@article { author = {واجدی, سید علی}, title = {مواد پیزوالکتریک و کاربردهای متنوع آنها}, journal = {مجله مهندسی مکانیک}, volume = {23}, number = {1}, pages = {16-31}, year = {2014}, publisher = {انجمن مهندسان مکانیک ایران}, issn = {1605-9719}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {در این مقاله مواد پیزوالکتریک و کاربردهای متنوع آنها در صنایع معرفی شده است. برای این منظور، نخست تاریخچة مختصری از پیدایش مواد پیزوالکتریک و تحولات آن طی جنگ‌های جهانی اول و دوم مطرح می‌شود. سپس نمونه‌های متنوعی از مواد پیزوالکتریک، اعم از مواد طبیعی و ترکیبی معرفی و کاربردهای هر یک به اجمال تشریح می‌شود. در ادامه، حسگرها، مبدل‌ها[i] و عملگرهای پیزوالکتریک[ii] معرفی و کاربردهای آنها در صنایع گوناگون تبیین می‌شود. در پایان، افق‌های فراروی این دسته از مواد پرکاربرد در دنیای فناورمحور امروز تشریح و فرصت‌های استفاده از این مواد به اجمال تشریح می‌گردد. [i]. transducers [ii]. piezoelectric actuators}, keywords = {مواد پیزوالکتریک,حسگر,عملگر,مبدل پیزوالکتریک,اثر مستقیم پیزوالکتریک,اثر معکوس پیزوالکتریک}, url = {https://mmep.isme.ir/article_22474.html}, eprint = {https://mmep.isme.ir/article_22474_8b7dd3328ab50ad287acf640da9db152.pdf} } @article { author = {پیرکندی, جاماسب and افشاری, ابراهیم}, title = {بررسی عملکرد سیستم‌های نوین تولید توان بر پایة پیل‌های سوختی دمابالا}, journal = {مجله مهندسی مکانیک}, volume = {23}, number = {1}, pages = {32-41}, year = {2014}, publisher = {انجمن مهندسان مکانیک ایران}, issn = {1605-9719}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {افزایش روزافزون جمعیت و روبه زوال رفتن سوخت‌های فسیلی از یکسو، و  وسعت آلودگی برجای مانده از این منابع انرژی از سویی دیگر، بشر را بر آن داشته که به فکر منابع انرژی دیگری باشد. امروزه پیل‌های سوختی به‌عنوان یک فناوری جدید در تولید توان محسوب می‌شوند که در میان آنها پیل سوختی دمابالا به‌خاطر بازدهی بسیار بالا، عدم آلایندگی محیط زیست، تولید همزمان الکتریسیته و حرارت، قابلیت استفاده از سوخت‌های متنوع و توانایی ترکیب با سیستم‌های تولید توان دیگر مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. قابلیت این نوع از پیل‌های سوختی در ترکیب با سیستم‌های تولید همزمان سبب شده است که سیستم‌های هیبریدی حاصل به‌عنوان منابع تولید توان جدید مدنظر باشند. با توجه به بازدهی بالای این نوع از سیستم‌های هیبریدی و همچنین نظر به کاهش میزان آلایندگی، سیستم‌های مذکور تأثیر به‌سزایی در نحوة تولید توان را در آینده‌ای نه‌چندان دور ایفا خواهند کرد. هدف از ارائة این مقاله معرفی انواع سیستم‌های هیبریدی حاصل از ترکیب پیل‌های سوختی دمابالا با سیستم‌های تولید توان و بررسی عملکرد آنها در قالب یک سیستم تولید توان نوین است.}, keywords = {پیل سوختی,پیل سوختی دمابالا,سیستم تولید توان}, url = {https://mmep.isme.ir/article_22475.html}, eprint = {https://mmep.isme.ir/article_22475_f0f65bb20ee6b6e5df06110cad46d185.pdf} } @article { author = {نصیری, محمد and لطف‌آور, امیر}, title = {ربات‌های موازی کابلی؛ انواع و کاربردها}, journal = {مجله مهندسی مکانیک}, volume = {23}, number = {1}, pages = {42-49}, year = {2014}, publisher = {انجمن مهندسان مکانیک ایران}, issn = {1605-9719}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {ربات‌های موازی کابلی[i] ویژگی‌های منحصر بفردی دارند و برای اهدافی چون تعمیر و نگه‌داری در لنگرگاه‌ها و آشیانة هواپیما‌ها، حمل‌ونقل، انجام عملیات جوشکاری، بازبینی خطوط لوله و رادیوتلسکوپ‌ها و نظایر آنها به‌کار می‌روند. امروزه ویژگی‌هایی چون وسعت فضای‌ کاری، قابلیت مونتاژ و دمونتاژ سریع، اینرسی کم قسمت‌های متحرک و حمل‌ونقل آسان از یک‌سو، و هزینة ساخت و نگه‌داری اندک از سوی دیگر سبب شده است تا این گروه از ربات‌ها مورد توجه بسیار قرار بگیرند و کاربردهای گسترده‌ای پیدا کنند. در این مقاله سعی شده است تا ضمن معرفی ربات‌های کابلی و انواع آن، کاربردهای این دسته از ربات‌ها تشریح گردد. [i]. parallel cable-based robots}, keywords = {ربات,ربات موازی,ربات موازی کابلی}, url = {https://mmep.isme.ir/article_22476.html}, eprint = {https://mmep.isme.ir/article_22476_4b729b0802d62eb78f9f72659672148e.pdf} } @article { author = {جعفریان, نغمه and ریاحی, محمد}, title = {بررسی علل خرابی ریشه‌ای در یاتاقان‌ها به‌کمک روش‌های پایش وضعیت}, journal = {مجله مهندسی مکانیک}, volume = {23}, number = {1}, pages = {50-56}, year = {2014}, publisher = {انجمن مهندسان مکانیک ایران}, issn = {1605-9719}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {معمولاً در بیشتر سیستم‌های مکانیکی جهت تعلیق محورهای دوار از یاتاقان‌ استفاده می‌شود. تاکنون روش‌های متنوعی برای پایش وضعیت این دسته از ادوات مکانیکی به‌منظور اطمینان از صحت عملکرد و پیش‌گیری از واردآمدن صدمات جبران‌ناپذیر به آنها به‌کار گرفته شده است. در این میان، آنالیز ارتعاشات و آکوستیک امیژن از جمله پرکاربردترین و دقیق‌ترین روش‌های پایش وضعیت محسوب می‌شوند. در این مقاله به بررسی این فناوری در یاتاقان‌های صنعتی پرداخته شده است. به‌طوری‌که با استفاده از تحلیل داده‌ها می‌توان اندازة عیب و موقعیت آن روی قطعه را پیش‌بینی کرد تا تصمیمات لازم جهت تعمیر یا تعویض یاتاقان اتخاذ گردد.}, keywords = {یاتاقان,پایش وضعیت,آنالیز ارتعاش,آکوستیک امیژن,سایش}, url = {https://mmep.isme.ir/article_22477.html}, eprint = {https://mmep.isme.ir/article_22477_20cc15ce27f859bf80c8d2de656dbe50.pdf} } @article { author = {آذری کیا, مهدی and اشجاری, محمدعلی}, title = {فناوری بیوگاز و پیشنهادهایی عملی جهت توسعة آن از طریق آموزش هدفمند و برنامه‌ریزی}, journal = {مجله مهندسی مکانیک}, volume = {23}, number = {1}, pages = {57-66}, year = {2014}, publisher = {انجمن مهندسان مکانیک ایران}, issn = {1605-9719}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {انرژی حاصل از بیوگاز از جمله منابع تجدیدپذیری است که می‌تواند پاسخ‌گوی نیاز انرژی جوامع گوناگون باشد. امروزه معرفی بیوگاز و به‌کارگیری روش‌های نوین، سبب اقبال هرچه بیشتر مردم به این انرژی شده است. در این مقاله لزوم استفاده از بیوگاز و مشتقات آن، صرفة اقتصادی، نحوة استفاده و روش‌های موجود آن بیان و به توانمندی‌های زیست‌توده‌ای موجود در ایران اشاره شده است. همچنین با پیشنهاد طرح اجرایی در کشور، به ایده‌پردازی و ارائة موضوعات تحقیقی جدید برای پژوهشگران پرداخته شده است. در این مقاله، از روش‌های آماری و تحلیلی استفاده شده و از مشاهدات عینی، پرسشنامه‌ها و مصاحبه‌ها در روستاها و شهرهای هدف بهره گرفته شده است تا مهم‌ترین عوامل عدم استفاده از بیوگاز شناسایی شود و راه‌کارهایی چون گنجاندن رشتة بیو‌انرژی در مقطع متوسطه و تصویب رشته‌های دانشگاهی آن ارائه شود. در مجموع، این راهکارها دستاوردهایی چون حل مشکل بیکاری، توانمندسازی شهرداری‌ها و روستاییان، افزایش امید به زندگی در روستاها و جلوگیری از مهاجرت، توسعة کشاورزی و حفظ محیط زیست را درپی خواهد داشت.}, keywords = {بیوگاز,راهکارهای توسعه,تأمین انرژی پاک,آموزش عمومی,بیوانرژی}, url = {https://mmep.isme.ir/article_22478.html}, eprint = {https://mmep.isme.ir/article_22478_99888a09f1a9c4dadde9087c50c2f314.pdf} } @article { author = {رحمانی, امید and بیات, اکرم}, title = {مطالعه و شبیه‌سازی نحوة عملکرد کامپوزیت‌های خودترمیم‌شونده بر پایة میکرو‌کپسول}, journal = {مجله مهندسی مکانیک}, volume = {23}, number = {1}, pages = {67-73}, year = {2014}, publisher = {انجمن مهندسان مکانیک ایران}, issn = {1605-9719}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {در این مقاله نحوة عملکرد کامپوزیت‌های خودترمیم‌شونده بررسی شده است. برای این منظور، نخست انواع کامپوزیت‌های خودترمیم شامل کامپوزیت‌های کپسولی، شریانی و ذاتی معرفی می‌شود. سپس با توجه به اهمیت شناخت رفتار مکانیکی میکرو‌کپسول‌ها در کامپوزیت‌های خودترمیم کپسولی، مدلسازی بارگذاری فشاری این سازه‌ها مطالعه می‌گردد. در این رهگذر، ابتدا روش‌های تحلیلی موجود بررسی و در ادامه با استفاده از نتایج تجربی موجود به مدلسازی المان محدود میکرو‌کپسول تحت فشار پرداخته می‌شود و نهایتاً نتایج حاصل با نتایج منتج از مدل تحلیلی صحت‌سنجی می‌گردد.}, keywords = {کامپوزیت‌های خودترمیم‌شونده,میکرو‌کپسول,مدلسازی اجزا محدود}, url = {https://mmep.isme.ir/article_22479.html}, eprint = {https://mmep.isme.ir/article_22479_1511d375c203efa7e478afbb57f14217.pdf} } @article { author = {هاشم‌آبادی, سیدحسن and رستمی, احمد}, title = {بررسی تأثیر شکستگی پـره و به‌هم ریختگی جریان بر ضریب عملکرد جریان‌سنج توربینی با استفاده از شبیه‌سازی دینامیک سیالات محاسباتی}, journal = {مجله مهندسی مکانیک}, volume = {23}, number = {1}, pages = {74-83}, year = {2014}, publisher = {انجمن مهندسان مکانیک ایران}, issn = {1605-9719}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {در این مقاله با استفاده از شبیه‌سازی دینامیک سیالات محاسباتی[i] آثار تغییر ساختار هندسی در اثر آسیب‌های فیزیکی در توربین و ایستانه[ii]، همچنین تغییر توزیع جریان ورودی به‌خاطر نصب بد یا ایجاد اشکال در لوله‌های یکنواخت‌کننده[iii]، بر دقت عملکرد جریان‌سنج توربینی بررسی شده است. برای این منظور، معادلات پیوستگی، مومنتوم و موازنة سرعت زاویه‌ای به‌همراه شرایط مرزی مناسب، به‌صورت عددی و با استفاده از روش حجم محدود در شرایط پایا حل شده‌اند. در شبیه‌سازی‌های انجام‌شده وابستگی میدان سرعت و فشار از طریق الگوریتم سیمپل[iv] برقرار می‌گردد. برای شبیه‌سازی اغتشاش جریان از مدل RNG-k-ε و برای انفصال‌سازی ترم‌های جابه‌جایی از روش اختلاف بالادست درجه دوم استفاده شده است. نتایج به‌دست آمده نشان می‌دهد که تغییر هندسه و همچنین هرگونه به‌هم ریختگی درتوزیع جریان ورودی به جریان‌سنج روی ضریب جریان‌سنج تأثیر می‌گذارد و سبب کم‌شدن دقت آن می‌شود. [i]. Computational Fluid Dynamic [ii]. Stator [iii]. Straightener [iv]. Semi-Implicit Method for Pressure-Linked Equations}, keywords = {جریان‌سنج توربینی,ضریب جریان‌سنج,اندازه‌گیری,نفت خام,دینامیک سیالات محاسباتی}, url = {https://mmep.isme.ir/article_22480.html}, eprint = {https://mmep.isme.ir/article_22480_97d0d55cd910e3f44217d43acf1e7bfa.pdf} }