سیستمهای سرمایشی جتی
کوروش
گودرزی
اسـتادیار گروه مهندسی مکانیک، دانشکدة مهندسی، دانشگاه یاسوج
author
مالک
قیومی
دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک، دانشکدة مهندسی، دانشگاه یاسوج
author
text
article
2013
per
سیستمهای جتی در مقایسه با انواع دیگر سیستمهای سرمایشی، با توجه به هزینة پایین ساخت و تعمیر و نگهداری، از اهمیت بسیاری برخوردارند. هدف این مقاله مطالعه و بررسی سیستمهای سرمایشی جتی، کاربردها و چگونگی عملکردشان است تا با انجام تحقیقات مشابه و کاملتر بتوان زمینة پذیرش و مقبولیت این سیستمها را در جامعه فراهم نمود. در این رهگذر، نخست برخی از مطالعات انجامشده در اینباره بررسی میشوند. سپس سیستمهای سرمایشی اجکتوری معرفی می گردند. چون قلب این سیستمها اجکتور میباشد، در ادامه انواع اجکتورهای مورد استفاده در اینگونه از سیستمهای سرمایشی بررسی میشوند.
مجله مهندسی مکانیک
انجمن مهندسان مکانیک ایران
1605-9719
22
v.
2
no.
2013
16
24
https://mmep.isme.ir/article_23280_8c3d60c1f4e248af41b1310977f5cd9a.pdf
توربینهای بادی مرتفع
مونا
محمدی
کارشناس ارشد مهندسی مکانیک، سازمان آب و برق خوزستان، معاونت طرح و توسعة سد و نیروگاه
author
محمدرضا
محمدی
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک، دانشگاه سیستان و بلوچستان
author
علیرضا
محمدی
کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهواز
author
text
article
2013
per
امروزه منابع انرژی پاک، همچون باد، بهلحاظ مسائل زیست محیطی، بسیار مورد توجه قرار گرفتهاند. بهرهمندی از انرژی باد، باوجود فواید بسیار، مشکلاتی چون متغیربودن، وابستگی به مکان و چگالی کم انرژی را نیز بهدنبال دارد. جهت حل مشکلات مربوط به مکان مناسب و چگالی انرژی روشهای تازهای ارائه شده است. یکی از راهکارهای ارائهشده استفاده از انرژی باد در ارتفاعات بالای جو است. در ارتفاعات بالای جو، بهدلیل پایینتر بودن لزجت هوا و نیز عدم تأثیر از درگ و اصطکاک سطح زمین، جریان باد شدیدتر میشود و با افزایش ارتفاع انرژی بهدستآمده نیز افزایش مییابد. مطالعات جهانی پتانسیلسنجی انرژی باد در ارتفاعات بالا نشان میدهد که در ارتفاع 500 تا 12000 متر انرژی الکتریستة بهدستآمده یکصد برابر نیاز جهانی است. از همینرو، امروزه دانشمندان توربینهای بادی مرتفع متنوعی را طراحی کردهاند. این توربینها به دو دسته تقسیم میشوند: دستة نخست مشابه بادبادکی است که انرژی مکانیکی باد را به زمین منتقل میکند و روی زمین بهوسیلة ژنراتور، برق تولید میشود. دستة دوم، براساس جانمایی توربین در ارتفاعات و تولید انرژی بر فراز سطح زمین استوار است؛ انرژی تولیدشده نیز با کابلهایی خاص به سطح زمین منتقل میشود. در این مقاله، نتایج حاصل از تحقیقات انجامشده دربارة هر دو نوع توربین پیشنهادی و نحوة عملکرد آنها ارائه میشود.
مجله مهندسی مکانیک
انجمن مهندسان مکانیک ایران
1605-9719
22
v.
2
no.
2013
25
31
https://mmep.isme.ir/article_23281_0160ba87d456c0245208e679b736abd2.pdf
تأثیر افزودن اجکتور بر عملکرد سیکل تبرید تراکمی - آبشاری
دامون
آقازاده
کارشناس ارشد مهندسی مکانیک، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز
author
سید محمد
سید محمودی
دانشـیار دانشکـدة مهنـدسی مکانیـک، دانشـگاه تبـریز
author
text
article
2013
per
در سیکلهای تبرید تراکمی، فرایند اختناق در شیر انبساط موجب تلفات اگزرژی بالایی میشود، بهطوریکه کاستن از این تلفات میتواند به افزایش قابل ملاحظهای در کارائی سیکل بیانجامد. در این مقاله بررسی تأثیر افزودن اجکتور بر عملکرد ترمودینامیکی سیکل تبرید تراکمی - آبشاری [i]پیشنهاد میشود. با مدلسازی سیکل تبرید تراکمی اجکتوری - آبشاری در نرمافزار ایی. ایی. اس.[ii] مشاهده میشود که با فرض ظرفیت تبرید برابر در هر دو سیکل میتوان با افزودن اجکتور ضریب عملکرد و بازده اگزرژی سیکل تبرید تراکمی - آبشاری را تا 5 درصد افزایش داد. در ادامه تأثیر پارامترهای اثرگذاری چون دمای تبخیرکنندة[iii] مبادلهکن[iv] میانی در عملکرد سیکل بررسی و مشخص شد که با افزایش دمای تبخیرکنندة مبادلهکن میانی ضریب عملکرد و بازده اگزرژی سیکل تا رسیدن به نقطة بهینه افزایش و سپس بهتـدریـج کاهـش خواهـد یافت. در پایان میـزان تلفـات اگـزرژی در هر یک از اجزاء سیکل تبرید تراکـمی - آبشاری ساده و همراه با اجکتور مقایسه میشود. در پایان مشخص شد که با افزودن اجکتور به سیکل تبرید تراکمی - آبشاری، تلفات اگزرژی در سیکل تا حدود 8 درصد کاهش مییابد که بیشترین مقدار آن در شیر انبساط روی خواهد داد.
[i]. cascade-compression refrigeration cycle (C-CRC)
[ii]. Engineering Equation Solver (EES) ®
[iii]. Evaporator
[iv]. Heat exchanger
مجله مهندسی مکانیک
انجمن مهندسان مکانیک ایران
1605-9719
22
v.
2
no.
2013
32
38
https://mmep.isme.ir/article_23282_13cde876bb7cdef6414c5d4a374ec8d5.pdf
اثر چرخطیار دو جرمی در ارتعاشات خط انتقال قدرت
هادی
محمدی بیدهندی
کارشناس ارشد طراحی و ساخت خودرو، دانشگاه صنعتی مالک اشتر
author
سید مسعود
هاشمی
استادیار دانشکدة خودرو، دانشگاه صنعتی مالک اشتر
author
text
article
2013
per
معمولاً رفتار نامناسب ارتعاشی چرخطیارهای معمولی - که از نوسانات پیچشی[i] میللنگ و قرارگرفتن فرکانس طبیعی جعبهدنده در محدودة فرکانس موتور ناشی میشود - سبب ایجاد حرکت غیریکنواخت خط انتقال قدرت, سروصدای اضافی در چرخدندههای خلاص جعبهدنده و کاهش راحتی در رانندگی میشود. با استفاده از طرح جدیدی از چرخطیار به نام چرخطیار دو جرمی, این اشکالات تا حد زیادی برطرف و باعث یکنواختتر شدن حرکت زاویهای اجزای خط انتقال قدرت میشود. در این مقاله پس از ذکر ایرادهای چرخطیارهای معمولی، چرخطیار دو جرمی، نحوة عملکرد و مزایای آن نسبت به چرخطیار معمولی بیان و وظایف اجزاء این دستگاه تشریح میشود.
[i]. torsional oscillations
مجله مهندسی مکانیک
انجمن مهندسان مکانیک ایران
1605-9719
22
v.
2
no.
2013
39
53
https://mmep.isme.ir/article_23283_896f2bdaddbbb3a2ee57ce1e642b0794.pdf
روش شیارزنی و مقایسة آن با دیگر روشهای اندازهگیری تنش پسماند
مهدی
کتبی
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
author
text
article
2013
per
تنشهای پسماند میتوانند بهطور قابل ملاحظهای بر عملکرد قطعات مهندسی اثرگذار باشند. لذا اندازهگیری و بررسی تنشهای پسماند و در نظر گرفتن آنها بههنگام طراحی قطعات از اهمیت بالایی برخوردار است. روش شیارزنی از جمله روشهای مکانیکی اندازهگیری تنشهای پسماند است که میتوان از آن برای اندازهگیری تنشهای پسماند در بسیاری از قطعات و مواد گوناگون استفاده کرد. در این روش، بهوسیلة اعمال تدریجی شیار بر قطعه و اندازهگیری کرنش آزادشده در هر مرحله از افزایش عمق شیار، میتوان پروفیل تنش پسماند را تعیین نمود. در این مقاله، نخست روش شیارزنی معرفی و ویژگیهای آن بیان و، پس از معرفی دیگر روشهای مکانیکی، روش شیارزنی با این روشها مقایسه میشود.
مجله مهندسی مکانیک
انجمن مهندسان مکانیک ایران
1605-9719
22
v.
2
no.
2013
54
60
https://mmep.isme.ir/article_23284_80a996a3d172ecaa8c06769a6fc1773e.pdf
سیستمهای میکرو الکترو مکانیک
حمید
غضنفر
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک، دانشگاه فردوسی مشهد
author
مسعود
طهانی
استاد گروه مهندسی مکانیک، دانشکدة مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد
author
text
article
2013
per
با رشد روزافزون فناوریهای ساخت ابزار و سیستمها در مقیاس نانو و میکرو، توجه محققان بهسمت طراحی و ساخت حسگرها و عملگرهایی برای کنترل و پردازش رفتار این سیستمها در مقیاسهای کوچک جلب شده است. سیستمهای میکرو الکترو مکانیکی حاصل تلاش و تحقیق محققان در حوزههای مهندسی مکانیک، برق، شیمی و متالورژی در مسیر ساخت میکروحسگرها و میکروعملگرهاست. این سیستمها - که آنها را بهاختصار ممز[i] مینامند - تحولی شگرف در زمینة کنترل ابزار و سیستمهای مکانیکی و الکتریکی و همچنین ارتباط بین این ابزار و مدارهای مجتمع را رقم زدهاند. این سیستمها با توجه به ساختار و عملکرد آنها سیستمهایی با فیزیک چندگانه بهشمار میروند. جامعبودن و پیچیدگیهای موجود بهخاطر ترکیب چند زمینة مختلف فیزیکی در این ابزارها تحلیل و بررسی آنها را دشوار کرده و امکان تحلیل و طراحی یک نمونة کامل با بررسی تمام جنبههای آن را غیرممکن ساخته است. نیروهای الکترومغناطیسی بهعنوان نیروی اعمالی، وجود نیروی میرایی ویسکوز و قوانین حاکم بر فشار یک سیال نیوتونی و غیرنیوتونی در فضای موجود بین صفحة متحرک و زمینه، وجود نیروهای الاستیک بازگرداننده، ارتعاش و جابهجایی تیر و همچنین تأثیر نیروهای بینمولکولی در حرکت این ابزارها سبب ترکیب و کوپلشدن چندین زمینة انرژی در این سیستمها خواهد شد. با توجه به ماهیت فیزیکی این ابزارها، جنبههای تحقیقی بیشماری در زمینة طراحی، بهینهسازی و افزایش دقت این سیستمها در برابر محققان وجود خواهد داشت. در این مقاله سعی شده است برخی از این جنبهها بههمراه گزارشی از کارهای انجامشده روی آنها مطرح شود.
[i]. MEMS
مجله مهندسی مکانیک
انجمن مهندسان مکانیک ایران
1605-9719
22
v.
2
no.
2013
61
69
https://mmep.isme.ir/article_23285_517fef1f971df64ed2af36d07974e236.pdf
سیستمهای تولید توان و گرمای همزمان در مقیاس کوچک
مهدی
ابطحی
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان؛ کارشناس شرکت سوخت راکتورهای هستهای ایران
author
ابراهیم
افشاری
استادیار گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه اصفهان
author
text
article
2013
per
افزایش تقاضا، منابع محدود و آثار منفی محیطی ناشی از استخراج انرژی توسط انسان، بر نیاز بهکارگیری منابع محدود تأکید دارد. تولید انرژی الکتریکی همراه با بهکارگیری گرمای تولیدی روشی در حال توسعه است که موجب افزایش راندمان و کاهش کلی تلفات میشود. این موضوع عموماً تحت عنوان توان و گرمای ترکیبی یا سی. اچ. پی.[i] مطرح است. سیستمهای سی. اچ. پی. اندازههای متنوعی دارند؛ از اندازة بزرگ، که جهت تولید الکتریسته و گرمکردن یک شهر استفاده میشوند، تا واحدهای کوچک که میتوانند یک خانه مسکونی را سرویس دهند و با عنوان میکرو سی. اچ. پی.[ii] شناخته میشوند. عنوان میکرو عموماً به ژنراتورها با ظرفیت الکتریکی کمتر از 15 کیلووات اطلاق میشود که در خانههای مسکونی کاربرد دارد. این ژنراتورها دارای تنوع زیادی هستند و شامل موتورهای احتراق داخلی، میکروتوربینها، موتورهای استرلینگ و پیلهای سوختی میباشند. هدف این مقاله معرفی انواع سیستمهای میکرو سی. اچ. پی. و مشخصکردن ویژگیهای هر نوع میباشد. در هر مدل سعی شده است ضمن توصیف نحوة عملکرد، نحوة استفاده از گرمای تشکیلشده در فرایند تولید توان الکتریکی بیان و ضمن معرفی سازندگان مطح هر فناوری، مدلهای گوناگون با هم مقایسه شوند. [i]. CHP [ii]. MCHP
مجله مهندسی مکانیک
انجمن مهندسان مکانیک ایران
1605-9719
22
v.
2
no.
2013
70
80
https://mmep.isme.ir/article_23286_395d8c54867009be108b2555e5e5c4d4.pdf
ماشینآلات حملونقل صنعتی
هادی
نجفیان
رئیس ادارة حملونقل و نت ماشینآلات صنعتی، شرکت خودروسازی سایپا کاشان
author
text
article
2013
per
در دنیای امروز، صنعت خودروسازی هر کشور از جمله شاخصهای مهم توسعهیافتگی محسوب میشود. در ایران نیز، طی سالیان گذشته، صنایع خودروسازی اثری مهم بر روند رشد و شکوفایی بخشهای گوناگون صنعت داشته است. ماهیت فعالیتهای موجود در این صنعت بزرگ سبب شده است که به کانون مهم استفاده از ماشینآلات حملونقل صنعتی (لجستیک) مبدل شود. امروزه، با رشد و توسعة چشمگیر موجود، نقش نیروی انسانی در این محیطها پررنگتر و بهدنبال آن احتمال وقوع مخاطرات نیز افزایش یافته است. در این بین، وقوع برخی حوادث تلخ سبب بروز خسارتها و آسیبهای انسانی، اجتماعی و صنعتی جدی میشوند که البته این امر، از طریق کاهش بازده کاری، تأثیر معناداری بر بهرهوری و تولید خواهد داشت. اما نکتة مهمتر، آثار سوء اجتماعی و بهدنبال آن پیامدهای روانی حاصل بر نیروی انسانی میباشد. از جمله مواردی که سبب کاهش حوادث و یا صدمات جانی و مالی در شرکتهای خودروساز میشود، انتخاب صحیح ماشینآلات حملونقل صنعتی است. در شرکتهای خودروسازی، اهم فعالیتهای حملونقل درونکارخانهای توسط ماشینآلات متنوع صنعتی و تجهیزات کشندة مرتبط با آنها انجام میشود که با در نظر گرفتن شاخصهای لازم برای هر یک از این ادوات میتوان از بروز صدمات به تجهیزات و نیروی انسانی جلوگیری کرد. در این گزارش مهمترین ادوات و ماشینآلات حملونقل صنعتی مورد استفاده در صنایع خودروسازی معرفی شده است. در این رهگذر نخست به معرفی و تشریح لیفتتراک، بهعنوان یکی از مهمترین ادوات حملونقل صنعتی، میپردازیم. سپس انواع لیفتتراکهای موجود براساس نوع سوخت مصرفی و ظرفیت حمل بار معرفی و در نهایت پیشنهادهایی برای بهبود فضای حملونقل درونکارخانهای مطرح میشود.
مجله مهندسی مکانیک
انجمن مهندسان مکانیک ایران
1605-9719
22
v.
2
no.
2013
81
86
https://mmep.isme.ir/article_23287_736d3e324772e43bf8a76d3b9cc13a9d.pdf
بیست و یکمین همایش سالانة بینالمللی مهندسی مکانیک دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
text
article
2013
per
بیست و یکمین همایش سالانة بینالمللی مهندسی مکانیک ایران، صبح روز سهشنبه هفدهم اردیبهشت 1392، در سالن همایشهای دانشکدة مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، با تلاوت آیاتی چند از کلامالله مجید و سخنرانی ریاست محترم دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی آغاز شد. سپس، مهندس علیاکبر صابری، رئیس انجمن مهندسان مکانیک ایران، دکتر عباس علیآبادی، مدیرعامل شرکت مپنا، و دکتر علی غفاری، دبیر همایش بیست و یکم، به ایراد سخنرانی پرداختند. همایش با سخنرانان کلیدی و ارائة مقالات از بعدازظهر روز سهشنبه، هفدهم اردیبهشت، لغایت بعدازظهر پنجشنبه، نوزدهم اردیبهشت 1392، در سالنهای پیشبینی شده ادامه یافت. مراسم ضیافت نیز در شب چهارشنبه، هجدهم اردیبهشت، در سالن همایشهای شرکت توسعة آب و نیروی ایران برگزار شد. در این مراسم، ابتدا دکتر علیرضا یزدیزاده، معاونت برنامهریزی و کنترل راهبردی شرکت مپنا، دربارة فعالیتهای شرکت مپنا و دکتر علی نوری، دبیر انجمن مهندسان مکانیک ایران، دربارة فعالیتهای انجمن و دکتر محسن حامدی، رئیس پیشین دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، سخنرانی کردند. سپس، از طرف انجمن مهندسان مکانیک ایران و با حمایت شرکتهای کار و اندیشه، گروه صنعتی ایران رادیاتور، همپا و گروه صنعتی بوتان، از استادان و دانشجویان و داوران پایاننامههای برتر با اهداء لوح و جوایزی قدردانی و از مهندس و استاد برجستة کشور در سال 1391 با اهداء لوح تجلیل شد.
مجله مهندسی مکانیک
انجمن مهندسان مکانیک ایران
1605-9719
22
v.
2
no.
2013
87
90
https://mmep.isme.ir/article_23288_9a2a9fba8c809432fa9e9db967f45b0f.pdf
مدال پـر ویلهلم بروئل
محمد
اسدزاده
کارشناس مهندسی مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کاشان
author
text
article
2013
per
مجله مهندسی مکانیک
انجمن مهندسان مکانیک ایران
1605-9719
22
v.
2
no.
2013
91
93
https://mmep.isme.ir/article_23289_0c1c4809201bb46371465474d6c974df.pdf
فراگیری مهارتهای نگارش و ویرایش از دریچة آموزشهای مجازی
محمد
اسدزاده
کارشناس مهندسی مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کاشان
author
text
article
2013
per
مجله مهندسی مکانیک
انجمن مهندسان مکانیک ایران
1605-9719
22
v.
2
no.
2013
94
96
https://mmep.isme.ir/article_23290_35fe31ef80ad8388e28602ce427fba79.pdf
دانش مقاومت مصالح در گذر زمان
رضا
شاهسیاه
استادیار بخش مهندسی مکانیک، دانشکدة فنی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی
author
text
article
2013
per
مجله مهندسی مکانیک
انجمن مهندسان مکانیک ایران
1605-9719
22
v.
2
no.
2013
97
102
https://mmep.isme.ir/article_23291_cd8bfac4b8b07d062f83f014f28ddcb2.pdf
اخلاق مهندسی، مهندسی حرفهای
حسین
هنردار
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک، دانشگاه تهران
author
text
article
2013
per
مهندس حرفهای[i] اصطلاحاً به فردی گفته میشود که از سوی سمنها[ii] و انجمنها و نهادهای معتبر علمی، تأئیدیة انجام فعالیتهای حرفهای در حوزة کاری خود را دریافت کرده است و میتواند فعالیتها و خدمات حرفهای و تخصصی خاصی را به جامعة مخاطب عرضه کند. چنین فردی، پیش از دریافت این مدرک خاص، پیشنیازهای تحصیلی، آموزشی و تجربی لازم را کسب کرده است. امروزه، مهندسان حرفهای، در قالب نظامهای مهندسی، موارد تخصصی پیوند خود با مردم را مدیریت و پس از کارشناسی وجوه قضایی این ارتباط، موارد نقص تعهدات مهندسی را برای تصمیمات مقتضی به واحد قضایی ذیربط احاله میکنند. این گواهی علاوهبر اطمینانبخشی به کاربران خدمات این مهندسان و تأئید وجود حداقل سطح قابلیت و توانمندی لازم در آنان، رقابت سالم برای ارتقای کیفی کار مهندسان را نیز بههمراه دارد. مهندس حرفهای، با برآوردن نیازها و الزامات قانونی در حوزه و منطقهای خاص، نشان میدهد که برای انجام کار مشخص حرفهای واجد مهارتهای کافی است. این فرد آزموده، برای اینکه در نقاط دیگر هم مجاز باشد همان فعالیت حرفهای را انجام دهد باید تابع مقررات آن منطقه باشد و تأئیدیة حرفهای آن منطقه را نیز دریافت کند. شاغلان حرفة مهندسی نیز همچون سایر حرفهها براساس مجموعهای از قوانین و مقررات، و با آزمونها و بازآموزیها و نوآموزیها، این تأئیدیه را دریافت و در بازههای زمانی خاص، با احراز شرایط لازم، آن را تمدید میکنند. از جمله مفاد اساسی آزمون مهندسی حرفهای، مبحثی با عنوان اخلاق مهندسی و مهندسی اخلاقی است؛ موضوعی که سالیانی است در محفلهای علمی و تخصصی به مبحثی داغ تبدیل شده و توجه صاحبان اندیشه و اصحاب صنعت را بهخود جلب کرده است. در این دستنوشتة کوتاه برآنیم تا نخست دربارة آزمون مهندسی حرفهای و خواستگاه اصلی آن صحبت و هدف از برگزاری همهسالة آن را بیان کنیم. سپس دربارة اخلاق مهندسی و مهندسی اخلاقی، بهعنوان یکی از اساسیترین مفاد این آزمون بحث و برنامهای مدون جهت ارائة مطالب بهروز و کارآمد در حیطة اخلاق مهندسی ارائه نماییم.
[i] Professional Engineer (PE)
[ii]. nongovernmental organizations
مجله مهندسی مکانیک
انجمن مهندسان مکانیک ایران
1605-9719
22
v.
2
no.
2013
103
105
https://mmep.isme.ir/article_23292_9af046a156f61004384c7982608c3d7e.pdf
گوتلیپ ویلهلم دایملر
محمد
اسدزاده
کارشناس مهندسی مکانیک
ویراستار ارشد مجلة مهندسی مکانیک
author
text
article
2013
per
مجله مهندسی مکانیک
انجمن مهندسان مکانیک ایران
1605-9719
22
v.
2
no.
2013
106
108
https://mmep.isme.ir/article_23293_6a8d8dac988a95be8eb19100077610a0.pdf