ورقهای فولادی نقش قابل توجهی در تولید بدنة خودرو دارند. طی سالیان اخیر، افزایش قیمت تمامشدة ورقهای فولادی از یکسو و مشکلات ناشی از تحریمها از سویی دیگر، تأمین ورقهای فلزی را با چالشهایی جدی مواجه کرده است. از اینرو لازم است تا سازندگان و تولیدکنندگان جهت صرفهجویی در مصرف مواد اولیه، کاهش ضایعات و مدیریت مصرف ورق، روشهای نوینی بهکار گیرند. در این مقاله، ابتدا روشهای کاهش موادبری و ضایعات قطعات فلزی پرسی با بهرهگیری از شیوههای تغییر در چیدمان قطعات، بهکارگیری یا اصلاح قرار قالب، استفاده از ورق کویل بهجای ورق شیت و تغییر در نحوة تولید، عرض نوار ورق و نوع قالب و پرس بررسی و در ادامه، موادبری روشهای جدید با روشهای قدیم مقایسه شده است. سپس، سود سالیانهای که از اعمال این تغییرات در مدلهای مختلف خودروی نیسان عائد گروه خودروسازی سایپا میشود محاسبه میشود. اجرای این روشها علاوه بر صرفهجویی در مواد اولیة فلزی و کاهش ضایعات، نهتنها از هدررفت انرژی و سرمایة ملی جلوگیری میکند، که براساس قاعدة برد برد به افزایش حاشیة سود برای تولیدکننده و خودروساز نیز میانجامد.