@article { author = {اسدزاده, محمد}, title = {جایگاه آب و انرژی در توسعة اقتصادی جامعه}, journal = {مجله مهندسی مکانیک}, volume = {26}, number = {3}, pages = {3-8}, year = {2017}, publisher = {انجمن مهندسان مکانیک ایران}, issn = {1605-9719}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {در این مقاله به بررسی جایگاه آب و انرژی در توسعة اقتصادی جامعه پرداخته شده است}, keywords = {آب,انرژی,اقتصاد}, url = {https://mmep.isme.ir/article_27341.html}, eprint = {https://mmep.isme.ir/article_27341_782e82b6fabe48424226bb0550a84d1e.pdf} } @article { author = {صالحی, مهدی and محمّدی اسفرجانی, ستار}, title = {نوفه و ارتعاش کابین هواپیما و روش‌های کنترل فعال و غیرفعال}, journal = {مجله مهندسی مکانیک}, volume = {26}, number = {3}, pages = {9-26}, year = {2017}, publisher = {انجمن مهندسان مکانیک ایران}, issn = {1605-9719}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {خلبانان به‌دلیل قرار گرفتن در سروصدای زیاد همواره در معرض خطر کم‌شنوایی قرار دارند، لذا میزان نوفه در کابین هواپیما باید در محدودة استاندارد باشد تا هدایت هواپیما در طول عملیات پرواز به‌راحتی میسر گردد. همچنین آسایش صوتی مسافران می­تواند یکی از فاکتورهای کیفی طراحی و ساخت یک هواپیمای مسافربری محسوب شود. از اینرو، کاهش حداکثری نوفه در کابین نیازی اساسی در طراحی و ساخت هواپیماست. در این مقاله، که مروری بر تحقیقات انجام‌شده در این زمینه است، نخست عوامل مؤثر بر ایجاد نوفه و ارتعاش در کابین و سازوکار عملکرد هر یک معرفی می­گردد. سپس روش­های تجربی، تحلیلی و ترکیبی برای شناسایی منابع و مسیرهای انتشار و انتقال نوفه بررسی می­شود. در پایان، روش‌های کنترل فعال و غیرفعال نوفه و نمونه­هایی از کاربرد موفق آن در برخی از هواپیماهای تجاری معرفی می­شود.}, keywords = {نوفة کابین,ارتعاش کابین,هواپیما,کنترل نوفه,جاذب دینامیکی}, url = {https://mmep.isme.ir/article_27342.html}, eprint = {https://mmep.isme.ir/article_27342_0fe6bbd9ced3209713117ae5f0949c9f.pdf} } @article { author = {زحمتی, جواد and امیرآبادی, حسین and خوران, محمد}, title = {بررسی شیوة اندازه‌گیری سطوح پیچیده با ماشین اندازه‌گیری مختصات}, journal = {مجله مهندسی مکانیک}, volume = {26}, number = {3}, pages = {27-36}, year = {2017}, publisher = {انجمن مهندسان مکانیک ایران}, issn = {1605-9719}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {امروزه قطعات دارای سطوح با فرم آزاد در صنایعی چون هوافضا، خودروسازی، قالب­سازی، پزشکی و جز این‌ها کاربردهای فراوانی پیدا کرده‌اند. معمولاً بازرسی این قطعات به دو روش تماسی و غیرتماسی انجام می‌شود. با وجود پیشرفت­های زیاد روش­های غیر­تماسی، روش­های تماسی هنوز هم جایگاه ویژه­ای در فرایند تولید داشته و عملیات بازرسی را با دقت بالاتری نسبت به روش­های غیر­تماسی انجام می­دهند. در روش­ تماسی، بازرسی سطوح به‌وسیلة ماشین اندازه­گیری مختصات دارای پراب تماسی به شکل نقطه به نقطه انجام می­شود. در مرحله بعد، از این نقاط جهت بازسازی هندسة جایگزین استفاده می‌شود. دو عامل تعداد و نحوة توزیع نقاط اندازه­گیری روی سطوح با فرم آزاد، تأثیر مستقیمی بر دقت سطح بازسازی شده دارند. تاکنون روش­های زیادی در زمینة چگونگی توزیع نقاط نمونه روی سطوح با فرم آزاد ارائه شده است. بیشتر این روش­ها در مناطق با انحنای بیشتر، توزیع نقاطی بالاتری دارند. در این مقاله، اصول روش­های نمونه­برداری از سطوح با فرم آزاد (برنامه­ریزی بازرسی)، بررسی و چالش­ها و عملکرد آنها تشریح و موقعیت به‌کارگیری هر یک از روش­ها معرفی شده است.}, keywords = {سطوح با فرم آزاد,بازرسی,روش‌های نمونه‌برداری,ماشین اندازه‌گیری مختصات,پراب تماسی}, url = {https://mmep.isme.ir/article_27343.html}, eprint = {https://mmep.isme.ir/article_27343_0393c528129241fec5313898549deccc.pdf} } @article { author = {حبیبی, نبرد and وحدت‌پناه, دانیال and زندی‌پور, کانی}, title = {مطالعة انتخاب ماده برای پره‌های توربین باد با توجه به شرایط آب‌وهوایی منجیل}, journal = {مجله مهندسی مکانیک}, volume = {26}, number = {3}, pages = {37-46}, year = {2017}, publisher = {انجمن مهندسان مکانیک ایران}, issn = {1605-9719}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {توربین بادی وسیله‌ای است برای ­تبدیل انرژی جنبشی باد به انرژی مکانیکی. جنس مادة به‌کار رفته از مهم­ترین عوامل تعیین‌کننده در طراحی و ساخت پره‌های توربین­ بادی است. با توجه به خواص گستردة مواد و گوناگونی رفتار آنها، همچنین شرایط جوی شهر منجیل، در این مقاله سعی شده است تا از بین سه مادة تعیین‌شده مناسب­ترین آنها شناسایی و نیروی برشی موجود درحین عبور جریان سیال (هوا) از روی پره‌های توربین تخمین زده شود. کمترین میزان تنش به پره­ای به جنس فیبر کربن وارد می‌شود، همچنین بیشترین تنشی که به پره­ای با همان جنس وارد می­شود برابر با 71/16 پاسکال است که در مقایسه با تنش وارده بر دیگر پره­ها، که به جنس دیگری مسلح است، کمترین می­باشد و میزان تنش فون مایسز فیبر کربن کمتر از دیگر مواد است.}, keywords = {پرة توربین,کشیدگی معادل,تنش برشی,شبیه سازی عددی,تنش ون مایسز}, url = {https://mmep.isme.ir/article_27344.html}, eprint = {https://mmep.isme.ir/article_27344_e14cb83b279a51bf5707b662066ada3f.pdf} } @article { author = {اسدزاده, محمد and جواهری, رضا}, title = {تایر سبز؛ راه‌کاری مفید جهت کاهش پیامدهای زیست‌محیطی صنعت تولید تایر}, journal = {مجله مهندسی مکانیک}, volume = {26}, number = {3}, pages = {47-59}, year = {2017}, publisher = {انجمن مهندسان مکانیک ایران}, issn = {1605-9719}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {از جمله مهم‌ترین صنایع وابسته به صنعت خودروسازی، صنعت ساخت‌وتولید انواع تایر است. امروزه بهبود مستمر در عرصة صنعت تولید لاستیک با آمیزه‌های جدید شیمیایی و طراحی براساس روش‌های روزآمد مهندسی سبب شده است روزبه‌روز تایرهایی بادوام‌تر، با عملکردی بهتر در شرایط متنوع آب‌و‌هوایی تولید و روانة بازار شود. با توجه به گستردگی این صنعت و آثار زیست محیطی فراوان آن، که به‌طور مستقیم ناشی از حجم مواد مصرفی برای تولید هر حلقه تایر و میزان پسماند ناشی از تایرهای فرسوده در طبیعت می‌شود و به‌طور غیرمستقیم که ناشی از اثر تایر بر مصرف سوخت و میزان آلاینده‌های تولیدشده توسط خودرو می‌باشد، کنترل هر یک از ابعاد مذکور می‌تواند شاخص بسیار مهمی در جلوگیری از آلودگی هرچه بیشتر محیط زیست محسوب شود. در این مقاله، نخست گزیده‌ای از تاریخچة صنعت تولید تایر بیان شده است. سپس مواد اولیة مورد استفاده در صنایع تولید تایر و بخش‌های گوناگون آن معرفی و فناوری‌های جاری در عرصة تولید تایر معرفی و روش‌های تولید تایرهای متداول تشریح شده و موضوع تایرهای سبز، به‌عنوان راه‌کاری جدید به‌منظور کاهش پیامدهای زیست‌محیطی استفادة روزافزون از تایرهای معمولی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان می‌دهد که بهره‌گیری از تایرهای سبز، در کنار ارتقای خواص و ویژگی‌های مهندسی محصول نهایی، سبب کاهش چشمگیر مصرف سوخت و کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی ناشی از مصرف سوخت و پسماند حاصل از تایرهای مستعمل خواهد شد.}, keywords = {تایر,تایر سبز,مواد مرکب,تولید تایر,مقاومت غلتشی,طول عمر}, url = {https://mmep.isme.ir/article_27345.html}, eprint = {https://mmep.isme.ir/article_27345_e764b5d1dd3a6a4f0e5f47bfda2ce0db.pdf} } @article { author = {امیان, محمد and کریمی, عرفان}, title = {بررسی موضوعی ترکیب پیل سوختی اکسید جامد با یک نیروگاه 10 مگاواتی}, journal = {مجله مهندسی مکانیک}, volume = {26}, number = {3}, pages = {60-68}, year = {2017}, publisher = {انجمن مهندسان مکانیک ایران}, issn = {1605-9719}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {بهره‌برداری همه‌روزه از انرژی‌های تجدیدپذیر از یکسو سبب کاهش مصرف سوخت­های فسیلی و از سوی دیگر موجب کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی می شود. از جمله انرژی‌های تجدیدپذیر می­توان به پیل­های سوختی اشاره کرد که با به‌کارگیری فرایندهای الکتروشیمیایی توان تولید می­کند. در میان پیل­های سوختی، قابلیت پیل‌های سوختی اکسید جامد در ترکیب با نیروگاه‌های گازی سبب شده است که سامانة هیبریدی حاصل به‌عنوان یک سامانة تولید توان نوین معرفی شود. پیل سوختی اکسید جامد به سه روش مستقیم، غیرمستقیم و نیمه‌مستقیم با توربین گازی ترکیب می‌شود. هدف این مقاله مقایسة عملکردی و اقتصادی ترکیب سه روش اتصال پیل سوختی اکسید جامد با یک نیروگاه گازی 10 مگاواتی با راندمان 30 درصد است. نتایج نشان می­دهد خروجی نیروگاه با اتصال سامانة پیل سوختی اکسید جامد به‌صورت مستقیم به 37 مگاوات با راندمان 2/66 درصد، با اتصال نیمه­مستقیم به 6/21 مگاووات با راندمان 2/49 درصد و با اتصال غیرمستقیم به 6/20 مگاوات با راندمان 5/48 درصد خواهد رسید. این نتایج نویدبخش افزایش چشمگیری در بهبود عملکرد نیروگاه گازی است. تحلیل ترمواکونومیک این نوع پیکربندی­ها در نیروگاه مورد اشاره از دیگر موارد مورد بررسی می­باشد.}, keywords = {توربین گاز,پیل سوختی اکسید جامد,سامانه هیبریدی,ترمواکونومیک}, url = {https://mmep.isme.ir/article_27346.html}, eprint = {https://mmep.isme.ir/article_27346_f0c09e2775e047522a87abefcc7f7434.pdf} } @article { author = {جعفری بیناباج, علیرضا}, title = {تحلیل و بررسی کلکتورهای هوایی خورشیدی برای پنج ماه آخر سال در شهر قائن}, journal = {مجله مهندسی مکانیک}, volume = {26}, number = {3}, pages = {69-80}, year = {2017}, publisher = {انجمن مهندسان مکانیک ایران}, issn = {1605-9719}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {در این مقاله به بررسی و طراحی یکی از سیستم­های پر­کاربرد انرژی خورشیدی؛ یعنی کلکتورهای هوایی خورشیدی (هواگرمکن) جهت گرمایش فضا پرداخته شده و محاسبات لازم و پارامترهای مؤثر بر بازده و مساحت کلکتورها مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج حاصل نشان می­دهد افزایش تعداد پوشش­های شیشه­ای و دبی هوای ورودی و ضخامت عایق سبب کاهش مساحت مورد نیاز کلکتور و در نتیجه افزایش راندمان آن می­شود و نیز بیشتر شدن عمق کانال هوا نیاز به مساحت بیشتری از کلکتور برای تأمین بار گرمایشی مورد نیاز دارد که این باعث کاهش راندمان می­گردد. تأثیر تغییرات دمای میانگین هوا با مساحت مورد نیاز رابطة عکس و تغییرات ضریب انتقال حرارت باد رابطة مستقیم دارد.­ در نهایت هم شیب صفحات جاذب به‌عنوان عاملی مؤثر در جذب بیشتر انرژی مورد بررسی قرار گرفته که شیب میانگین 58 درجه مناسب برای منطقة مورد مطالعه تخمین زده شده است. برای ملموس بودن تحقیق حاضر و همچنین مستند بودن آن، منطقه‌ای خاص از کشور، شهر قاین در خراسان جنوبی، با عرض جغرافیایی 33 درجه، یک ساختمان اداری دوطبقه در نظر گرفته شده است. با توجه به در دسترس نبودن تابش کلی رسیده به سطح در این شهر، انرژی تابشی کل به روش HDKR در نرم‌افزار متلب شبیه‌سازی شده است. نتایج حاصل در مقایسه با شهرهایی با عرض جغرافیایی مشابه قابل قبول بوده است. شبیه‌سازی و تحلیل کلکتور هواگرمکن هم با توجه به روابط موجود توسط نرم­افزار متلب انجام شده است.}, keywords = {انرژی خورشیدی,کلکتور,هواگرمکن,ضریب انتقال حرارت,HDKR,زاویة شیب}, url = {https://mmep.isme.ir/article_27347.html}, eprint = {https://mmep.isme.ir/article_27347_7c0687cf7ced1523d3b1abea1be4b055.pdf} } @article { author = {سید شمس طالقانی, سید آرش}, title = {دسته‌بندی کاربردی عملگرهای کنترل جریان و چالش‌های موجود در صنعت هوایی}, journal = {مجله مهندسی مکانیک}, volume = {26}, number = {3}, pages = {81-92}, year = {2017}, publisher = {انجمن مهندسان مکانیک ایران}, issn = {1605-9719}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {عملگرها مبدل‌هایی هستند که یک سیگنال الکتریکی را به یک اندازه فیزیکی مطلوب تبدیل می‌کنند. عملگرهای کنترل فعال جریان به‌وسیلة ایجاد یک اغتشاش قابل کنترل الکترونیکی جریان را اصلاح می‌کنند. زمینة کنترل فعال جریان طی دهة اخیر شاهد رشد چشمگیر عملگرها بوده است که این سندی بر اهمیت و چالش‌های مربوط به طراحی عملگرهاست. این مقاله چارچوبی برای بحث دربارة ویژگی‌های عملگرها، مشخصات، انتخاب، طراحی و دسته‌بندی آنها در کاربردهای علوم و صنایع هوایی فراهم می‌کند. در مقالة حاضر، اصول کاری عملگرها تشریح و انواع عملگرهای مشهور در جریان‌های سرعت پایین تا سرعت متوسط شامل عملگرهای سیالی، سطح متحرک و پلاسمایی توصیف می‌شوند. همچنین توانمندی‌ها و نواقص اجتناب‌ناپذیر هر کدام از عملگرها و مسیرهای تحقیقاتی آتی، که نیازمند تحقیقات هستند، ارائه می‌شود. تعداد نمونه‌هایی از عملگرهای کنترل فعال جریان که از نمونة آزمایشگاهی به کاربردهای هوایی واقعی انتقال پیدا کرده‌اند اندک است. در اینجا اصول طراحی عملگر و ارزیابی آن به‌منظور انتخاب مناسب عملگر ارائه می‌شود. فناوری‌های مختلف برای آشکارشدن توانایی‌ها و محدودیت‌ها مقایسه می‌شوند. در نهایت سیر طراحی جدید و مسیرهای ممکن تحقیقات آتی شناسایی و بحث می‌شوند.}, keywords = {عملگر، حسگر، کنترل فعال جریان,جت مصنوعی، عملگر پلاسمایی}, url = {https://mmep.isme.ir/article_27348.html}, eprint = {https://mmep.isme.ir/article_27348_ec856c8d47fb22e341a3684c99110307.pdf} } @article { author = {قریب, شریف and حسن زاده, حسن and مازوجی, رامیار}, title = {مطالعه و مقایسة رویکردهای مدلسازی سیستم‌های پیل سوختی پلیمری در خودرو}, journal = {مجله مهندسی مکانیک}, volume = {26}, number = {3}, pages = {93-104}, year = {2017}, publisher = {انجمن مهندسان مکانیک ایران}, issn = {1605-9719}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {مدلسازی نقش مهمی در توسعة پیل سوختی و شناخت پارامترهای مؤثر بر عملکرد سیستم‌های پیل سوختی به‌کار رفته در خودرو دارد. قبل از انتخاب یک مدل پیل سوختی، آشنایی با خصوصیات کلی سیستم و احتیاجات آن ضروری است و این نخستین شرط در مدلسازی می­باشد. مدل­ها را از لحاظ دیدگاه می­توان به‌صورت تجربی، نیمه­تجربی، نظری و از لحاظ حالت به‌صورت استاتیکی و دینامیکی تقسیم­بندی کرد. هدف این مقاله بررسی و مقایسة دو نوع مدلسازی استاتیکی و دینامیکی صورت‌گرفته روی یک سیستم پیل سوختی پلیمری برای کاربرد در خودرو می­باشد. نتایج نشان می­دهد که پاسخ سیستم به تغییرات جریان الکتریکی در حالت دینامیکی نسبت به حالت استاتیکی با تأخیر زمانی همراه است و هرچه مقدار جریان الکتریکی بیشتر باشد، دمای بدنة پیل سوختی، میزان مصرف واکنش­گرها و گازهای ورودی به کانال­های آند و کاتد افزایش می­یابد.}, keywords = {سیستم پیل سوختی پلیمری,مدلسازی استاتیکی,مدلسازی دینامیکی,خودرو,پاسخ سیستم}, url = {https://mmep.isme.ir/article_27349.html}, eprint = {https://mmep.isme.ir/article_27349_6bc25157cbcef40e09c5cd82f2ddcb32.pdf} } @article { author = {جباری‌پور, بهزاد and مطلب پورعلیشاهی, مهرداد}, title = {مطالعة تجربی جهت‌گیری مسیر ابزار در فرزکاری قطعات جدارنازک یک‌سرگیردار}, journal = {مجله مهندسی مکانیک}, volume = {26}, number = {3}, pages = {105-114}, year = {2017}, publisher = {انجمن مهندسان مکانیک ایران}, issn = {1605-9719}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {انتخاب بهینة استراتژی­های مسیر و جهت­گیری ابزار در فرایند فرزکاری مسئله­ای مهم در ماشینکاری قطعات جدارنازک مانند پره­ها و ایرفویل­هاست. انتخاب مناسب منجر به صرفه‌جویی در زمان ماشینکاری و بهبود کیفیت سطح قطعه­کار و افزایش عمر ابزار می­شود و علاوه بر بالارفتن قابلیت تولید، هزینه­ها را نیز کاهش می‌دهد. در این مقاله، آثار جهت­گیری ابزار در ماشینکاری سطوح انحنادار قطعات جدارنازک آلومینیومی یک‌سرگیردار به‌وسیلة فرایند فرزکاری سه‌محوره با فرز انگشتی سرکروی مورد بررسی قرار گرفته است تا بهترین صافی و یکپارچگی سطح ماشینکاری شده و کمترین مقادیر نیروهای ماشینکاری به‌دست آید. چهار استراتژی مورد بررسی عبارت‌اند از: عرضی رو به داخل، عرضی رو به خارج، طولی رو به داخل و طولی رو به خارج. در حین فرزکاری نیروهای میانگین ماشینکاری در جهات مختلف اندازه­گیری می‌شوند و توپوگرافی سطحی ماشینکاری‌شده به‌وسیلة میکروسکوپ نوری ارزیابی می‌شود و در انتها روی نمونه­ها تست زبری­سنجی انجام می­شود. براساس اندازه‌گیری نیروهای فرزکاری، زبری­سنجی و بررسی توپوگرافی سطوح ماشینکاری‌شده مشخص می­شود که در فرزکاری سطوح انحنادار قطعات جدارنازک آلومینیومی یک‌سرگیردار، روش عرضی رو به داخل بهترین استراتژی فرزکاری و حالت طولی رو به خارج، غیرمطلوب‌ترین استراتژی مسیر حرکت ابزار فرزکاری می­باشد.}, keywords = {فرزکاری,جهت‌گیری مسیر ابزار,قطعات جدارنازک,توپوگرافی سطح,نیروهای ماشینکاری,زبری سطح}, url = {https://mmep.isme.ir/article_27350.html}, eprint = {https://mmep.isme.ir/article_27350_78b01971df0287c68b4e2dead05bb2c9.pdf} } @article { author = {آذرگمان, مجید and فورگی نژاد, ابوالفضل}, title = {مدلسازی فازی ضخامت لایه در فرایند لایه‌نشانی به‌کمک لیزر پالسی و بهینه‌سازی آن با الگوریتم اجتماع ذرات}, journal = {مجله مهندسی مکانیک}, volume = {26}, number = {3}, pages = {115-124}, year = {2017}, publisher = {انجمن مهندسان مکانیک ایران}, issn = {1605-9719}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {امروزه آلیاژ تیتانیوم Ti-6Al-4V به‌دلیل خواص فیزیکی و مکانیکی همچون استحکام بالا، چگالی کم نسبت به فولاد، مقاومت عالی در برابر خوردگی و قابلیت جوشکاری بالا در صنعت مورد توجه قرار گرفته است. یکی از کاربردهای آلیاژ تیتانیوم Ti-6Al-4V که منجر به بهبود خواص مکانیکی قطعات فولادی می­گردد، استفاده از آن در فرایند لایه­نشانی است. در مقالة حاضر از منطق فازی برای مدلسازی فرایند لایه­نشانی به‌کمک لیزر پالسی و از الگوریتم اجتماع ذرات برای بهینه­سازی آن استفاده شده است. پارامترهای دور و زمان به‌عنوان پارامترهای ورودی فرایند و ضخامت لایة به‌وجود آمده به‌عنوان پارامتر هدف در نظر گرفته شده است. نتایج حاصل از مدل فازی و مقایسة آن با نتایج تجربی نشان از قابلیت مناسب مدل فازی پیشنهادی در پیش­بینی ضخامت لایة نشانده‌شده دارد. همچنین نتایج نشان از توانایی الگوریتم اجتماع ذرات در بهینه­سازی ضخامت لایه در فرایند لایه­نشانی به‌کمک لیزر پالسی دارد.}, keywords = {لایه نشانی به‌کمک لیزر پالسی,آلیاژ تیتانیوم Ti-6Al-4V,منطق فازی,الگوریتم اجتماع ذرات,بهینه سازی}, url = {https://mmep.isme.ir/article_27351.html}, eprint = {https://mmep.isme.ir/article_27351_87c35d9f5c1192cca6e0eb16d71023c8.pdf} } @article { author = {اسدزاده, محمد}, title = {ژورنال ارتعاشات و اکوستیک}, journal = {مجله مهندسی مکانیک}, volume = {26}, number = {3}, pages = {125-130}, year = {2017}, publisher = {انجمن مهندسان مکانیک ایران}, issn = {1605-9719}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {ژورنال ارتعاشات و اکوستیک انجمن مهندسان مکانیک امریکا ، دوماهنامه ای علمی و تخصصی است که به اهتمام بخشهای کنترل نوفه و اکوستیک  و طراحی مهندسی انجمن مهندسان مکانیک امریکا منتشر می شود}, keywords = {ارتعاشات,اکوستیک}, url = {https://mmep.isme.ir/article_27352.html}, eprint = {https://mmep.isme.ir/article_27352_fa7eec1475d518d0be9ac8e4b2f2a44e.pdf} } @article { author = {اسدزاده, محمد}, title = {اخلاق در پژوهش و مهندسی}, journal = {مجله مهندسی مکانیک}, volume = {26}, number = {3}, pages = {131-135}, year = {2017}, publisher = {انجمن مهندسان مکانیک ایران}, issn = {1605-9719}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {هرگاه در نگارش متنی از دستنوشته ها و آثار دیگران به شکل مستقیم یا غیرمستقیم استفاده کنیم، اما به منابع مورد استفاده به شکل دقیق اشاره نکنیم یا در این کار کوتاهی کرده باشیم و یا چنان وانمود کنیم که این نوشته برآمده از تأملات شخصی خویش است، مرتکب عمل سرقت علمی شده ایم.}, keywords = {اخلاق: مهندسی}, url = {https://mmep.isme.ir/article_27353.html}, eprint = {https://mmep.isme.ir/article_27353_913611b35b85434b07e87bfeb6b134e7.pdf} }