تعیین هوادهی کولر آبی برمبنای سنجش میزان آب مصرفی
محمدحسین
مصباحی
عضو هیئت علمی دانشکدة مهندسی مکانیک
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
author
text
article
2015
per
معمولاً میزان هوادهی کولرهای آبی برحسب فوت مکعب بر دقیقه محاسبه میشود و سازندگان کولر، میزان هوادهی محصول تولیدی را روی پلاک مشخصات آن حک و به بدنه نصب میکنند. این در حالی است که در آزمایشگاههای استاندارد، هوادهی کولر اندازهگیری و بدین طریق ادعای سازنده ارزیابی میشود. روش مرسوم در تعیین هوادهی کولر آبی، تعیین سرعت متوسط هوا در کانال است. چنانچه این سرعت در سطح مقطع کانال ضرب شود، هوادهی کولر بهدست میآید. این مقاله درپی ارائة روشی نو برای تعیین هوادهی کولر است. اساس کار برمبنای رابطهای است که بین هوادهی کولر و میزان آب مصرفی برقرار میشود. بدینصورت که اگر دور کولر، از کند به تند تغییر کند، آب مصرفی نیز افزایش مییابد و بدین ترتیب از روی سنجش میزان آب مصرفی، هوادهی کولر تعیین میشود.
مجله مهندسی مکانیک
انجمن مهندسان مکانیک ایران
1605-9719
24
v.
4
no.
2015
16
19
https://mmep.isme.ir/article_21350_851476364949005cdfba1614bf42a648.pdf
ماهواره های دانشجویی کن ست و کیوب ست
امیررضا
کوثری
استادیار گروه مهندسی هوافضا
دانشکدةعلوم و فنون نوین، دانشگاه تهران
author
وحید
بهلوری
دانشجوی دکتری مهندسی هوافضا
دانشگاه تربیت مدرس
author
سیدحمید
جلالی نائینی
استادیار گروه مهندسی هوافضا
دانشگاه تربیت مدرس
author
text
article
2015
per
در این مقاله، ماهوارههای کنست و کیوبست، بهعنوان دو فعالیت فضایی - دانشگاهی، به انضمام مأموریتها و کاربردهای آنها به اجمال بررسی شده است. برای این منظور به روند طراحی، امکانات و تجهیزات مورد نیاز، هزینهها، استانداردها، مسابقات و شرکتهای فعال در این زمینه اشاره شده است. سپس طراحی و ساخت کنست و کیوبست با توجه به جرم اندک و هزینة ناچیز پرتاب، سادگی و سهولت ساخت، ماژولار بودن و سرعت اجرا از یک دهه پیش و با ظهور فناوری میکروالکترومکانیک و نانوالکترومکانیک در دانشگاهها با اهداف آموزشی آغاز شده و با افزایش سرمایهگذاری بهسمت اهداف کاربردی و تجاری روبه گسترش است. دانشجویان در دو فعالیت کنست و کیوبست در چرخهای کامل از طراحی، ساخت، پرتاب و بهرهبرداری از یک ماهواره قرار گرفته و با کسب دانش سیستمی طراحی ماهواره، تجربة کار گروهی، فعالیت میانرشتهای و بهرهبرداری از ماهوارة پرتابشده، تجربة ارزشمندی از یک پروژة فضایی را در زمانی کوتاه کسب میکنند. این دو پروژه میتواند در آموزش مهندسی و تربیت مهندسان، که یکی از چالشهای حاضر نظام آموزش عالی کشور است، سهم بهسزایی داشته باشد. بررسی حاضر، که در ابعاد مختلفی انجام شده است، سعی در ترغیب دانشجویان و مدیران مربوطه در گسترش این دو فعالیت فضایی در کشور دارد.
مجله مهندسی مکانیک
انجمن مهندسان مکانیک ایران
1605-9719
24
v.
4
no.
2015
20
35
https://mmep.isme.ir/article_21351_888bbb892308d9ce3e452239a9043adf.pdf
بررسی نیروگاههای برقابی کوچک در ایران و برخی از کشورهای جهان
نوید
حاجی غفوری بوکانی
کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک
دانشگاه علم و صنعت ایران
author
text
article
2015
per
باتوجه به محدودیت منابع فسیلی و آثار مخرب زیست محیطی حاصل از مصرف آنها و نیز با توجه به افزایش جمعیت در کرة زمین و نیاز روزافزون بشر به انرژی، تمایل به استفاده از انرژیهای پاک در تولید برق افزایش چشمگیری یافته است. در آیندهای نهچندان دور، برق حاصل از انرژیهای نو سهم بیشتری از انرژی الکتریکی مورد نیاز بشر را به خود اختصاص خواهد داد. عدم آلایندگی محیط زیست، ایجاد فرصتهای شغلی و امکان رشد و توسعة مناطق محروم و دورافتاده، کاهش تلفات توزیع و کاهش آثار مخرب اکولوژیکی ناشی از احداث سدهای بزرگ ازجمله مزایای اجرای طرحهای استفاده از انرژیهای پاک در تولید برق است. از میان منابع انرژی تجدیدشونده، استفاده از انرژی منابع آبی جهت راهاندازی نیروگاههای برقابی کوچک، بهسبب مزایای فراوانی که نسبت به سایر نیروگاهها دارد، دارای اهمیت فراوانی است. در این مقاله پس از معرفی کلی این نیروگاهها، نخست اجزای تشکیلدهندة آنها بررسی میشود، سپس به مزایا و محدودیتهای این دسته از نیروگاهها اشاره میشود. در ادامه، نحوة مکانیابی، ظرفیت نصب و برآوردی از هزینة احداث نیروگاههای کوچک تحلیل میشود و در نهایت به بررسی آنها در ایران و جهان با ارائة آمار و ارقام پرداخته میشود.
مجله مهندسی مکانیک
انجمن مهندسان مکانیک ایران
1605-9719
24
v.
4
no.
2015
36
46
https://mmep.isme.ir/article_22149_28e8e8d7e719bface3fae9e78049483e.pdf
پیشرفت فناوری و ملاحظات طراحی در توربینهای بخار
جعفر
آقایاری
دانشجوی دکتری مهندسی مکانیک
گروه مهندسی مکانیک، پژوهشگاه نیرو
author
سید سعید
اسدزاده
کارشناس ارشد مهندسی مکانیک
گروه مهندسی مکانیک، پژوهشگاه نیرو
author
text
article
2015
per
با توجه به تلاشهای انجامشده برای کاهش وابستگی صنعت به سوختهای فسیلی بهدلیل تجدیدناپذیری و کاهش قیمت برق تولیدی از یکسو و تولید کمتر دی اکسید کربن برای جلوگیری از گرمشدن کرة زمین از سوی دیگر، افزایش بازدهی نیروگاهها، خصوصاً نیروگاههای بخار، همواره یکی از روشهای مؤثر بهمنظور نیل به این هدف بوده است. در این مقاله سعی شده است بحث جامعی پیرامون توربین بخار بهعنوان قلب و المان اصلی نیروگاههای بخار، که منابع کمی در مورد آن موجود است، انجام شود. تکامل توربین بخار از بدو ورود به صنعت تاکنون براساس سه عامل مهم؛ یعنی افزایش فشار و دمای بخار، بهینهسازی سیکل و بهینهسازی مسیر بخار بوده است که در این مقاله تشریح میشوند. برای تکمیل بحث پیرامون توربین بخار، طراحی مکانیکی، ملاحظات طراحی و موارد حائز اهمیت در این حوزه همچون بارهای اعمالی به یک توربین بخار، فناوری مواد مورد استفاده و همچنین فناوری جوش در ادامه بررسی شدهاند. در انتها نیز آیندهپژوهی فناوری توربین بخار در قالب برنامههای توسعة کشورهای پیشتاز تولیدکنندة این نوع توربینها مطرح میشود.
مجله مهندسی مکانیک
انجمن مهندسان مکانیک ایران
1605-9719
24
v.
4
no.
2015
47
58
https://mmep.isme.ir/article_21352_4b7888ec95fe857e7e1a09b1d2741a7a.pdf
بررسی مشخصههای تئوری و تجربی انواع پیشرانههای جامد موتورهای راکتی
فتحالله
بحرینی
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا
دانشگاه صنعتی شیراز
author
محسن
جهانمیری
دانشیار دانشکدة مهندسی مکانیک و هوافضا
دانشگاه صنعتی شیراز
author
text
article
2015
per
در طراحی سامانههای پرتاب پیشرانة جامد (سوخت جامد) پارامترهای عملکردی متعددی دخیل است. در این میان، از جمله مهمترین مسائل طراحی موتورهای راکتی و موشکی پیشرانة جامد، بررسی مشخصه و نوع مادة پیشران است. شناخت جامع این مشخصهها به لحاظ تئوری و تجربی جلوة کاملی به کل سامانه میبخشد. خواص فیزیکی و مکانیکی پیشرانهها، روابط و مشخصههای موادی پیشرانهها بههمراه نحوة تحلیل در مشخصههای گرمایی و احتراق مادة پرانرژی رویکرد این مقاله است. در این رهگذر، بیشتر خواص بیانشده خود را در پارامتر نرخ سوزش نشان میدهند که به اندازهگیری آن با روشهای تجربی و تئوری پرداخته شده است. با تمام این اوصاف هدف مورد نظر و نوع مادة پیشرانه در تمام مراحل طراحی و تحلیل موتورهای پیشران جامد دخیل خواهد بود.
مجله مهندسی مکانیک
انجمن مهندسان مکانیک ایران
1605-9719
24
v.
4
no.
2015
67
76
https://mmep.isme.ir/article_21353_fffb12fd73a7da1d6d3253743fdf7b64.pdf
اثر استفاده از نانوذرات بر مواد تغییرفازدهنده
غیاث الدین
رحیمی
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک
دانشگاه محقق اردبیلی
author
صادق
احمدی
دانشجوی دکتری مهندسی مکانیک
دانشگاه تهران
author
text
article
2015
per
امروز منابع انرژی روبه کاهش نهادهاند و تأمین انرژی هزینة بسیار بالایی دارد. این در حالی است که نیاز به انرژی نیز روند فزایندهای داشته و تأمین این تقاضا تنها با استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر و یا روشهای بهینهسازی برای مصرف انرژی میسر است. ذخیرة انرژی در مواقع کمباری و بهرهگیری از آن بههنگام اوج بار نیز از دیگر روشهای عدم فشار به منابع سوخت و کاهش هزینههای نصب تجهیزات جدید جهت تأمین انرژی است. از جمله روشهای ذخیرة انرژی استفاده از مواد تغییرفازدهنده است که میتوانند در مواقع کمباری انرژی حرارتی را در خود ذخیره کنند تا در مواقع پرباری به سیستم بازپس دهند. این مواد انواع متنوعی دارند، اما عموماً نقاط ضعف مهمی چون ضریب هدایت حرارتی پایین دارند که نرخ جذب و آزادسازی انرژی را کند میکند و حتی میتواند توجیهپذیری استفاده از آنها را زیر سئوال ببرد. در عینحال چون سازوکار ذخیرهسازی انرژی در این مواد به شکل گرمای نهان است، هرچه این مقدار افزایش یابد، استفاده از مادة تغییرفازدهنده نیز مقبولتر خواهد شد. در این مقاله به بررسی تأثیر استفاده از نانوذرات با محوریت نانولولههای کربنی و نانوالیافهای کربنی بر تغییر این خواص و بهبود آنها پرداخته شده است.
مجله مهندسی مکانیک
انجمن مهندسان مکانیک ایران
1605-9719
24
v.
4
no.
2015
77
83
https://mmep.isme.ir/article_21354_fa00945126f025e3e0f2170a7b70cde1.pdf