@article { author = {}, title = {نشریه علمی مهندسی مکانیک، خرداد و تیر ۱۴۰۰، سال ۳۰، شماره پیاپی ۱۳۷}, journal = {مجله مهندسی مکانیک}, volume = {30}, number = {2}, pages = {1-2}, year = {2021}, publisher = {انجمن مهندسان مکانیک ایران}, issn = {1605-9719}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, url = {https://mmep.isme.ir/article_245087.html}, eprint = {https://mmep.isme.ir/article_245087_0809725961711f537e6924bffc69834f.pdf} } @article { author = {چهابی بوشهری, مهدی and امامی نجفی, سید علی and ذوالفقاری, سید محمد and عمیدپور, مجید}, title = {بررسی فناوری نیروگاه‌های دودکش خورشیدی}, journal = {مجله مهندسی مکانیک}, volume = {30}, number = {2}, pages = {3-17}, year = {2021}, publisher = {انجمن مهندسان مکانیک ایران}, issn = {1605-9719}, eissn = {}, doi = {10.30506/mmep.2021.526776.1906}, abstract = {امروزه با توجه به مشکلات سوخت‌های فسیلی از قبیل تجدیدناپذیر بودن، آلودگی زیست‌محیطی و...، انرژی‌های تجدیدپذیر اهمیت بالایی پیدا کرده‌اند. فناوری دودکش خورشیدی یکی از زمینه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر است که قابلیت استفاده در نیروگاه را دارد. افزایش استفاده از انرژی خورشیدی در سال‌های اخیر علاقه شدیدی به توسعه فناوری دودکش خورشیدی ایجاد کرده است. در این مقاله به بررسی اجزای نیروگاه دودکش خورشیدی که شامل سه بخش اصلی کلکتور، واحد انتقال توان و دودکش است می‌پردازیم. با توجه به بازدهی بسیار پایین نیروگاه‌های دوکش خورشیدی ترکیب این نیروگاه با فناوری‌های دیگر مانند نمک‌زدایی و خشک‌کن پیشنهاد می‌شود. هم‌چنین بهینه‌سازی پارامترهای مؤثر در فناوری دودکش خورشیدی ترکیبی با نمک‌زدایی بررسی شده است. در ادامه امکان‌سنجی نصب نیروگاه دودکش خورشیدی در نقاط مختلف کشور ایران بررسی می‌شود. در پایان نتایج مطالعات تجربی انجام‌شده در زمینه دودکش خورشیدی از زمان پیدایش این فناوری در مانزانرس اسپانیا تا سال‌های اخیر بیان شده است.}, keywords = {انرژی خورشیدی,دودکش خورشیدی,نمک‌زدایی خورشیدی,خشک‌کن خورشیدی,نیروگاه دودکش خورشیدی}, url = {https://mmep.isme.ir/article_243354.html}, eprint = {https://mmep.isme.ir/article_243354_2ae88c9e868c0248cdbd8ace08d3c16d.pdf} } @article { author = {تقی ملک, هادی and مرکی, محمدرضا and محمودی, مسعود and آذرگمان, مجید}, title = {امکان‌سنجی طراحی و ساخت قید و بند به کمک برنامه‌ریزی فرایند (مطالعه موردی پوسته پمپ ترمز پژو 405)}, journal = {مجله مهندسی مکانیک}, volume = {30}, number = {2}, pages = {18-23}, year = {2021}, publisher = {انجمن مهندسان مکانیک ایران}, issn = {1605-9719}, eissn = {}, doi = {10.30506/mmep.2021.138419.1862}, abstract = {مدیریت و برنامه‌ریزی فرایند، تصمیمی با بهره‌‌گیری از منابع محدود جهت رسیدن به هدف مشخصی را دنبال می‌کند. بنابراین مدیریت تولید می‌تواند به عنوان فرایند تصمیم‌گیری در زمینه مباحث تولیدی، برنامه ‌ریزی، سازماندهی، کنترل، هدایت یا انگیزش نیروی انسانی در نظر گرفت. از آن رو که در صنعت، برای اطمینان از جواب‌دهی محصول ابتدا به صورت تولید تکی یا کارگاهی و سپس به صورت تولید انبوه عمل می‌کنند. در مطالعه حاضر برای پوسته پمپ ترمز پژو 405 مدل کامپیوتری و قید و بند ساخته شد. به کمک جداول برنامه‌ریزی و برگ عملیات، مشخصات مهم محصول، مشخصات مهم فرایند و طرح کنترل بررسی شد. با توجه به شکل هندسی قطعه مورد نظر روش‌های ریخته‌گری و ماشین‌کاری در تولید محصول مد نظر است. جهت انجام عملیات ماشین‌کاری نهایی قید و بند طراحی و ساخته شد. نتایج حاصل از تطابق و سازگاری بالا بین نمونه تولیدی و نمونه اولیه شرکت ایران خودرو را نشان می‌دهد. با توجه به سازگاری بالا، می‌توان ادعا کرد که محصول تولیدشده از نظر کیفیت، ساخت و در نهایت هزینه در سطح بهتری قرار دارد.}, keywords = {پوسته پمپ ترمز پژو 405,قید و بند,برنامه‌ریزی فرایند,ساخت و تولید}, url = {https://mmep.isme.ir/article_243053.html}, eprint = {https://mmep.isme.ir/article_243053_63661c0e35c7bb818f9523c29740709a.pdf} } @article { author = {بریمانی, ابوذر and جلالی آقچای, عبدالحسین}, title = {فرایند کشش عمیق گرم غیرهمدما مبتنی بر نیروی ورقگیر متناوب: بهبود شکل‌پذیری آلومینیوم 5083 به کمک تحلیل اجزای محدود}, journal = {مجله مهندسی مکانیک}, volume = {30}, number = {2}, pages = {24-31}, year = {2021}, publisher = {انجمن مهندسان مکانیک ایران}, issn = {1605-9719}, eissn = {}, doi = {10.30506/mmep.2021.122210.1810}, abstract = {افزایش روزافزون کاربرد ورق‌های آلیاژی آلومینیوم در صنعت خوردوسازی، به علت نسبت استحکام به وزن بالا، نیازمند بهبود مشکلات شکل‌پذیری این فلز است. شکل‌دهی گرم آلیاژهای آلومینیومی راهکاری کاربردی جهت بهبود و ارتقای این چالش ‌است. هدف از این مقاله بررسی فرایند کشش عمیق گرم در شرایط غیر همدما است که با اعمال نیروی ورقگیر متناوب در حین شکل‌دهی، شرایط سبب تسهیل جریان ورق در حین سر خوردن به درون حفره ماتریس ایجاد می‌‌گردد. بدین منظور با استفاده از نتایج بهینه‌ از ترکیبی از نتایج تجربی و تحلیل مدل اجزای محدود در دمای محیط، آزمایش‌های کشش عمیق با اعمال گرادیان دمایی برای آلیاژ آلومینیوم سری 5083 با ضخامت 2 میلی‌متر در دمای 150 درجه سانتیگراد انجام شد. نتایج حاصل نشان داد که در فرایند کشش عمیق گرم غیرهمدما مبتنی بر نیروی ورقگیر متناوب، علاوه بر کاهش نیروی شکل‌دهی، افزایش چشمگیر قابلیت کشش در مقایسه با حالت نیروی ورقگیر ثابت در دمای محیط ایجاد می‌گردد.}, keywords = {کشش عمیق,آلیاژ آلومینیوم,نیروی ورقگیر متناوب,گرادیان دما,تحلیل اجزای محدود}, url = {https://mmep.isme.ir/article_243757.html}, eprint = {https://mmep.isme.ir/article_243757_71e4252fd6e62d23ef784a2eb7fece88.pdf} } @article { author = {کریمی باغطیفونی, الهام and حسینی منزه, عسل}, title = {رویکرد‌های ساخت ایمپلنت‌های استخوانی برپایه فوم تیتانیومی}, journal = {مجله مهندسی مکانیک}, volume = {30}, number = {2}, pages = {32-44}, year = {2021}, publisher = {انجمن مهندسان مکانیک ایران}, issn = {1605-9719}, eissn = {}, doi = {10.30506/mmep.2021.122789.1817}, abstract = {ساختارهای متخلخل از جنس تیتانیوم علاوه بر خواص جالب توجه این فلز به دلیل فراهم ساختن مدول الاستیک پایین‌تر نسبت به سایر زیست‌فلزات، کاهش چشمگیر پدیده محافظت تنشی و برقراری پیوند مناسب با استخوان بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. باتوجه به اینکه کارایی ایمپلنت‌های متخلخل علاوه بر نوع آلیاژ، تابع ویژگی‌های ریزساختاری قطعه؛ همانند اندازه حفرات، شکل سلول‌ها، ضخامت دیواره، توزیع حفرات و چگالی قطعه است، لذا با انتخاب روش ساخت مناسب و کنترل پارامترهای آن می‌توان به ساختاری بهینه از نظر مطابقت مدول الاستیک ایمپلنت با استخوان و نفوذپذیری مناسب برای رشد سلول‌های استخوانی دست یافت. با توجه به تأثیرپذیری شدید خواص نهایی ایمپلنت از روش ساخت؛ در مقاله علمی-ترویجی حاضر، خواص مکانیکی حاصل از روش‌های متفاوت ساخت ایمپلنت‌های تیتانیومی متخلخل گردآوری شده و مورد ارزیابی قرار گرفته است. در بین روش‌های متفاوت ساخت، روش‌هایی چون ساخت افزایشی، تف‌جوشی جرقه پلاسما و قالب‌گیری تزریقی فلزات، با انعطاف‌پذیری بالای خود امکان تولید ساختارهای متخلخل همراه با خواص مکانیکی مناسب را فراهم می‌نمایند. هرچند به‌نظر می‌رسد هزینه بالای روش‌های ساخت افزایشی در مقایسه با دو روش دیگر، چالشی در برابر تجاری شدن این روش جهت ساخت قطعات متخلخل تیتانیومی باشد.}, keywords = {فوم تیتانیومی,ایمپلنت استخوانی,روش ساخت,محافظت تنشی,مدول الاستیک,معماری حفره}, url = {https://mmep.isme.ir/article_244859.html}, eprint = {https://mmep.isme.ir/article_244859_fcd9cebac00e29f9ba36c8d77b23ae0d.pdf} } @article { author = {پتفت, حامد and رهی, عباس and فخاری, وحید}, title = {فناوری هایپرلوپ، نسل پنجم سیستم حمل‌ونقل سریع}, journal = {مجله مهندسی مکانیک}, volume = {30}, number = {2}, pages = {45-52}, year = {2021}, publisher = {انجمن مهندسان مکانیک ایران}, issn = {1605-9719}, eissn = {}, doi = {10.30506/mmep.2021.131661.1842}, abstract = {استفاده از فناوری‌های مناسب برای حمل‌ونقل تا حد امکان سریع و در عین حال سفری آرام و بی‌خطر، همواره یکی از درخواست‌ها و دغدغه های اصلی بشر در طول تاریخ بوده است. یکی از مهم‌ترین اختراعات سیستم‌های حمل‌ونقل (نسل پنجم) چند ساله اخیر در جهان، فناوری هایپرلوپ است. هایپرلوپ، یک سیستم حمل‌ونقل مسافربری یا باربری بسیار سریع است که به عنوان جدیدترین (نسل پنجم) و پرسرعت‌ترین سیستم حمل‌ونقل در جهان شناخته شده است. بر اساس آخرین گزارش‌های اعلام‌شده سرعت این سیستم‌ می‌تواند حتی تا 1200 کیلومتر بر ساعت نیز برسد (تقریباً معادل سرعت صوت در هوا) و این به معنای حمل‌ونقل و سفری بسیار سریع خواهد بود. به دلیل همین سرعت خیلی زیاد مباحث ارتعاشاتی، آکوستیکی و همچنین پایداری این سیستم‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. مکانیزم کلی عملکرد این سیستم‌ها به صورت حرکت یک وسیله دارای محفظه حمل مسافر یا به اصطلاح پاد در داخل لوله‌های نزدیک به شرایط خلأ هست. در این مقاله ضمن معرفی و  بررسی کامل سیستم هایپرلوپ و تاریخچه و اجزای تشکیل‌دهنده آن، به امکان‌سنجی استفاده، هزینه‌ها و مقایسه عملکرد این فناوری با سایر سیستم‌های حمل‌ونقل به صورت کمی و کیفی پرداخته می‌شود و در نهایت مشخصات فنی (ابعاد و اندازه‌های) یک نمونه واقعی طراحی شده از این سیستم‌ها بیان می‌شود.}, keywords = {هایپرلوپ,حمل‌ونقل,پاد,قطار پر سرعت,لوله خلأ}, url = {https://mmep.isme.ir/article_243001.html}, eprint = {https://mmep.isme.ir/article_243001_a4245d7c655370e399b393bcffe9db26.pdf} } @article { author = {ثابت قدم, مهدی and شریفی, سیدمحمدحسین}, title = {بررسی عددی راندمان آب‌بندی فلنج با گسکت‌های مختلف}, journal = {مجله مهندسی مکانیک}, volume = {30}, number = {2}, pages = {53-59}, year = {2021}, publisher = {انجمن مهندسان مکانیک ایران}, issn = {1605-9719}, eissn = {}, doi = {10.30506/mmep.2021.124730.1843}, abstract = {اتصالات فلنجی از اجزای پر‌کاربرد در صنعت بوده و آسیب در فلنج می‌تواند خسارات زیست ‌محیطی و مالی در پی داشته ‌باشد. لذا کارایی صحیح آن‌ها بسیار حائز اهمیت است. نحوه اعمال بار‌های خارجی و میزان آنها از جمله علل صدمه دیدن فلنج و در نتیجه نشتی فلنج می‌تواند باشد. در مقاله پیش‌رو راندمان آب‌بندی فلنج به همراه 4 نوع گسکت تحت بارهای مکانیکی (گشتاور خمشی، نیروی کششی، فشار داخلی و بار پیچ‌ها) با در نظر گرفتن تأثیرات اعمال همزمان آن‌ها به کمک شبیه‌سازی عددی در نرم‌افزار آباکوس مورد بررسی قرارگرفته است. نتایج نشان می‌دهد بار پیچ نسبت به گشتاور خمشی تأثیر بیش‌تری بر راندمان آب‌بندی دارد و هم‌چنین نتایج حاکی از آن است که با افزایش 25 درصدی نیروی پیچ‌ها تنش تماسی به اندازه 13 درصد افزایش می‌یابد که به معنای بهبود آب‌بندی اتصال است. دیگر آن که مدول الاستیسیته با راندمان آب‌بندی رابطه معکوس دارد به طوری که گسکت‌های با مدول الاستیسیته کمتر آب‌بندی بهتری را از خود نشان داده‌اند.}, keywords = {فلنج,گسکت,آب‌بندی,شبیه‌سازی عددی,نشتی}, url = {https://mmep.isme.ir/article_243430.html}, eprint = {https://mmep.isme.ir/article_243430_a203ae3124f7b07676c64284e8270841.pdf} } @article { author = {گنج خانلو, محمدرضا and شهیدیان, آزاده}, title = {بررسی روش‌های شبیه‌سازی عددی جریان خون در ناهنجاری شریانی وریدی}, journal = {مجله مهندسی مکانیک}, volume = {30}, number = {2}, pages = {60-68}, year = {2021}, publisher = {انجمن مهندسان مکانیک ایران}, issn = {1605-9719}, eissn = {}, doi = {10.30506/mmep.2021.132121.1844}, abstract = {بدشکلی شریانی وریدی، نوعی بیماری از سیستم عروقی بدن انسان است که عمدتاً در عروق مغزی و ستون فقرات رخ می‌دهد. در این بیماری جریان خون برخلاف حالت طبیعی به جای عبور از بخش مویرگی، به صورت مستقیم از شریان به ورید منتقل می‌شود و در صورت پیشرفت می‌تواند منجر به پارگی و خونریزی مغزی گردد. روش‌های درمان متداول آن عبارت از برداشتن با جراحی، آمبولیزاسیون و پرتو درمانی است. مدل‌سازی و شبیه‌سازی جریان خون در سیستم عروقی بدن انسان به پزشکان کمک می‌کند که درک بهتری از بیماری‌های عروقی و نحوه رشد آن‌ها داشته باشند تا بتوانند قبل از جراحی تصمیمات صحیح و مهمی را اتخاذ کنند. سه نوع مدل‌سازی متداول برای جریان خون در عروق، عبارت از مدل‌سازی ریاضی، مکانیکی و الکتریکی است که در ارتباط با هر کدام از آن‌ها مطالعات مهمی صورت گرفته است. در پژوهش حاضر به بررسی انواع مدل‌سازی‌ها و مطالعات مرتبط با آن‌ها پرداخته شده است.}, keywords = {بدشکلی شریانی وریدی,خونریزی مغزی,آمبولیزاسیون,پرتو درمانی,آنژیوگرافی}, url = {https://mmep.isme.ir/article_243322.html}, eprint = {https://mmep.isme.ir/article_243322_e5c1bdf781996289f2cb4a8616e0aa2d.pdf} } @article { author = {فرشیدیان فر, محمد حسین and نبوی, سیده فاطمه and اشراقی, سید فریبرز and فرشیدیان فر, انوشیروان}, title = {روکش‌کاری لیزری در سال‌های اخیر}, journal = {مجله مهندسی مکانیک}, volume = {30}, number = {2}, pages = {69-77}, year = {2021}, publisher = {انجمن مهندسان مکانیک ایران}, issn = {1605-9719}, eissn = {}, doi = {10.30506/mmep.2021.526493.1902}, abstract = {فرایند روکش‌کاری لیزری را می‌توان از جمله حوزه‌های جذاب و پیچیده لیزر نامبرد. در سال‌های اخیر حوزه‌های مطالعاتی مختلفی برای روکش‌کاری لیزر معرفی شده‌است. هدف از مطالعه حاضر معرفی ابعاد مختلف این حوزه‌ها به گونه‌ای کاربردی است. در این راستا، دلایل برتری فرایند روکش‌کاری لیزری نسبت به سایر روش‌های روکش‌کاری با معرفی مطالعات مرتبط، بررسی خواهندشد. با توجه به پیچیدگی روکش‌کاری لیزری، در بخشی جداگانه این علم به بیانی ساده معرفی می‌شود. سپس از دیدگاه مطالعات انجام‌شده، به مقایسه انواع فرایندهای لیزری پرداخته می‌شود. در ادامه نیز تأثیر پارامترهای اصلی فرایند نظیر توان، قطر پرتوی لیزر، سرعت پیمایش، نرخ تغذیه و گاز محافظ بر پارامترهای روکش حاصل مانند سختی، رقت، تخلخل و دمای حوضچه مذاب با ذکر مطالعات مرتبط بررسی خواهندشد. به علاوه، تأثیر پارامترهای فرعی فرایند نظیر هم‌پوشانی، جهت مسیرها، پیش‌گرم و پس‌گرم بر پارامترهای روکش مانند استحکام، بیشینه تغذیه و سختی روکش با بهره‌گیری از مطالعات سال‌های اخیر معرفی خواهندشد. بدین ترتیب، حوزه‌های مطالعاتی روکش‌کاری که در سال‌های اخیر بدان پرداخته شده‌است، برای محققان و صنعتگران این تکنولوژی به گونه‌ای کاربردی دردسترس خواهدبود.}, keywords = {روکش‌کاری لیزری,پارامترهای اصلی فرایند,پارامترهای فرعی فرایند,پارامتر روکش}, url = {https://mmep.isme.ir/article_243450.html}, eprint = {https://mmep.isme.ir/article_243450_33ddafdb1e1fde37ff5799f6038dd848.pdf} }