسی غیرمخرب و صنایع توربین‌های گاز و بخار در داخل و خارج از کشور بررسی می‌شوند. سپس با در نظر گرفتن این عوامل، راه‌کارهایی جهت توسعة بازرسی غیرمخرب به‌روش فراصوتی و جریان گردابی در داخل کشور ارائه می‌گردد.}, keywords = {بازرسی فراصوتی,جریان گردابی,آرایة فازی,پردازش سیگنال}, url = {https://mmep.isme.ir/article_28339.html}, eprint = {https://mmep.isme.ir/article_28339_5cb06392bb08c4f9cc3af9d70f6dbfa9.pdf} } @article { author = {هنرپیشه, محمد and علی نقیان, ایمان and رستمی, امیر}, title = {مطالعة تجربی و بهینه‌سازی شکل‌دهی افزایشی تک‌نقطه‌ای ورق آلومینیومی 1050 به شکل سهموی به روش پاسخ سطح}, journal = {مجله مهندسی مکانیک}, volume = {26}, number = {4}, pages = {93-101}, year = {2017}, publisher = {انجمن مهندسان مکانیک ایران}, issn = {1605-9719}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {شکل‌دهی افزایشی ورق فلزی از جمله روش‌های نوین و انعطاف‌پذیر در فناوری شکل‌دهی ورق‌های فلزی است، که برای تولید قطعات به تعداد کم و ساخت مدل نمونة اولیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای تولید قطعات با خواص مطلوب، با بیشترین کیفیت و کمترین هزینه، تعیین میزان بهینه برای پارامترهای فرایند ضروری می‌باشد. در این تحقیق به بررسی حد شکل‌پذیری ورق آلومینیوم 1050 و تأثیر پارامترهایی چون قطر ابزار شکل‌دهی، گام عمودی، سرعت دوران ابزار و سرعت پیشروی در فرایند شکل­دهی افزایشی به حالت گودال سهموی پرداخته شده است. به‌علاوه اینکه مدلی برای تخمین بیشینة عمق و زاویة شکست ورق در این فرایند ارائه شده است. در مراحل بعد بهینه‌سازی برای یافتن بیشترین عمق و زاویة شکست با استفاده از روش پاسخ سطح صورت گرفت. براساس آزمایشات انجام‌شده و تحلیل صورت‌گرفته با روش پاسخ سطح و آنووا، سرعت چرخشی تأثیر چندانی بر عمق و زاویة شکست ندارد و همین‌طور بیان شد که افزایش میزان فاکتورهای پیشروی و قطر ابزار میزان عمق شکست کاهش و با افزایش گام حرکتی ابزار آن افزایش می‌یابد.}, keywords = {تغییر شکل افزایشی,بهینه‌سازی,روش پاسخ سطح,گودال سهموی,آلومینیوم 1050}, url = {https://mmep.isme.ir/article_28340.html}, eprint = {https://mmep.isme.ir/article_28340_12cc065fd9f172abb7e27df8e7191add.pdf} }